היישום אינו מחובר לאינטרנט

האוניברסיטה של פריז בימי הביניים

עבודה מס' 040179

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מעמדה ביחס לכמורה ולמלוכה, המוסדות העיקריים הנוספים של התקופה.

6,410 מילים ,9 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

בפתיחה לספרו, "האוניברסיטאות של ימי הביניים" אומר נתן שכנר: בימי הביניים, באירופה, פעלו שלושה מוסדות כלליים: הכמורה, המלוכה והאוניברסיטה ורק האוניברסיטה היא המצאה של ימי הביניים. הכנסייה ששלטה מלידה ועד מוות בחיי כולם, מהעני המרוד ביותר ועד הנסיך החזק ביותר וגם הקיסרות, שורשיהם היו נעוצים באימפריה הרומית הקדומה.
בנוכחות שני כוחות עצומים אלה זה נראה מוזר להזכיר את האוניברסיטה באותה נשימה. אבל השפעתה היתה לא פחותה משלהם. האוניברסיטה היתה ילד הפינוקים של הכנסייה והקיסרות והפריבילגיות להן זכו האוניברסיטאות לא היה דומה להן. הערים התחרו ביניהן על מציאותן אצלן. כתיבת ההיסטוריה של האוניברסיטאות היא איפה כתיבת ההיסטוריה של התרבות החשיבה הפילוסופיה והתיאולוגיה של ימי הביניים(1).
ב"עלילות פיליפ אוגוסטוס מלך הפרנקים", ששלט בשנים 1233-1179, לגיום הברטוני, אנו מוצאים את התיאור הבא: "באותם הימים פרחו לימודי הספרות בפריז. לא מצאנו שבאתונה או במצריים או באיזה שהוא חלק עולם אחר בקרו כה רבים בבתי האולפנא כאותם שבאו לעיר הנזכרת לעיל, לגור בה ולהתמסר ללימודים. כך היה לא רק בגלל נעימותו הנפלאה של המקום ושפע הנכסים למיניהם שזרמו שמה כי אם גם עקב זכויות היתר המיוחדות שהוענקו ע"י פיליפ ואביו לפניו להגנה על בתי אולפנא אלה. באותה עיר אצילה מאוד הרביצו באופן מלא ובשלמות לא רק את תורת שבע האומנויות החופשיות אלא אף הורו בה את בעיות החוק הכנסייתי והאזרחי, את האמצעים הכתובים לריפוי גוף האדם ושמירת בריאותו, וביתר התלהבות היו מלמדים שם את כתבי הקודש ואת בעיות התיאולוגיה"(2).
האוניברסיטה של פריז היתה בין האוניברסיטאות הראשונות, גדולה מאוד במספר מוריה ותלמידיה, כשלפחות 100 שנה לפני הקמתה, פריז כבר היתה מפורסמת בשל בתי הספר שלה, אווירתה המיוחדת המתאימה ללומדים ומוריה המיוחדים. לאור כל אלה, מעניין לבדוק את תהליך התפתחותה, את ייחודה על פני אוניברסיטאות אחרות ואת התייחסות קברניטיה לתלמידיהם.
על רקע התפתחות הקולג'ים, אבדוק את הייחוד של הסורבון, ומה הביא אותו להיות המפואר המפורסם והעצמאי שבכולם. אנסה לענות על השאלה מה היתה הצומת אליה התנקזו התהליכים שהובילו לצמיחת האוניברסיטה של פריז ומה היה ייחודה.
---------------------------------------------------------------------------------
1. Schachner Nathan, The Mediaeuval Universities, & Company, N.Y. 1938, pp. 1-3
2. ג'יניאנו עליזה, מתפללים לוחמים ועמלים באירופה הלטינית במאות ה'-י"ב, חלק ראשון, עמ' 210.

קטע מהעבודה:

מעלייתו לכתר של פיליפ אוגוסט ב1180 ועד המוות של פיליפ היפה ב1314 היה לצרפת הרחבה בכל התחומים. התופעה הבולטת ביותר התפתחות הערים.
ועמן מתחילה לפרוח התרבות האורבנית. בתי הספר עוזבים את המנזרים ומתמקמים בערים תחת החסות של הכמורה. המבנה שלהם מעוצב לפי מודל שדומיין במאה ה5 ע"י מרטיאנוס קפלה והלימודים מורכבים משתי קבוצות הquadrivium והtrivium. בקבוצה הראשונה שלוש דיסיפלינות: הרטוריקה, הדקדוק והדיאלקטיקה, ובשניה 4 הדיסיפלינות: גיאומטריה, אריתמטיקה, אסטרונומיה ומוסיקה. במאה ה13 מתכסה איפה צרפת בקתדרלות לבנות, המופיעות בערים והמפריחות את האוניברסיטאות הראשונות, והראשונה מכולן האוניברסיטה של פריז .

מקורות:

ג'יניאנו עליזה, מתפללים לוחמים ועמלים באירופה הלטינית במאות ה'-י"ב, חלק ראשון, עמ' 17, 216-210.
מורואה אנדרי, דברי ימי צרפת, מסדה, תל אביב, 1966, עמ' 64-48.
Cohen Jeremy, The Friars and the Jews, Cornel University Press, London 1982, pp. 33-35.
Gabriel Astrik L., Garlandia, Studies in the History of the Mediaevel University, Josef Knecht, Frankfurt, 1969.
Ferruolo Stephen C., The Origins of the University, Stanford University Press, California, 1985.
Leff Gordon, Paris end Oxford Universities in the Thirteenth and Fourteenth Centuries, an Institutional and Intellectual History, Huntington, N. Y. 1975, pp. 15-70, 181, 255-270.
Minot Jaques, Histoires des Universites Francaises, Presses Universitaire de France, 1991, pp. 9-19.
Schachner Nathan, The Medieuval Universities,& Company, N.Y. 1938.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האוניברסיטה של פריז בימי הביניים", סמינריון אודות "האוניברסיטה של פריז בימי הביניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.