היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך פרוגרסיבי

עבודה מס' 031365

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שיטת הפרויקטים והיבטים תאורטים ומעשיים על החינוך והשיטה, עקרונות, יתרונות וישומים בארץ.

6,742 מילים ,24 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

את שיטת הפרויקטים בחינוך לא ניתן לסכם, כמו למשל שיטה לפירוק והרכבת רדיו, בסדרה של הוראות ביצוע. מרכיב זה קיים בה, כמובן, ועם זאת לא די בו. שיטת הפרויקטים במקורה לא פותחה על מנת לענות על צורך טכני כלשהו או לפתור בעייה מסויימת ומוגדרת בתחום החינוך. שיטה זו התפתחה כמסקנה עקבית קיצונית מתוך קו המחשבה בפילוסופיה של החינוך שנודע לימים כחינוך הפרוגרסיבי ולכן לא ניתן להבינה על מלוא משמעותה במנותק מקו מחשבה זה. כשלעצמה הרי היא לא יותר מסדרה של הוראות פשוטות למדי.
עומקה ועוצמתה ניתנים לה (או נשללים ממנה) בהתאם למטען החינוכי - פילוסופי שנושא המשתמש בה. יש אפשרות לכתוב אותה, כפי שנראה בהמשך, למטרות מנוגדות לחלוטין, הכל בהתאם לתוכן הרעיוני שיוצקים לתוכה.
ו.ה קילפטריק, אבי שיטת הפרויקטים, שימש שנים רבות פרופסור לפילוסופיה של החינוך בקולג' למורים באוניברסיטת קולמביה בניו יורק והעמיד תלמידים רבים שנמשכו אחרי תורתו הדינמית. קילפטריק היה אחד מהוגי הדעות המתקדמים בחינוך בארצות הברית והיה תלמידם של דיואי ושל תורנדייק ועמדותיהם ניכרות היטב בתורתו. כמו דיואי, האמין קילפטריק כי היסוד לפעולות הילד הוא הרגשת הצורך ולא הכפיה; המטרה העצמית ולא החובה המוטלת על הזולת. "הלמידה היא תהליך פעיל" כדברי דיואי, תהליך של ארגון מחדש, שפור והרחבה.
בשיטת הפרויקטים הכניס ו.ה קילפטריק תוכן עצמי ומקורי בכך שהגדיר את מהותה של "המתודה הרחבה". הוא ראה את הלימוד כפעולה מורכבת ורבת-גוון. הוא טען שהילד רוכש בשעת הלימוד לא רק ידיעות, כי אם גם הרבה דברים אחרים, הסמויים לעיתים מעיני המורה.
הוא רוכש הרגלי עבודה ומחשבה, עמדות ויחסים, אידיאלים ואינטרסים ושנאה למקצוע או אהבה אליו. "תוצאות חברתיות" אלה חשובות לא פחות ואף יותר מן ההשגים בלימודים (כוכבא, תש"ה, עמ' 3-4).
בעבודה זו אעמוד על מקורותיה הרעיוניים של שיטת הפרויקטים, קרי פילוסופית החינוך של ג'ון דיואי וממשיכו ויליאם הארד קילפטריק, מקומה בתולדות הפילוסופיה של החינוך וגלגוליה השונים מרגע הצגתה ועד ימינו.
בהמשך, ארחיב מעט יותר על השיטה עצמה: עקרונותיה, יתרונותיה, ויישומיה בארץ.

תוכן עניינים:
תוכן עניינים:
פתיחה
1. מקורות הרעיון הפרוגרסיבי בחינוך
2. עקרונות החינוך הפרוגרסיבי.
3. קילפטריק כממשיכו של דיואי במימוש החזון הפרוגרסיבי
4. שיטת הפרויקטים
5. יישום השיטה בארץ-סקירת מאמרים
6. הקשר בין תורתו של קילפטריק ובין צורת החיים הדמוקרטית
7. בין התפיסה הפרוגרסיבית לתפיסה העמלנית: לימוד ע"י עבודה
8. בית הספר העמלני
9. השיקולים בחינוך לעבודה
שיקולים פדגוגיים
שיקולים חברתיים
שיקולים המתייחסים לעולם הפרט
10. החינוך לעבודה בישראל
11. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החינוך הפרוגרסיבי לא צמח בחלל ריק אלא הוא תגובה למה שקדם לו מבחינה היסטורית באתונה של אפלטון וסוקרטס.
כבר בתקופה עתיקה זו היו קיימות בפילוסופיה של החינוך שתי גישות יסוד להבנת הפעולה החינוכית. שתי גישות אלה, כפי שהוזכר, מופיעות כבר אצל סוקרטס ואצל אפלטון במאה ה- IV לפנה"ס. התפיסה הראשונה - הסוקרטית (כתבי אפלטון כרך א',עמ' 43) גורסת שכיוונו של הלימוד הוא מן הפנים החוצה כלומר האדם לומד בכך שהוא מזכיר לעצמו את אשר הוא כבר יודע.

תגים:

שיטות חינוך · תיאוריות · גישות בחינוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך פרוגרסיבי", סמינריון אודות "חינוך פרוגרסיבי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.