היישום אינו מחובר לאינטרנט

דפוסי ההתבדלות של נטורי קרתא

עבודה מס' 023082

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע על העדה,התבדלות הגנתית לפי "בדד"\עמרם בלוי, אסטרטגיות ההתבדלות של נטורי קרתא והמשמעויות הגיאוגרפיות של ההתבדלות.

8,063 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת המחקר
לבחון את דפוסי ההתבדלות של נטורי קרתא ואת ההצדקות שהם נותנים להתבדלות.

רקע כללי
האוכלוסיה החרדית העדיפה מאז ומתמיד, להתבדל מהחברה החילונית וגרה באיזורים המוגדרים כחרדיים, או בפרברי הערים הגדולות.
תלמידים חרדים לא התערו בבתי הספר הציבוריים, ועל פי רוב, נשלחו לבתי ספר של החינוך העצמאי או לישיבות השייכות לזרמים שונים.
שלהב ופרידמן (1985) מציינים כי הקהילה החרדית בירושלים היא מיגזר מוגדר, המדגיש את ייחודו על ידי התבדלות חברתית, תרבותית וגיאוגרפית. כיוון שכך, הם מנהלים קהילה בגבולות מוגדרים, אינם מעורבים חברתית עם העולם החיצון החילוני או דתיים מזרמים שאינם תואמים את תפיסתם הדתית ואינם מתוועדים לפעילויות משותפות.
סגרגציה במגורים
שנל (1988) מגדיר התבדלות מרחבית על פי הספרות הגיאוגרפית, כמצב שבו בני קבוצה אתנית מתפרשים במרחב באופן לא הומוגני, ובכך יוצרת הקבוצה לעצמה עמדה דומיננטית במקטע אחד של המרחב, יחסית למשקלה האמיתי במרחב כולו. על פי המודל המקובל, קיים קשר ישיר ופשוט בין המרחק החברתי שבין הקבוצה המתבדלת לקבוצות אחרות, לבין מידת התבדלותה במרחב. ככל שהשונות החברתית גבוהה יותר, כך תהיה ההתבדלות מרוחקת וחריפה יותר. מודל זה מבוסס על שלוש הנחות סמויות:
א. החברה המתבדלת חיה בגטו, כאשר ההתבדלות נובעת מאילוץ חברתי, כאשר שאר חברי הקבוצה חיים בריכוזים אתניים זמניים, המתארגנים מתוך בחירה חופשית של חברי הקבוצה, עד להשתלבותם בחברה הכללית.
ב. בעוד שהחברה מתקדמת ברוח הזמן, שומרות קבוצות חריגות על אופיין הייחודי, מביחנה תרבותית וחברתית ומעבות מבחינה חברתית את ה"גטו".
ג. המרחב הינו ערטילאי ויתרונות התופעה בכך שאין להתמקמותם של אנשי הקבוצה האתנית חוויית ה"מקום". המשמעות היא שהם מסתגלים לכל מקום ומרחיבים את מרחב המחיה שלהם.

שלהב ופרידמן (1985) טוענים כי הצירוף של התבדלות גיאוגרפית עם טריטוריאליות, יוצר תהליך אקולוגי של תחרות על המרחב. תחרות זו מוסיפה מימד דינאמי למערך המרחבי הסגרגטיבי. הדבר נובע מכך שכאשר שתי קבוצות בעלות אינטרסים מנוגדים מתחרות על המרחב, קיימת קבוצה אחת החודרת אליו וקבוצה אחרת השלטת בו. שלהב ופרידמן (שם) מבחינים בין שתי תוצאות העשויות להיות לקונפליקט האמור. תוצאה אחת עשויה להיות מצב של שיווי משקל וחיים משותפים בין שתי הקבוצות ואילו המצב השני, הינו של "הורשה". במצב זה האוכלוסייה המקורית מסולקת כליל מן המרחב, כאשר האוכלוסיה החדשה שחודרת, משתלטת עליו לחלוטין. מצב ה"הורשה" הינו מצב המודגם במחזה "פליישר", (אבן אור, 1994) שיתואר להלן.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון: נטורי קרתא - העדה החרדית
פרק שני: התבדלות הגנתית על פי "בדד" לעמרם בלוי
פרק שלישי: אסטרטגיות ההתבדלות של נטורי קרתא
פרק רביעי: המרחב החברתי על פי "בדד"
פרק חמישי: הצדקותיו של בלוי לסגרגציה
סיכום
ביבליוגרפיה

תגים:

עירונית · חרדים · שנל · סגרגציה · גיאוגרפיה · שלהב · כרטא

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דפוסי ההתבדלות של נטורי קרתא", סמינריון אודות "דפוסי ההתבדלות של נטורי קרתא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.