היישום אינו מחובר לאינטרנט

התפתחות המסחר והבנקאות בפירנצה במאה ה-15

עבודה מס' 023028

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התמקדות בתעודה שעניינה הקמה של פירמה מסחרית ואשר מציבה נהלים לחברה, מתוך מגמה להראות את הנורמה העסקית.

3,361 מילים ,9 מקורות

תקציר העבודה:

עד 1423 שלטה בפירנצה משפחת אלביצי. ((Albici תחת שלטונם ניהלו מדינה טוטליטרית שהשתלטה על מדינות קטנות והיתה מעורבת במאבקי הכוח של מעצמות אחרות כמו ונציה מילנו, ונפולי באיטליה. המשטר היה אוליגרכי ומול בני אלביצי התייצבו בני מדיצ'י ((Medici שהיו בנקאים עשירים ומכאן היה כוחם. ב- 1423 נבחר ג'ובני די ביצ'י ((Giovanni di Bicci למשרת הגונפאלוניירה, כלומר ראש השלטון שהיה המשרה הרמה ביותר בפירנצה, ע"י הגילדות הקטנות ופשוטי העם (דורמן ואריאל, תשל"ה: 790-792).
כמעט ולא ניתן להתיחס לפירנצה של תקופת הרנסנס ללא משפחת מדיצ'י ששלטה בפירנצה כמעט ברציפות מ-1423, הטביעה חותמה על החיים הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים של פירנצה, יותר מכל משפחות הסוחרים הפלורנטניים של תקופת הרנסס. המשפחה היתה ידועה בפירנצה מתחילת המאה ה- 13 כעוסקת במסחר, בצמר ובבנקאות. סילבסטרו מדיצ'י נבחר פעמיים למשרת הגונפאלוניירה, ב- 1371 וב1378- בכוחם של פשוטי העם וג'ובני דיביצ'י והשפעתו התקיימה עד 1382, כאשר הוגלה מהעיר והמשפחה הוגלתה (ברש, 1979: 73).
לקראת סוף המאה ה- 14 ייסד ג'אובני מדיצ'י את הבנק המשפחתי והתמחה בעסקים עם לשכת האפיפיור [הקוריה]. עסקים אלה היו הבסיס לפריחתו הגדולה של הבנק. בנו קוסימו ((Cosimo המשיך לעמוד בראש הבנק , הוגלה לשנה מפירנצה ע"י רינלדו דלי אלביצ'י וכשהוחזר אחרי שנה ע"י תומכיו לעיר, הפך למעשה שליטה היחיד של רפובליקת פירנצה ומאז שלטה משפחת מדיצ'י בפירנצה ובטוסקנה כמעט ברציפות 300 שנה (שם: 74-73 וכן: 144 :1986 ,(Schumann.
ברש (שם) וכן אדלר (1987 :130) מציינים כי בפירנצה שולטת משפחת מדיצ'י ביד רמה ולהלכה משטרה רפובליקני ודמוקרטי, כאשר כל בני המעמדות יכולים ליטול חלק בשלטון, אך למעשה שולטת בפירנצה משפחה אחת המחלקת בין בניה את משרות הכבוד והשליטה.
את כוחם הפוליטי והחברתי הרב שאבו בני מדיצ'י, ששלטו בפירנצה ולימים נתמנו גם לדוכסיה ואף שלושה אפיפיורים ושתי ממלכות בצרפת נמנו על שושלתה, מעסקיה המסועפים. בתור שכאלה הם גם עיצבו דפוסי מסחר ובנקאות שלטענתי היוו מודל מאז המאה ה- 15 ועד לימינו אנו.

בעבודתי אתמקד בתעודה שנערכה ונחתמה בפירנצה ב25- ביולי 1455 ועניינה בהקמתה של פירמה מסחרית לסחר בבריג' ((Bruges ומציבה בפנינו את הנוהלים שעל פיהם יקבעו מהלכי החברה. ממסמך זה, אנו למדים כיצד התנהלה החברה כשותפות (Compagnia and Soietas (Terrae שעסקה בסחר אך גם בבנקאות, כיוון שבין שאר יעדיה היה גם מתן הלוואות.
בעבודתי אתייחס לחוקים ולנוהלים המפורטים, מתוך מגמה להראות את הנורמליזציה העיסקית שהחלה באותה תקופה וכיצד הותאמו חוקי מסחר אלה למציאות. מכיוון שמדובר בשותפות שבה היתה משפחת מדיצ'י בעלת שליטה, הרי שהמקרה הפרטי המתואר בתעודה זו עשוי לשקף את הסגנון העיסקי בפירנצה של המאה ה- 15.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: תעודה - ההכרזה על הקמת חברה מסחרית
פרק שני: העסקים בפירנצה במאה ה15- כמודל לעולם העסקים המודרני
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלדר, ד., "אחרית דבר", בתוך: מאקיאוולי, נ., (1988), הנסיך, זמירה, ביתן, תל-אביב.
בורקהארט, י., (תשכ"ו), תרבות הרנסנס באיטליה, מוסד ביאליק ירושלים.
ברש, מ., (1979), תרבות הרנסנס - פירנצה (1), מסדה, רמת-גן.
דורמן, מ. ואריאל, א., "פירנצה", האנציקלופדיה העברית, כרך כ"ז, חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ, תשל"ה, ירושלים - תל-אביב. ע"מ 787-792.
שמיר, ל., (1979), תרבות הרנסנס - פירנצה (2), מסדה , רמת-גן.
שפיגל, ר. "מדיצ'י דה", האנציקלופדיה העברית, כרך כ"ב, חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ, תש"ל, ירושלים - תל-אביב. ע"מ 298-301.
"Guicciardini, F., [1509], "A Portrait of Lorenzo de' Medici בתוך" פלדחי, ר., (עורכת), (תשמ"ה), זרמים אינטלקטואליים ברנסנס, האוניברסיטה העברית בירושלים, ירושלים.
Lopez, R.S., Raymond, I.W., Medieval Trade in Mediterranean World, New-York, N.D, pp. 206-211.
Schumann, R., (1986), Italy in the Last Fifteen Hundred Years, University Press of America, Lanham-New-York-London.

תגים:

מסחר · איטליה · אטליה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפתחות המסחר והבנקאות בפירנצה במאה ה-15", סמינריון אודות "התפתחות המסחר והבנקאות בפירנצה במאה ה-15" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.