היישום אינו מחובר לאינטרנט

צפת בתקופת הממלוכים על פי תאורי נוסעים

עבודה מס' 021261

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת התקופה תוך הדגשה על העיר צפת על פי הספרות ועל פי תאורי הנוסעים.

4,605 מילים ,9 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את תולדות העיר צפת ואת מראיה בתקופת שלטון הממלוכים על פי תיאוריהם של חוקרים ונוסעים מכל הדתות.

הספרות בתקופת הממלוכים על א"י הינה ספרות דלה מאוד. כנגד מידע מועט בעל ערך המצוי בה מערימה קשיים על דרך העיון הסלקטיבי בספרות זו. לעיתים מזומנות מהווה מציאותו של פרט חשוב אחד פיצוי יחיד לחריש עמוק וממושך לאורך אלפי שורות מילוליות. על בעיה זו עמדו מספר חוקרים ביחוד בנושא הגיאוגרפי.
ארץ ישראל כנושא למחקר ולהתעניינות בקרב אנשי אירופה קדמה לארצות המזרח האחרות. בני העם היהודי לא חדלו להתפלל ולשאוף לשיבתם אליה מאז יצאו לגלות; בעיני הנוצרים נודעה היא כ"ארץ קדושה" במיוחד בתחילת המאה הי"א, תחילת מסעי הצלב.
חיבוריהם של נוסעים לוקים במספר ליקויים בולטים כדלקמן:
1. הנוסעים עברו, מפחד הדרכים, רק במקומות בהם היו דרכים מסודרות ולא במקומות נידחים.
2. הנוסעים השתמשו בתיאוריהם של מורי דרך ערבים אשר לא בטוח אם היו מוטים או לא. מכל מקום בטוח הוא כי הם היו מתובלים באגדות ששינו חלק מהמציאות.
3.הנוסעים הושפעו ואף העתיקו דברים רבים מקודמיהם,ולא טרחו לבדוק את רמת אמינותם.
4.ידע הגיאודזיה היה מועט אז ולא בטוח אם המקומות שסימנו הם היו מדויקים, או קיימים כלל באותו מקום.
מכל מקום מתיאוריהם משתמע כי החיים בארץ היו קשים יחסית, והנסיעות בדרכים מסוכנות, בעיקר בשל הבדויים הרבים שגרו בארץ וכן בשל השודדים הערבים. (ראה: גיל משה, "מלחמת שישים השנים", בתוך הקר משה (עורך), השלם, 3, ירושלים, תשמ"א עמודים 35-37).

השנים הראשונות של מסעי הצלב יכולות להיחשב כשנות הגילוי הגיאוגרפי של א"י לאחר מאות רבות של שנים בהם לא התענינו כלל באותו איזור. צליינים רבים מבקרים אז בארץ ומגמת פני כולם היא להוכיח בכתביהם כי גילו מקומות חדשים ולהציב יסודות להכרת הארץ מכל הבחינות: הגיאוגרפיה, הגיאולוגיה וההיסטוריה. המבקרים היו רבים עד שבמקומות שונים הוקמו עבורם מלונות מיוחדים והאזרחים היו חייבים לארח אותם. (ראה: פראוור יהושוע, תולדות ממלכת הצלבנים בארץ ישראל, ירושלים, 1971 עמוד 535).

ניתן להעריך את חיבוריהם של הנוסעים מנקודות ראות שונות. כל אשר יבוא לגלות בהם חומר מדעי ממש יתאכזב. חשיבותם של ספרים אלו בהיותם פרי ביכורים לפרסומי המחקר על א"י. תוך סיפור עלילותיהם וקורותיהם בשעת מסעם פורשים מחברי הספרים בפני הקוראים את נוף הארץ בזמן ביקוריהם. תיאורים אלו הינם בעלי ערך רב לכל המבקשים כיום לשחזר את הגיאוגרפיה ההיסטורית של הארץ. בזכות ספרי הנוסעים בתקופה זו יכולים אנו ללמוד על התפתחות הידע הגיאוגרפי של ארץ ישראל; להכיר את צורת הישוב באותה עת ולהבין את דרך חייהם של תושבי הארץ: משלח ידם, המסגרת החברתית בה הם חיים, המסגרת התרבותית דתית, והמסגרת השלטונית.

ראשי פרקים:
1.מבוא והצגת הנושא
2.צפת בתקופה הממלוכית
3.תיאוריהם של נוסעים
1.שם העיר
2.מבנה העיר
3.חיי התושבים
4.סיכום
5.מקורות

מקורות:

איזנשטיין יהודה דוד, אוצר מסעות, תל-אביב, 1969.
איש שלום מיכאל, "ידיעות על צפת בספריהם של נוסעים נוצרים", ספונות, ז', תשכ"ב.
בלנק חיים, "תיאור ערבי של מחוז צפת במאה ה-14", טבע והארץ, ב' תש"ך.
ברסלבסקי י., לחקר ארצנו, תל-אביב, תשי"ד.
וילנאי זאב, אנציקלופדיה לידיעת ארץ ישראל, הוצאת אריאל, תל- אביב, תשכ"ט.
יערי אברהם, אגרות א"י, עמוד 203 עמוד 430.
שור נתן, תולדות צפת, תל-אביב, תשמ"ג.
תקופת הזוהר של צפת- המאות 15.16, הוצאת התנועה הקיבוצית, אדר תשל"ב.
תלמי אפרים ומנחם, כל ארץ ישראל, הוצאת דבר, תל-אביב, 1974.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צפת בתקופת הממלוכים על פי תאורי נוסעים", סמינריון אודות "צפת בתקופת הממלוכים על פי תאורי נוסעים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.