היישום אינו מחובר לאינטרנט

היהודים ותפקידם במהפכת אוקטובר

עבודה מס' 021226

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת השתלשלות העניינים שהובילו להקמת הממשלה הזמנית והגורמים לאיבוד השלטון תוך התיחסות ליהודים.

5,914 מילים ,10 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

במאה ה-18, כמו בכל המאות האחרות לא היתה חסרה אנטישמיות.
בעוד שבמרכז אירופה ובמערבה התקוממה הריאקציה האנטישמית כנגד השוויון האזרחי שכבר ניתן ליהודים, הרי בקיסרות הרוסית היתה ריאקציה זו מכוונת כנגד השוויון שהיהודים ביקשו להשיג.שורש התופעה היה נעוץ גם כאן בהתחרות הכלכלית והרוחנית, אך השוני העיקרי היה בכך שברוסיה נהנתה האנטישמיות מתמיכתה הגלויה של הממלכה ואף היתה מכוונת בידי השלטונות. המאפיין את האנטישמיות ברוסיה היא האלימות שבה: הפוגרום. יש שהפרעות התחילו ע"י יוזמה של המון העם באופן ספונטני אולם ישנן גם התפרעויות אשר אורגנו ע"י הממשלה וניתן להם סיוע מצד הצבא(1).
בשנת 1882 נחקקו התקנות הזמניות במגמה להצר את צעדיהם ואת חייהם הכלכלים של היהודים,ולפיהן נאסר על היהודים להתיישב בכפרים,ואפילו ב"תחום המושב" שהוכרז ע"י הצאר ניקולאי הראשון כמותר להתיישבות. נאסר עליהם לקנות נכסים ונכסי דלא ניידי מחוץ לערים ולחכור אחוזות ואדמות חקלאיות,וכן נאסרה פתיחת בתי עסק של יהודים בימי חגים וימי ראשון שהם ימי שבתון אצל הנוצרים.
בשנת 1887 נקבע "הנומרוס קלאוזיוס" שהגביל את מספר היהודים שנתקבלו לבתי ספר תיכוניים וגבוהים. יהודים לא הורשו ללמוד בבתי ספר גבוהים בחופשיות ולעיתים היה נצרך כופר גדול על מנת להכניסם לבתי הספר, כל זאת על מנת להגביל את השכלתם של היהודים(2) כעבור שנתיים הוטלו הגבלות על משפטנים יהודים.
אולם כל התקנות הללו היו כאין וכאפס לעומת הסכנה הפיזית שהיהודים היו נתונים לה בזמן שגלי הפוגרומים שטפו את רוסיה 1881 ואילך. מספר ההרוגים והפצועים הגיע למאות ואלפים והציג בפני העולם את הצורך למצוא פיתרון לבעית היהודים(3).
הבעיה נפתרה בחלקה ע"י הגירת יהודים רבים אל מעבר לים: ארה"ב או ישראל (העליה הראשונה) וכן ע"י הקמת התגוננויות עצמיות.
העולם היהודי והעולם כולו נחרד למשמע הפרעות אולם לא היה לאל ידו לעשות הרבה. אותה תקופה היא תקופה של חוסר תקשורת עולמית וכן דיפלומטיה לא מפותחת וכן בשל העריצות שהיתה שלטת באותם ימים ברוסיה. השלטון היה שלטון דיקטטורי אשר היה חייב להפנות את זעם העם הסובל בעוני משווע. שיטה זו הינה שיטה עתיקת יומין בעולם כולו,וברוסיה בפרט: החייאת אידיאולוגיות או הפניית זעם העם אל היהודים תמיד היווה מקור לשחרור השלטון מלחצים מדאיגים מבית; וכך היה גם בימי הצארים. הם שלטו בעם בצורה מאוד לא נכונה והעם סבל מעוני משווע שיטה בדוקה לפרעות. הצארים הסיטו את לב העם מצרות השלטון.
מטרת העבודה היא לסקור את השתלשלות העניינים שהובילה להקמת הממשלה הזמנית ולסקור את הגורמים לאי הצלחתה להחזיק בשלטון: גורמים פנימיים וחיצוניים אשר בסופו של דבר גרמו לפירודה המוחלט ולעליית הבולשביקים לשלטון.

מקורות:

גלברד אריה, "הבונד הרוסי ומהפכת אוקטובר", שבות, 21, תש"ם.
היל כריסטופר, לנין והמהפכה הרוסית, ת"א, תשכ"ז.
"יהודים במהפכה", האומה, 12, 1991.
מישקינסקי משה, סוציאליזם יהודי ותנועת הפועלים היהודית במאה ה-19, ירושלים, תשל"ו.
נדבה יוסף, טרוצקי והיהודים, ירושלים, 1990.
פינקוס בנימין, יהודי רוסיה ובריה"מ, אוניברסיטת באר-שבע, 1986.
פרנקל יונתן, "מדיניות השוליות הפרדוקסלית: המצב היהודי בשנות המלחמה והמהפכה", זמנים, 1988,27 .
קאר ה. אדוארד, המהפכה הרוסית, עם עובד, 1982.
שפירא ליאונרד, המפלגה הקומוניסטית הסובייטית, ת"א, 1961.
תומסון דויד, אירופה מאז נפוליאון, הוצאת זמורה ביתן, 1984.

תגים:

אנטישמיות · שלטון · הצארים · היסטוריה · רוסיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היהודים ותפקידם במהפכת אוקטובר", סמינריון אודות "היהודים ותפקידם במהפכת אוקטובר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.