היישום אינו מחובר לאינטרנט

כלכלת יהודי פולין במאות ה 16 -15

עבודה מס' 020981

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הטלת המיסים על היהודים לצורך המימון הציבורי של הממשלה הפולנית ואת התארגנות היהודית מנגד להבטחת המימון.

5,580 מילים ,13 מקורות

תקציר העבודה:

החל משנת 1450 לערך החל פיתוח עירוני של הנכסים הפרטיים הגדולים בפולין, ע"י ייסוד ערים ועיירות בתוכם. באותו זמן החל ביקוש גובר והולך לתוצרת חקלאית. המשק בפולין הולך ונהפך למשק אחוזתי כאשר המאגנאטים, בראותם את הביקוש, מונעים לארגן בנכסיהם ייצור חקלאי בהיקף גדול בשביל השוק המתרחב.
בעלי הנכסים מצמיתים את האכרים היושבים על אדמתם, בכוחם הפוליטי הגדל והמגנטים נלחמים בעירוניים ומשתדלים ככל האפשר לבטל ולצמצם את הפריווילגיות הכלכליות של הערים ושל חברות הסוחרים ובעלי המלאכה העירוניים.
כל אותה התפתחות השפיעה השפעה רבה על מעמד היהודים בכל זמן הרפובליקה הפולנית. לפני היהודים נפתחו מקומות ישיבה ומקורות מחיה בטריטוריות הפרטיות. בכפר- במשק האחוזתי על שלוחותיו השונות, ובעיר- בערי האצילים הפרטיות, ובחצרות האצילים בערי המלכות, שהופקעו משיפוט השלטונות העירוניים. האצילים השתדלו לשבור את המשטר הכלכלי העירוני משום שרצו למכור את תוצרתם ביוקר ולקנות את צרכיהם בזול. מסיבות אלו נזקקו במידה יתרה לסוחר, לחוכר ואף לבעל המלאכה היהודי, כי היהודים היוו בשביל המגנטים את "המעמד השלישי" והנחות אשר יעשה את כל המלאכות ה"בזויות" הללו עבורם.
היהודים, אשר נדחקו מהערים ע"י הסוחרים העירוניים, יצאו לערים החדשות "הפרטיות" של האצולה, מכיון ששם ניתן להם מקום לחיות ולהתקיים. וכך לאט לאט נוצרו הרבה קהילות יהודיות חדשות בערים הפרטיות.
עקב הנסיבות, הלך ורב מספר היהודים החוכרים ענפי משק ומקורות הכנסה מסוימים של אותם הנכסים, כגון מסים ומכסים, מפעלים, פונדקים וכו'. גם המסחר היהודי התפתח מאד עקב גמישותו וכושרו של הסוחר היהודי לחדור לכל פירצה שהתהוותה בחומת ההגבלות הכלכליות.
הממשלה הפולנית ראתה ביהודים עם זר אשר זקוק לחסות ולכן ניסתה לגבות מהם את המכסימום הפידיון של מיסים: הוטלו עליהם מיסים ללא קשר עם מצב הכלכלי וכד~, ולשם כך הוקם ועד ארבע הארצות: ליצג את היהודים ככח גדול מול הממשלה הפולנית וכן לחלק את נטל המס בינהם שווה בשווה.

מטרת עבודתי היא לסקור את הטלת המיסים על היהודים לצורך המימון הציבורי של הממשלה הפולנית ואת ההתארגנות היהודית מנגד על מנת להבטיח חלוקה צודקת של המימון הן כלפי הגויים והן בתוך הקהילה עצמה ועל מנת ליצור מעין "יתרון לגודל" כאירגון של "צרכנים".
לצורך כך אשתמש בחומר מדעי עדכני ובכתבים מאותה תקופה לרבות שותי"ם (שאלות ותשובות שבהן הרבנים עונים לשאלות העם).

ראשי פרקים:
1. מבוא והצגת הנושא
2. הקדמה- היהודים בפולין
3. ועד ארבע הארצות
א. המצב הכלכלי של היהודים
ב. הסיבות להקמתו
ג. תקנות תשלום המיסים של הועד
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

תגים:

ארצות · ארבע · ועד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כלכלת יהודי פולין במאות ה 16 -15", סמינריון אודות "כלכלת יהודי פולין במאות ה 16 -15" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.