היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת סואץ 1956

עבודה מס' 020454

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה נרחבת של הרקע, המהלכים, המניעים למלחמה, סקירת מהלכי המעצמות וההיבטים הפוליטים השונים בסכסוך.

6,548 מילים ,21 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את המניעים להתערבות הבינלאומית, את יחסי המדינות הלוחמות, ואת התוצאות של ההתערבות, בעיקר מבחינת המעצמות הגדולות: מה היו מהלכיהן לפני המשבר ובמשבר עצמו. אשתדל לא להתיחס למשברים אחרים אשר קרו באותה תקופה, היות וקצרה היריעה מהכיל.
לסגירת התעלה ע"י נאצר היו השלכות מרחיקות לכת על המרקם העדין של היחסים באזור ובמיוחד על יחסי המעצמות הגדולות אשר כל אחת רצתה לזכות בתמיכתה של מצריים ואולי בתמיכת כל המדינות המזדהות עם מאבקה.
בחינת האינטרסים בינלאומיים אינה פשוטה, ויכולים להיות מצבים של אינטרסים משולבים אחד בשני, אולם באופן כללי מגדירים כי אינטרס לאומי הינו מכלול היעדים שמציב לעצמו השחקן באמצעות מעצבי המדיניות שלו בזמן נתון ואשר להשגתם היא מוכנה להקצות משאבים ולהפעיל את האמצעים בזירה הבינ"ל על מנת להשיג יעדים.
ישנן רמות אינטרסים שונות:
1. אינטרס קיומי- בו יפעילו את מירב אמצעי מדינות החוץ.
2. אינטרס חיוני- יפעילו מדיניות רק על פי רמת הצורך.
3. אינטרס חשוב.
4. שולי- לא ברורה רמת ההתערבות.
כמו כן מקובל בעיסוק פוליטי, כי מטרות אינסטרומנטליות לטווח קצר ובינוני, הנקבעות על פי היעד הבסיסי לטווח ארוך, משתנות עד למאוד בהתאם לשינוי סביבה ריאליים ומדומים. יעד לאומי ראשון במעלה של הטווח הארוך עשוי להשתנות לפי הנסיבות, לפי מה שניתן או נראה כניתן בטווח הקצר, לפי העלויות הצפויות, לפי שינוים באקלים הרעיוני מבית ומחוץ.
תעלת סואץ, שנכרתה עוד במאה הקודמת, משמשת מקום מעבר בין הים התיכון לאוקינוס ההודי. לכן, כל מדינה וכל מעצמה היתה מעונינת לשלוט במעבר התעלה או לפחות להבטיח לעצמה את המעבר החופשי בה. סגירת התעלה יכלה להביא לאסון כלכלי על המדינות הארופאיות אשר את רוב המסחר ניהלו דרך הים, וחלקן עברו בתעלת סואץ.
התעלה מהווה את אחד ממקורות הפרנסה החשובים של העיר סואץ הנמצאת לידה, למרות היותה זקוקה לטיפול רב ויקר מאוד אשר אמור להתבצע אחת לכמה עשרות שנים. מאז כרייתה היא משמשת נכס אסטרטגי ראשון במעלה וגם אם לא היו ויכוחים לגבי הבעלות עליה הרי המעצמות דאגו כי המעבר יהיה חופשי בה. המקרים הבודדים בהם נסגרה היו מכורח המציאות (מלחמות וכוא) והסבו נזק כספי עצום לחברות ולממשלות המערב.
בשנים הראשונות לקיומה שימשה למעשה מקור עיקרי למעבר אוניות למזרח הקרוב והרחוק. ב- 1900 עברו בה לא פחות מ2000- אניות, ואילו בשנת 1934 עלה מספרם ל8,000- אוניות.
אזור התעלה שנמצא במזרח התיכון הוא מוקד רגיש למתיחות בין המעצמות מדינות אירופה. היות והאזור הוא איזור מריבה ובו כל הצדדים נמצאים במצב מלחמה, הרי אך טבעי הדבר כי יהיו עימותים בין המעצמות הגדולות: ארה"ב ובריה"מ, וכי האזור יהפך לאזור מריבה בינלאומי. ואכן, מאז הקמת המדינה ישנו מאבק בלתי פוסק על שליטה באיזור ובמיוחד על המקומות האסטרטגיים בו.
בתקופת מלחמת העולם השניה ניסתה גרמניה להגיע אל התעלה על מנת לשלוט בה אולם הדבר לא צלח בידה והיא נעצרה בעיירה המצרית אל-עלמיין ע"י מעצמות הברית. נצחונות אלו היו נצחונות לא רק כמותיים אלא גם איכותיים היות והם חסמו את הגישה אל מקורות הנפט בחצי האי ערב (חסימת הגרמנים היתה לא רחוק מהתעלה בעין עלמיין).
בוועידת קונסטנטינופול (28 לאוקטובר 1888) נקבע כי תעלת סואץ תהיה תמיד חופשית, בזמן מלחמה ובזמן שלום, לכל כלי שייט שהוא נושא ציוד מסחרי או מלחמתי, ללא הבחנה במדינה ממנה הוא בה.
כמו כן התחייבו חותמי האמנה כי אף מדינה לא תתערב בכל עת שהיא, בין בזמן מלחמה ובין בזמן שלום, בחופשיותה של התעלה. התעלה תהיה משועבדת כל העת לרצון המשתמשים בה . למרות זאת לא היה כך בכל השנים: לעיתים היא היתה חסומה ובעיתים אחרות לא ניתן היה לעבור בה בגלל מלחמות שהיו בסביבתה (דוגמת מלחמת ההתשה).
מלחמת העולם השניה, באופן אירוני, הביאה לידי כך כי כל הגורמים בעלי קשר מסוים לתעלה התפייסו בניהם על מנת להגן על האינטרסים המשותפים: חברת התעלה עם מצרים, ממשלת מצרים עם האנגלים והצרפתים, והאנגלים עם הצרפתים. השפעתה של מצרים עלתה והחלו לפתח באיזור מפעלים לעיבוד דגים ומפעלים זעירים אחרים.

תוכן העניינים:
1. מבוא והצגת הנושא
2. תעלת סואץ במחצית הראשונה של המאה
3. רקע היסטורי על התקופה
4. האידיאולוגיה הלאומנית של נאצר
5. ההיבט הפוליטי בסכסוך
6. היבט המעצמות
7. הלחצים על ישראל
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

בן פורת יורם, המשק הישראלי- חבלי צמיחה, עם עובד, תל-אביב, 1986.
דיין משה, יומן מערכת סיני, עם הספר, תל-אביב, 1965.
ואגו ר. "המלחמה הקרה-מהלכים ותוצאות"; סקירה חודשית, גיליון מס' 6, יוני 1978.
זילברמן גד, "תמורות בעיצוב הזהות הלאומית באידיאולוגיה הנאצרית", המזרח החדש, 2, 1971.
חרושצוב מעלה זכרונות, בעריכת קרנקשאו עדי, תל-אביב, 1971.
כוכב דוד, הוצאות הבטחון והשפעתן על המשק הישראלי, ירושלים, 1984.
"מעמדה של מצרים וסכסוך הסואץ" סקירה חודשית; גיליון מס' 4, אפריל 1954.
כפיר אילן ויעקב מאיר, ישראל ומצרים, ת"א 1979.
לורך נתנאל, בצבת המעצמות, הוצאת מערכות, תל-אביב, 1990.
שמיר שמעון, ירידת הנאצריזם, ת"א 1975.
שמיר שמעון, נאצר וסאדאת: שתי גישות נוכח המשבר, ת"א אוקטובר 1974.
CAMPBELL J., DEFENCE OF THE MIDDLE EAST. N.Y. 1960.
KREIZMAM B., NATZER IN THE ARAB WORLD, LONDON 1968.
MAURICE VAISSE FRANCE AND THE SUEZ CRISIS, IN V.M ROGER LOUIS AND ROGER OWEN (EDS).
FARNIE D.A. , EAST AND WEST OF SUEZ,OXFORD, 1969.
FATI,A. (ED).,THE SUEZ CANAL AND EGYPT, E. J. BRILL, 1965.
GRUEN GEORGE E., "AMBIVALENCE IN THE ALLIANCE: U.S. INTEREST IN THE MIDDLE EAST AND THE REVOLUTION OF TURKISH FOREIGN POLICY", ORBIS, 24, 1980.
IZZEDDIN ABU NEJLA, NASSER OF THE ARABS, LONDON, 1981.
SCHONFIELD J. H. SUEZ CANAL IN WORLD AFFAIRS, LONDON, 1952.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת סואץ 1956", סמינריון אודות "מלחמת סואץ 1956" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.