היישום אינו מחובר לאינטרנט

סאדם חוסיין במלחמת המפרץ

עבודה מס' 020212

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הלוחמה הפסיכולוגית במלחמה, כפי שהותוותה ע"י שליט עיראק, בחינת השפעותיה המידיות ועוד.

2,325 מילים ,9 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את הלוחמה הפסיכולוגית במלחמה, כפי שהותוותה ע"י צדאם חוסיין. ולראות מה היו השפעותיה המידיות.
המוטיבים שיסקרו יהיו, בעיקר: תדמית שטנית לאויב, הצגת האויב כשטן ומזיק וחסות האל למאמיני מוחמד. כל אלו יסקרו במימד של כלפי פנים וכלפי חוץ.

ביום חמישי ה2- באוגוסט 1990 כבשה עיראק את שכנתה כווית. במבצע בזק מחצו 100 אלך חיילים (חלקם הוטסו במסוקים לתפוס נקודות אסטרטגיות חשובות) ו300- טנקים עיראקיים את צבא כווית שכל גודלו היה 16 אלף חיילים והשתלטו על האמירות. המשפחה המלכותית הכוויתית הצליחה להימלט ברגע האחרון. לאחר הכיבוש כוננה עיראק ממשלה מהפכנית זמנית בכווית.
נשיא עיראק, צדאם היה מרוצה ביותר היות וקיים את הבטחתו ללמד את משפחת המלוכה- אל צבאח הכוויתית, לקח בלתי נשכח. העיראקים רצו להפוך את כווית לבובה בידיהם, אם כי לאוו דווקא באמצעות סיפוח, אלא באמצעות קיום נוכחות צבאית מתמדת.
הסיבה שבגינה פלש צדאם לכווית לא היתה בשל שיגעון גדלות או תאוות בצע, אלא בשל אינטרס להשיג משאבים פיננסים חיוניים שבהם היתה תלויה שרידותו הפוליטית. כמו כן קודם לפלישה נקט צדאם צעדי זהירות והוא התרה בכוויתים לבל ימשיכו בקנוניה הכלכלית נגד עיראק והוא אפילו ביקש, ולדעתו קיבל, אור ירוק מארה"ב לפעול נגד כווית .
חששה של ארה"ב משליטה עיראקית על עתודות הנפט הענקיות והסיכון כי תאבונו של צדאם יגבר וכי הוא יפנה לעבר סעודיה, או מדינות מפרץ אחרות, הביא את ארה"ב, בסיוע האו"ם, לקבוע אולטימטום, ל15- בינואר 1991. בכל אותה תקופה עד פקיעת האולטימטום נערכו דיונים דיפלומטים למנוע עימות ומאידך ארה"ב ובעלות בריתה התארגנו על מנת לתקוף את עיראק. הזמן איפשר לארה"ב לגייס תמיכה צבאית בינלאומית.
- במלחמת המפרץ נחשפה תלות גוברת של ישראל בארה"ב, וזו לא רק שעלולה לנטוש אותה בעתיד אלא גם לחייבה להימנע מלפעול צבאית נגד הערבים או למתן תגובותיה כלפיהם. זאת במיוחד על רקע התחממות היחסים בינם לארה"ב והיווצרות בקיעים מדיניים ביחסי הממשל עם ישראל, דבר שהיווה אבן יסוד בסכסוך הישראלי ערבי .
- כאמור היה בחלוקת מסיכות הגז וערכות המגן משום מתן לגיטימציה לכללי משחק חדשים, ובהם האפשרות להפעלת חל"כ נגד אוכלוסיה אזרחית. היה בכך מסר עקיף שישראל אינה סומכת כבעבר רק על כושר ההתרעה, דהיינו מניעת מלחמה בתוספת ענישה וגביית מחיר כבד.
אלמנט ההרתעה, אם כן, נפגע במלחמה, אולם, יחד עם זאת, הקמתה של "חזית מזרחית" שתכלול את סוריה, ירדן, עיראק שיצרפו לחזית זו כוחות משלוח ממדינות ערב נוספות היתה תמיד סיכון גבוה לישראל בשל בעיית המאזן הצבאי הקונבנציונלי הנוטה לצד הערבים, ובשל הצורך של צה"ל, ללחום נגד מספר אויבים בו-זמנית, ובכמה גזרות, נדחה לפחות לכמה שנים טובות.
בשל המכה הצבאית הקשה שהונחתה על ידי ארה"ב וכוחות הקואליציה על תשתית עיראק וצבאה אין באפשרות מדינה זו ליטול חלק מרכזי בברית צבאית ערבית מזרחית בטווח הנראה לעין.

תוכן עניינים:
מבוא
ההשפעה כלפי חוץ
הסברה בתוך עיראק
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אברמוביץ אמנון, "דוח: נאום הלחם והמרגרינה" מעריב, מעריב דעות 20.10.89, עמוד 1.
בן אליהו א., "חיל האוויר במפרץ", ביטאון חיל האוויר, אוקטובר 1991.
לב רן אהרון, סופה ושברה- מלחמת המפרץ השניה והשלכותיה האסטרטגיות - צבאיות על ישראל, בר אילן, יולי 1993.
מלחמה במפרץ והשלכות על ישראל, המרכז למחקרים אסטרטגיים ע"ש יפה, ת"א, 1992.
פרנקל שלמה, סופה במדבר, ת"א, 1993.
קם א.,"הפתעה אסטרטגית והמלחמה במפרץ",עיונים בתפיסת הביטחון של ישראל, רמת גן, אוגוסט 1991.
קרש אפרים וראוטסי אינדי, צדאם חוסיין- ביוגרפיה פוליטית, תל אביב מערכות,1991.
CORDESMAN A., THE MILITARY BALANCE IN THE M.E., N.Y. 1993.
MICAH L. SIFRY, THE GOLF WAR, TORONTO, 1991.

תגים:

מלחמת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סאדם חוסיין במלחמת המפרץ", סמינריון אודות "סאדם חוסיין במלחמת המפרץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.