היישום אינו מחובר לאינטרנט

רגשות זהות ושייכות בקרב נשים במהלך ההריון ולאחריו

עבודה מס' 071164

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מושפעים רגשותיה ותפיסותיה של האישה ההריונית במהלך ההריון ולאחריו?

8,813 מילים ,15 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

לידתו של תינוק חדש גורמת לשינויים רבים בחיי האישה ובחיי הזוג. האישה עוברת תהפוכות בגופה, בעולמה הפנימי-רגשי, בזוגיות שלה, וביחסיה המשפחתיים, החברתיים והמקצועיים. המעבר לאמהות נחשב על ידי רבים כתקופת משבר, ולכן הוא טומן בחובו גם סיכונים אך גם הזדמנות אדירה לשינוי חיובי וצמיחה אישית. כפי שגופה עשה מקום בעת ההריון לעובר הצומח, כך גם נפשה ואישיותה התמתחו וממשיכים להימתח אחרי הלידה, על מנת לתת מקום לתינוק החדש ולזהות שלה כאם. אמנם הולדתו של ילד ראשון מחדדת את התהליכים, אך השינויים וההסתגלות מתרחשים גם אחרי הלידות הבאות.
עם השיפור בפתיחות לנושאים הקשורים לנפש ולהפרעות נפשיות, נושא דיכאון אחרי לידה הפך למוכר הרבה יותר מבעבר. יחד עם ההכרה בנושא ניתנת לנשים לגיטימציה לחוות את הקשיים שנלווים לתקופה זו של אחרי הלידה ולדבר עליהם. אולם קיים נושא נוסף, משמעותי גם הוא לנשים, שכמעט שאין מדברים עליו. הכוונה לתהליכים הנפשיים העוברים על נשים במהלך ההריון, ולבעיות נפשיות בתקופה זו, כמו תסמיני חרדה ודיכאון במהלך ההריון. לידה היא בדרך כלל אירוע משמח, אירוע שכולם מחכים ומצפים לו במשך כל חודשי ההריון (ולעיתים אף מלפני כן). בעיקר מצפים לשמחה ולאושר מצד האם היולדת. בשנים האחרונות עולה מעט המודעות (בעיקר בקרב נשים, ובינן לבין עצמן), לכך שלא תמיד תחושתה המיידית של האם הצעירה היא תחושה חיובית הקשורה לאושר וסיפוק. לעיתים, לוקח לאם זמן להתחבר לתינוק החדש, להתאהב בו ולרצות לטפל בו.
במקרים קלים, שהינם נפוצים יותר ממה שאפשר להעלות על הדעת, מדובר בעצבות או דכדוך קלים לאחר הלידה, אשר חולפים מעצמם לאחר כמה ימי הסתגלות. תופעה זו נקראת baby blues. המקרים הקיצוניים יותר (שהם גם נדירים יותר, אך לא נדירים כפי שמקובל לחשוב), נמשכים זמן ארוך יותר והם בעלי מאפיינים של דיכאון מג'ורי. זהו הדיכאון אחרי לידה. המקור לדכדוך בד"כ נובע משינויים הורמונאליים ועקב הטראומה הגופנית והנפשית שבעקבות הלידה ופער בין הציפיות למה שקיים בפועל, ומעצם המחשבה שלפתע, "פולש" לחייה האוטונומיים של היולדת תינוק, יצור חי, בעל צרכים, ללא שפה, הניזון מגופה. תינוק בעל גוף, מדיף ריחות, מפריש הפרשות ולו פה הנצמד לגוף האם.
לאור הדברים הנ"ל, מטרת המחקר הינה לבחון כיצד מהלך ההריון ולאחריו משפיע על נשים רבות בתחושותיהן ורגשותיהן וכיצד ניתן להצביע על תופעות אלה ולהתמודד עימן כיום בגלוי ופתיחות. לפיכך, שאלת המחקר שלי בעבודה הנוכחית הינה: כיצד מושפעים רגשותיה ותפיסותיה של האישה ההריונית במהלך ההריון ולאחריו?
בעבודה זו אציג את סקירת הספרות בנושא זה, אבחן מספר סוגיות הנוגעות לאופן השפעת תהליך ההריון אצל הנשים על תחושותיהן ורגשותין ואנסה לאמוד על עוצמת ההשפעה של הנ"ל על הנשים בחיי היומיום וכיצד הן מתמודדות עם תחושות אלה בתא המשפחתי ומחוצה לו. המחקר הינו מחקר איכותני אשר בוחן את נושא המחקר, באמצעות העמקה במחקרים קודמים בנושא וכן ביצוע 6 ראיונות עומק חצי מובנים לכ-6 אמהות. הראיונות נעשו בביתן של האמהות לאור הצורך ליוצר סביבה אינטימית ומוכרת לשם מתן אפשרות לראיונות פתוחים וללא הפרעות של גורמים חיצוניים אשר עלולים לפגוע במהימנות התשובות.
לנושא זה חשיבות רבה בחקר הסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בחינת נושא זה לעומק תאפשר לאתר את אותן גורמים אשר משפיעים באופן ישיר ועקיף על תחושות האישה ההרה ולאחר לידתה וכן להבין כיצד ניתן להתמודד עם תופעות אלה בקרב הנשים ולוודאי בקרב הגברים אשר לא אחת לא יודעים כיצד להכיל התנהגויות אלה בקרב נשותיהן והדבר לעיתים פוגע בזוגיות ובתא המשפחתי. אני מוצאת בחקר נושא זה עניין רב. כיום, בעידן המודרני בו הן האשה והגבר נדרשים לשעות עבודה רבות מחוץ לבית, ללחצים רבים מן הסביבה הקרובה והרחוקה בהיבטים שונים בחברה, יש לאפשר לאישה ההריונית את השקט והשלווה להתמודד עם תהליך חדש, "בראשיתי" בחייה ולהבין וללמוד את אשר מתרחש בגופה ואת אשר יתרחש לאורך כל חייה עם הוולדם של הבן או הבת ועל כן קיים צורך אמיתי בחקר נושא זה.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 רקע- תחושות ורגשות האישה בתהליך ההריון ולאחריו
3.2 מבחן הזהות והשייכות
3.3 הגורמים לתחושות השליליות בקרב נשים בהריון ולאחריו
3.4 תחושות ורגשות בזהות האמהית לאחר הלידה
4. פרק השיטה
4.1 שאלת המחקר
3.2 שיטת המחקר
4.3 שיטת איסוף הנתונים וכלי המחקר
4.4 אוכלוסיית המחקר
5. ממצאי המחקר
5.1 נתוני הנחקרות
5.2 התמודדות עם השינויים הרגשיים בהריון
5.2.1 דיכאון בהריון
5.2.2 פחדים בהריון
5.2.3 תחושות חיוביות בהריון
5.2.4 זהות בהריון
5.3 רגשות ותחושות לאחר הלידה
5.3.1 דיכאון לאחר הלידה
5.3.2 התמודדות עם המשפחה לאחר הלידה
5.4 שמירת הריון וחופשת לידה
6. דיון ומסקנות
6.1 דיון
6.2 מגבלות המחקר הנוכחי
6.3 הצעות למחקרי המשך

7. ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

נשים רבות מגלות בעת תהליך המעבר מהיותן נשים ללא ילדים לנשים בהריון או אף אמהות, עומק של רגשות שונים שלא הכירו מעולם קודם לכן (בר ורוזין, 2006). מעבר להיריון, הלידה וגידול התינוק, המושג "אמהות" כולל בתוכו מצב נפשי ורגשי ועוד תוספת למעגל הזהות העצמית מבוססת המגדר של אישה ההופכת לאם (Patel, Rodrigues & Desouza, 2002). ברוב התרבויות המוכרות מוערכות נשים בראש ובראשונה על פי יכולתן להביא ילדים לעולם, כאשר קיים קשר הדוק בין נשיות ואמהות. בגואה נתפסת לידה כמילוי חובה מוסרית, ומהווה טקס מעבר אולטימטיבי מילדות לנשיות. בארצות-הברית רווחת התפיסה ש"אישה אמיתית" היא מי שילדה תינוק ובעלת התואר "אמא". ביפן, בסוף המאה ה-19, הוצגה האמהות כמשימה קדושה, וגם בישראל של ימינו מתייסרות נשים רבות בטיפולי פריון בכדי להיות אימהות (בר ורוזין, 2006).

תגים:

נשים · לידה · הריון · רגשות · חרדה · דיכאון · עצבות · אחרי לידה · הורמון · תחושה · תינוק · קטין · רגש · רגשות · שינויים · הסתגלות · משפחה · טראומה · אמא · אמהות · נשיות · משפחה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "רגשות זהות ושייכות בקרב נשים במהלך ההריון ולאחריו", סמינריון אודות "רגשות זהות ושייכות בקרב נשים במהלך ההריון ולאחריו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.