היישום אינו מחובר לאינטרנט

חוק שירות בטחון וסרבנות מצפון בישראל

עבודה מס' 070971

מחיר: 259.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם סרבנות מצפון בישראל פוגעת בחוק שירות הבטחון, ומהם התמורות שחלו בהתמודדות עם תופעה זו?

4,809 מילים ,20 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

גיוס בישראל הינו חובה לכלל האזרחים היהודים וכופה עצמו על כל האזרחים הכשירים להתגייס לשירות צבאי למען מדינת ישראל. חוק זה למעשה אינו חל רק בישראל על כ-8 מליון אזרחי אלא יכול לחול בכל מדינה לה קיימת היכולת לקבוע גיל גיוס חובה וכן תנאים אחרים שיכתיבו את טיב ואורך השירות הצבאי. בישראל קיימת תופעה של סירוב גיוס בצבא מטעמים שונים כגון טעמים רפואיים ודתיים אך מחקר זה יעסוק דווקא בסרבנות הגיוס מטעמי מצפון. לפיכך, מחקר זה יעסוק בשאלת החקר- האם סרבנות מצפון בישראל פוגעת בחוק שירות הבטחון, ומהם התמורות שחלו בהתמודדות עם תופעה זו?
חוק שירות הבטחון העדכני ביותר, התשמ"ו-1986, מחייב כאמור כל אזרח ישראלי או תושב קבוע שמלאו לו שמונה עשרה שנים ולא קיבל פטור משירות צבאי, להתגייס לשירות המדינה בצה"ל. לעיתים, אזרח אינו מוצא לנכון לישם את החוק כאשר זה מנוגד להשקפת עולמו. ההסטוריה עוסקת בסוגיה זו עוד מימי קדם כאשר הביטוי העתיק המפורסם ביותר לדילמה זו ניתן בדיאלוג המפורסם שבין סוקראטס לבין תלמידו קריטון שבחר שלא לציית לחוק הגיוס הכללי שהוכרז ביוון העתיקה לרגל המלחמה נגד אסיה. נימוקו היה כי: "חוק זה הוא בלתי צודק. ברור מדוע עלי לציית לחוק הנראה לי צודק ומוסרי אבל מדוע זה חייב אני לקיים חוק הנראה לי לא צודק "? תשובתו של סוקראטס היתה כאמור כי חובתו המוסרית של האזרח שלא לפגוע בקיומה של המדינה, שכן מדינה שכל אזרחיה מפרים את כל חוקיה אינה יכולה להתקיים. המקרה נכון לוודאי כאשר עוסקים בסרבנות גיוס במדינת ישראל אשר זו נדרשת להגנת גבולותיה מקומה ועד היום.
הסרבנות לגיוס ובכלל, יכולה להופיע כפעולה של יחידים אינדבידואילים או כפעולה של קבוצה מאורגנת. "סרבנות" איננה מתייחסת דווקא להתנגדות לשרת בצבא מטעמי מצפון רגשיים המוכרים רשמית כסיבה לאי גיוס. יש המבחינים בין סרבנות מטעמי פציפיזם שהיא השקפת עולם המתנגדת לכל גילוי של אלימות ותומכת בסרבנות הגיוס בצורה גורפת ביותר, לבין סרבנות חלקית המשמשת ככלי פוליטי בידי זרם פוליטי מסויים.
מחקר זה, לאור הדברים הנ"ל, יעסוק בבחינת ההבדלים שבין סרבנות מצפונית ומרי אזרחי, יבחן את ההבטים השונים של הסרבנות המצפונית וסיבותיה, יסקור מספר אירועי סרבנות מצפונית בהסטוריה של מדינת ישראל ולבסוף יציג מספר תקדימים משפטיים אשר עסקו בנושא זה.
בחרתי בעבודתי זו לעסוק במחקר עיוני בו אחקור את שאלת המחקר באמצעות סיקור מאמרים, כתבי עת ופרסומי עיתונות שונים שנעשו בנושא. לאור הממצאים שיתקבלו, אבצע דיון בנושא ואציג את התוצאות העיקריות העולות מתוך המחקר הנ"ל.
לנושא זה חשיבות רבה בעיני בשל העובדה שיותר מבעבר, חשיבות החלוקה בנטל החברתי ובראשו השירות הצבאי והאזרחי בין כלל שכבות האוכלוסייה בישראל, ביניהם חרדים וערבים, הינה המפתח לחברה מתוקנת בישראל. רק באמצעות חלוקת הנטל החברתי בין כלל אזרחי המדינה, נוכל להקל על כל אזרח במילוי חובותיו הציבוריות והחברתיות וניצור לכידות וגיבוש שיצמצמו את השסעים הקיימים כיום בחברה אשר בסופו של דבר יביאו לאחדות העם.
חשוב לציין שנושא זה הינו רחב מאוד בהיבט החומר אותו הוא מכיל ואליו הוא מתקשר ישירות או בעקיפין כגון חוק שירות לאומי או גיוס מיעוטים כגון דרוזים, צ'רקסים וערבים מוסלמים ונוצרים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 רקע
2.2 מרי אזרחי
2.3 סרבנות מצפון בישראל
2.4 יחס החוק כלפי הבדלי מגדר בסרבנות מצפון
2.5 סרבנות מצפון בראי מערכת המשפט בישראל
2.6 הגורמים להתרחבות תופעת הסרבנות מצפון בישראל
3. סיכום
3.1 דיון
3.2 מגבלות המחקר הנוכחי
3.3 הצעות למחקרים המשך
4. ביבליוגרפיה
4.1 מקורות ראשיים
4.2 פסקי דין

קטע מהעבודה:

עוד לפני שהוקמה מדינת ישראל, כבר הכילה החברה טעמים שונים במספר סוגיות מדיניות אך נושא מרכזי אחד היווה מרכיב משמעותי שמלווה אותנו עד היום ועומד בראש סדר העדיפות הציבורית והוא נושא הביטחון. מחלוקות עבר אלו מנעו כינונה של חוקה פורמאלית שלמה למדינת ישראל, וזאת על אף שבהכרזת העצמאות נקבע כי למדינה החדשה שהוקמה תהא אסיפה מכוננת, וזו תהווה חוקה פורמאלית למדינה. אסיפה מכוננת זו הפכה להיות כאמור הכנסת הראשונה של מדינת ישראל, ועל אף שנעשו ניסיונות לעצב חוקה שלמה לישראל בין השנים 1948-1950 נתברר כי מורכבות הדבר חזקה מהצלחתה (נון, 1999). בהעדר חוקה עד היום, קמו חוקים שונים במהלך השנים אשר מטרתם הינה הסדרת סוגיות שונות בחברה הישראלית. אחד מחוקים אלה עוסק בסוגיית שירות הבטחון.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חוק שירות בטחון וסרבנות מצפון בישראל", סמינריון אודות "חוק שירות בטחון וסרבנות מצפון בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.