היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליית נשים בשוק העבודה בישראל בתחום השכר

עבודה מס' 060206

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור המצב הקיים ובחינת השפעת המשתנים השונים (השכלה, אפשרויות קידום וכד').

12,320 מילים ,30 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בתחילת המאה ה-21 נראה לכאורה המושג המשפטי של שוויון הזדמנויות לנשים בעבודה כמובן מאליו. הוא מבטא את הזכות לשוויון בתחרות כלכלית, שהוא אחד מיסודות הכלכלה החופשית בעולם המערבי מאז המהפכה התעשייתית .
המציאות מלמדת כי קיימים פערים בשכרם של העובדים. יש שוני בשכר המשולם לעובדים המועסקים בענפים, במקצועות ומשלחי יד שונים . כך, למשל, שכר עובד ועובדת המבצעים את אותה עבודה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, עשוי להיות שונה. כן קיים פער בשכרם של שני עובדים הממלאים אותו תפקיד, אך הם בעלי ניסיון או ותק שונים. יש גם שוני בשכרם של עובדים ארעיים בהשוואה לשכרם של עובדים קבועים , או ששכרם של עובדים מאורגנים הוא שונה משכרם של עובדים המועסקים על ידי קבלני כוח אדם, על אף שהאחרונים מבצעים את העבודה באותו מקום עבודה ,ועוד.
קיומם של פערים בשכר אינו מוטל בספק. יש ויכוח לגבי ממדי הפערים בשכר, מצד אחד, ולגבי מידת הצידוק שבקיומם לאור טיבם של הגורמים ליצירת הפערים האלה, מצד אחר.
לא כל הפערים בשכר שהודגמו לעיל הם תוצאה של אפליה, לעתים יש לפערים האלה צידוק ענייני הנובע מקיומו של שוני אובייקטיבי המאפיין את עבודתם של העובדים השונים. הפער בשכר יכול לנבוע, למשל משוני בתוכן התפקיד, מכוחות השוק, מהתרומה שמניב המעביד, מהעבודה המבוצעת, מנסיבותיו האישיות של העובד מבחינת הוותק והניסיון או בעקבות מצבו המשפחתי וכדומה . ואולם לעתים קרובות, הפער בשכר הוא תוצאה של חולשתם של בני קבוצות מעמד שונות באוכלוסייה, המנוצלים בצורה מפלה בידי המעביד. מכאן, שיש צורך לבחון את הסיבות שגרמו ליצירת פערי השכר האמורים, כדי לוודא מהם הפערים הנובעים משוני אובייקטיבי, שמכוחו מוצדק לשלם שכר שונה, ומהם הפערים שאינם מוסברים על ידי שום יסוד סביר אחר, ומכאן שיש לייחסם לאפליה .

בשני החלקים הראשונים של העבודה אנסה לתאר את המצב הקיים בארץ בנושא שכר הנשים תוך התייחסות לקריטריונים רלבנטיים לשכר כגון : השכלה, אפשרויות קידום, סוג משלח היד וכד'. לאור הנתונים שאציג, ניתן יהיה לבחון אם הקריטריונים לתעסוקת שני המינים הם זהים ולכן הם תוצאה של מצב אובייקטיבי קיים, לפיו הנשים מקבלות את השכר שמגיע להן מתוקף תכונותיהן וכישוריהן. אך אם יתברר כי הקריטריונים הקובעים והמשפיעים על שכר העובדים אינם אחידים, הרי ייתכן כי קיימת העדפה במתן שכר לעובדים, הנובעת מהבדלי מין.
בחלק השלישי והאחרון של העבודה, אתייחס לשוויון בשכרם של נשים וגברים כפי שבא לידי ביטוי בחוק בישראל, ונראה כיצד משפיעים חוקים אלה, אם בכלל, על המצב כפי שבא לידי ביטוי בפועל.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. חלק א' - נתוני רקע
א. מעמד האשה בישראל
1. הסיבות למיעוט תשומת הלב לפער בין גברים ונשים
2. הגישה המסורתית
3. הגישה המודרנית
4. מיתוס השוויון
ב. נשים בשוק העבודה
1. סקירה כללית
2. אחוז ההשתתפות בכח העבודה האזרחי
3. היקף משרה
4. השכלה
5. ענף כלכלי
6. שכר גברים ונשים עובדי מדינה
7. שכר גברים ונשים במגזר הפיננסי
8. עוד קצת מספרים...
3. סיכום
4. חלק ב' -פערי השכר : שוני אובייקטיבי או אפליה
א. אפליה
1. מהי אפליה
2. גישת ההון האנושי
3. גישת הפרדת העסוקים
4. מתי מתקיימת אפליה
ב. הסברים אפשריים לפערי השכר בין גברים לנשים
1. מאפייני העבודה בת זמננו
2. השוני האובייקטיבי
(א) שוני בהיקף ההשקעה בהון האנושי
(ב ) שוני בהיקף העבודה ובמשך תקופת העבודה
(ג) שוני בשיעור הוותק והנסיון בעבודה
(ד) שוני בדירוג
(ה) שוני במידת עדכון הידע
(ו) שוני במידת הסיכון הכרוך בביצוע העבודה
(ז) סיכום
ג. האם קיימת אפלייה ?
ד. הסבות להווצרות אפלייה בשכר כלפי נשים
1. הדיכוטומיה המינית
כפיית דפוס עבודה גברי
2. בידול מיני
3. אפלייה או פערי שכר לגיטימיים
4. הסטריאוטיפים והשפעתם
5. נשים כמפרנסות שניות
6. גורמי האפליה הקשורים לתוספות שכר
ה. סיכום
5. חלק ג' - המדיניות המשפטית בנושא אפליית נשים
א. התפתחות עקרון השכר השווה כפי שבא לידי ביטוי חוקי בישראל
1. השוואה בין עיסוקים
2. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988
3. קיומה של סיבה מהותית המצדיקה שכר שונה
4. העדפה מתקנת
ב. סיכום
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

"יותר נשים בעוני", נעמת, 1991.
בן-ישראל, רות "שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה", האונ' הפתוחה, 1998.
ד, מור, "סגמנטציה של שוק העבודה כתופעה רב-מימדית והשלכותיה", אונ' ת"א, 1987.
יזרעאלי, דפנה; פרידמן, אריאלה; שריפט, רות "נשים במילכוד", הקיבוץ המאוחד, 1994.
איילון, חנה "בבואה של העתיד : היבטים כלכליים של שאיפות בנים ובנות בתחום התעסוקה" בתוך : "מצא מין את שוויונו" (עורכת : סגן,נ) י-ם, משרד החינוך התרבות והספורט, 1996.
אליאס, נלי ; שטראי, מיכל "עורכות דין שוות פחות" מכון גולדה מאיר לחקרי עבודה וחברה, אונ' ת"א, 1998.
אלכסנדר, ד"ר אסתר "דמותה של אפלייה-נשים בעבודה" בתוך : "נשים הכח העולה" (עורכת : מאור, ע) ת"א, ספריית הפועלים, 1997, עמ' 37-44.
בן ישראל, ד"ר רות "גיל הפרישה של נשים במבחן עקרון השוויון" בטחון סוציאלי 1976 עמ' 89-100.
גבאי, יורם "משרות חלקיות בעוכרי הנשים", מנהלים, 1992, עמ' 16-18.
הברפלד, יצחק "אפליית נשים בישראל בתחום השכר" בתוך : "משאבי אנוש ויחסי אנוש בישראל" (עורכים : גלוברזון, א ; גלין, א ; רוזנשטיין, א) ת"א, רמות, 1990, עמ' 313-325
הרצוג, חנה "עוורון מינים ? נשים בחברה ובעבודה" בתוך : "ישראל אל שנות האלפיים" (עורך : מרגלית, א) גבעת חביבה: יד יערי, עמ' 67-84.
יזרעאלי, דפנה "נשים, עבודה, משפחה ומדיניות ציבורית" בתוך : "משאבי אנוש ויחסי אנוש בישראל" (עורכים :גלוברזון, א ; גלין, א ; רוזנשטיין, א) ת"א, רמות, 1990.
עפרוני, ד"ר לינדה "אי שוויון כלכלי בין המינים בעולם העבודה" אונ' ת"א, 1991, עמ' 28-29.
פלדמן, שושנה "נשים בעולם העבודה" בתוך : "מצא מין את שוויונו", (עורכת : סגן,נ) י-ם, משרד החינוך התרבות והספורט, 1996 עמ' 213-217.
רדאי, פרנסס "נשים בשוק התעסוקה" בתוך : "מעמד האשה בחברה ובמשפט",(עורכים : רדאי, פ; שלו, כרמל ; ליבן-קובי, מיכל) ת"א, שוקן, 1995, עמ' 64-116.
רדאי, פרנסס "על השוויון" בתוך : "מעמד האשה בחברה ובמשפט", (עורכים : רדאי, פ ; שלו, כרמל; ליבן-קובי,מיכל) ת"א, שוקן, 1995, עמ' 25-30.
שי, יעל "מיתוס ומציאת שוויון בין המינים : מעמד האשה בישראל" בתוך :" ישראל לקראת שנת האלפיים : חברה, פוליטיקה ותרבות" (עורכים :ליסק,מ; קני-פז,ב) מגנס, י-ם, 1996, עמ' 109-123.
שנהב, יהודה ; הברפלד, יצחק "האם הפערים נסגרים ? " מתוך : "מגמות", לג[1], 1990, עמ' 72-91.
כדאי לדעת : נשים בראי הסטטיסטיקה" מתוך : "משאבי אנוש", [148], אפריל 2000.
Neuman,s Weisberg,j "Gender wage differential and discrimination among Israeli manager" int, journal of manpower v. 19[3], 1998 , 161-170
Haberfeld, y Semyonov,m Addi,I "A Hierathical linear model for estimating gender based earnings differentials" work occupation v. 25[1], 1998, p.97-112
Haberfeld, y Cohen,y "Earnings gaps between israels native- born man woman: 1982-1993" sex roles v.39[11-12], 1998, p.855-872

תגים:

בישראל · בשוק · האשה · העבודה · מעמד · נשים · פערי · שכר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליית נשים בשוק העבודה בישראל בתחום השכר", סמינריון אודות "אפליית נשים בשוק העבודה בישראל בתחום השכר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.