היישום אינו מחובר לאינטרנט

אבטלה במעברות שנות החמישים

עבודה מס' 050451

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תלותן של המעברות בחברה הוותיקה וההשפעה של תלות זו על התעסוקה והאבטלה במעברות.

3,851 מילים ,6 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

המעברות הוקמו בשנת 1950 כפתרון זמני לבעיית הדיור של העולים בעלייה ההמונית שהחלה בשנת 1948. גל העלייה הראשון שהגיע ב 1948-1949, התמקם בעיקר בבתים הערבים הנטושים. כאשר הסתיים מלאי בתים אלו, הופנו העולים למחנות אשר הופעלו והוחזקו על ידי מחלקת הקליטה של הסוכנות היהודית .(1)
בסוף 1949 כבר התגוררו במחנות הללו כ-90000 איש. במחצית השנייה של 1950, נסגרו מחנות העולים והוחלפו בסוג אחר של מחנה שאמור היה להיות ארעי אשר נקרא מעברה.
כפי שאמרנו, המעברות היו אמורות לשמש כמחנה דיור ארעי, קצר מועד, לעולים אשר יעזבו את המחנות אשר בהחזקת הסוכנות ובתמיכתה, ויהפכו לאזרחים מלאים העומדים ברשות עצמם. בפועל, היתה התפתחות המעברה שונה לחלוטין. 40 המעברות הראשונות שהוקמו ב-1950 הלכו והתרבו והפכו ל -127 מעברות, שאכלסו כ-250000 איש. המעברות היוו עולם בפני עצמו, מבודד גיאוגרפית וחברתית. הם היו תלויים לחלוטין בחברה הוותיקה של הישוב בכל תחומי חייהם. המעברות לא היו תלויות רק כיחידות בלתי עצמאיות המקבלות שירותים וצרכים על פי צרכי החברה הוותיקה, אלא הן הנציחו את המשך התפתחות החברה הישראלית מאז ועד היום.
בעבודה זו נעמוד על ממד אחד של תלות המעברות בחברה הוותיקה וכיצד השפיעה תלות זו על החיים במעברה, על החיים של החברה הוותיקה, ממד זה הוא מצב התעסוקה והאבטלה במעברות. מהם המאפיינים המעמדיים של התעסוקה במעברות? כיצד הנציחו מקצועות תעסוקתיים אלו את הפער בין תושבי המעברות לחברה הוותיקה? מי היו הרוב המכריע של תושבי המעברות ומדוע שאלה זו חשובה בכלל? מה היה היקף האבטלה וכיצד השפיעה האבטלה על תושבי המעברות? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות בעבודה שלפנינו. אך תחילה, הבה נדון בתהליך היווצרות המעברות, מטרותיהן וכיצד והאם השיגו יעדיהן.
---------------------------------------------------------------
1. ברנשטיין דבורה, עמ' .5

תוכן העניינים:
1. מבוא - המעברות בשנות החמישים. הצורך, המטרות, הביצוע.
2. החיים במעברה: המחסור בדיור, חינוך ובריאות.
3. בעיות התעסוקה והאבטלה במעברה.
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

מקורות:

ברנשטיין דבורה- המעברות בשנות החמישים. מאמר. אוניברסיטה עברית. ירושלים: 1985.
דבורה הכהן(עורכת)- קיבוץ גלויות: עלייה לישראל-מיתוס ומציאות. מרכז זלמן שזר לתולדות ארץ ישראל. ירושלים: תשנ"ח (1998).
דבורה הכהן- תכנית המיליון. משרד הביטחון. תל-אביב: תשנ"ה (1995).
דבורה הכהן- עולים בסערה. יד יצחק בן-צבי. ירושלים: תשנ"ד (1994).
ליסק משה - (עורך)/ עולים בישראל. ירושלים, תש"ל.
נאור מרדכי - (עורך)/ עולים ומעברות 1948-1952. יד יצחק בן צבי ירושלים תשמ"ז (1987).

תגים:

גלויות · גוריון · עולים · מפאי · מעברה · עליה · עלייה · עבודה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אבטלה במעברות שנות החמישים", סמינריון אודות "אבטלה במעברות שנות החמישים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.