היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיתוס השיבה הביתה

עבודה מס' 070533

מחיר: 494.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשלושה טקסטים העוסקים במיתוס השיבה הביתה: "האודיסאה", אגדת חז"ל על ר' עקיבא ורחל, ו-"פרנהיים" של עגנון.

11,396 מילים ,14 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מאז ועד היום עולם המיתוס הינו עולם שלם, המתפרס על פני תחומים רבים. המיתוסים השונים מוצאים את מקומם גם ביצירות ספרות, וכך תופסים מקום מכובד במדפי הספרים בבתים רבים ברחבי הארץ והעולם.
העבודה פותחת במבוא כללי על המיתוס ותפקידיו השונים ולאחר מכן מתמקדת במיתוס השיבה הביתה. גוף העבודה עוסק בשלושה טקסטים, העוסקים במיתוס זה: "האודיסאה", אגדת חז"ל על ר' עקיבא ורחל ו"פרנהיים" של עגנון. הקשר הקיים בין הטקסטים הוא נושא השיבה המאוחרת. אעסוק בכל אחד מהטקסטים בנפרד ולבסוף אקשר אותם באמצעות הנושא המשותף.

ביצירות ספרותיות רבות יוצא הגיבור למסע ארוך, רב עלילה, ובסופו שב הביתה. במהלך מסע זה הוא סובב עולם ומלואו, נלחם במלחמות וחווה חוויות שונות, המעשירות אותו והמסייעות לו לגלות את עצמו מחדש. לאחר ביצוע המשימות הנדרשות, שם הגיבור פעמיו אל ביתו, והמסע לכאורה מסתיים... אבל רק לכאורה. השיבה הביתה היא בעצם פרק נוסף במסעו. זה אמנם הפרק האחרון במסע, אך אין לזלזל בחשיבותו. השיבה הינה תהליך הכרחי של מעבר ממציאות אחת לאחרת; מההרפתקאות אל חיי היומיום. המעבר אינו יכול להתרחש במהירות. כאשר הוא חד מדי, כמעט תמיד ניתן לצפות לחיכוכים וקשיי הסתגלות של הגיבור של המציאות; המציאות שאותה עזב מאחור, וכעת היא כחדשה עבורו. על פי רוב הוא אינו שב לבית ריק; בחזרתו מתרחש המפגש המחודש עם בני ביתו.
לשם העיסוק בנושא השיבה בחרתי בכמה יצירות. המפורסמת והעתיקה מכולן היא האודיסיאה(8), המתארת את שיבתו של אודיסאוס לאיתקה, עירו. יצירה נוספת, בה בולט מוטיב השיבה המאוחרת היא "פרנהיים"(9) של עגנון; סיפור שהוא מעין אנטיתזה לסיפור השיבה המאוחרת של אודיסאוס. במהלך עבודתי אערוך השוואה בין שני הגיבורים השבים תוך התייחסות לקשר בין סיפור הרקע ודמות הגיבור לכל תהליך השיבה והמפגש המחודש עם בני הבית. בנוסף ליצירות הנ"ל, בחרתי גם ביצירה מתחום הקולנוע, והיא "החטופים"; סדרה העוקבת אחר שלושה חיילי צה"ל, החוזרים הביתה לאחר שבע עשרה שנה בכלא הסורי.
לסיכום, העבודה היא בנושא השיבה הביתה, כאשר מוטיב השיבה המאוחרת נשזר לאורך כל היצירות. אין בכוונתי לרדת לעמקו של כל פרט ופרט ביצירות הנ"ל, כי אם לבחון את סיפור המסגרת תוך התמקדות בדמויות הגיבורים השבים, והתחקות אחר תהליך השיבה של כל אחד מהם.
אפתח בעלילת האודיסאה. לפרק זה שני חלקים; החלק הראשון יוקדש לתיאור עלילותיו של אודיסאוס עד לרגע השיבה לאיתקה תוך התבוננות מעמיקה בדמותו. בחלק השני אתאר את כל תהליך השיבה אל הארמון לאחר ההגעה לחופי איתקה ואת המפגש המחודש עם בני הבית.

ראשי פרקים:
1. מבוא
1.1 מבוא לעבודה
1.2 מהו מיתוס?
1.3 מיתוס השיבה הביתה

2. השיבה הביתה באודיסאה
2.1 דמותו של אודיסאוס
2.2 השיבה אל הארמון
2.3 אודיסאוס בבית אומאיוס
2.4 הפגישה עם טלמכוס
2.5 ההתנהלות בארמון והרג המחזרים
2.6 הפגישה עם פנלופה

3. אגדת חז"ל על ר' עקיבא ורחל
3.1 מבוא קצר על ספרות חז"ל
3.2 נישואי ר' עקיבא
3.3 השיבה הראשונה
3.4 השיבה השנייה

4. פרנהיים
4.1 מבוא ליצירה
4.2 שיבתו של פרנהיים
4.3 שיבתו של קרל נייס כאנלוגיה ניגודית לשיבת פרנהיים

5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

דמותו של אודיסאוס
שיבתו של אודיסאוס אורכת עשר שנים, כאורך מסעו לטרויה. היצירה נפתחת בזמן שהייתו של אודיסאוס באי של קליפסו, כאשר בו בזמן מתרחשים במקביל שני אירועים: אסיפת האלים, בה הוחלט, שהגיע זמנו של אודיסאוס לשוב לביתו, ויציאתו של הבן, טלמכוס, מאיתקה על מנת להשיג מידע על אביו האובד. הרמס מגיע אל האי של קליפסו כדי לבשר לה על החלטת האלים, ועד מהרה מפליג אודיסאוס לכיוון איתקה. בדרך מתנפצת ספינתו אל חוף אי הפייאקים, שם מוצאת אותו נאוסיקה, בת המלך.אודיסאוס מגיע לארמונו של אלקנואוס, מלך הפייאקים, ושם חושף את זהותו במהלך הסעודה. עם המלך ואנשיו. כל הנוכחים סקרנים לשמוע את סיפורו של אחד מגיבוריה הראשיים של מלחמת טרויה, ואודיסאוס מספר באריכות על הרפתקאותיו מאז סיום המלחמה ועד להגעתו לאי של קליפסו. לאחר מכן מציידים הפייאקים את אודיסאוס בספינה וצידה לדרך, וכך סוף סוף מגיע הוא לאיתקה. בעזרתה של האלה אתנה, העומדת לצידו לאורך כל הדרך, נכנס אודיסאוס לעיר בדמות קבצן זקן, ואיש אינו מכירו. הוא אוסף מידע אודות המציאות בארמון, ושומע שוב על המחזרים הרבים, המנסים כבר במשך שנים לפתות את אשתו. בינתיים חוזר טלמכוס, בנו, אל הארמון, ואודיסאוס פוגש אותו ומתוודע אליו. הם אינם מבזבזים זמן ומתכננים יחד את הנקמה במחזרים. אודיסאוס נכנס לארמון וסופג מידם השפלות חוזרות ונשנות. הוא פועל על פי תוכניתו ואינו מגלה את זהותו עד לרגע, שבו מתקיף אותם באמצעות קשתו. לאחר שמגלה להם מיהו ומהן תוכניותיו, הורג אודיסאוס את כל המחזרים, ותולה את השפחות, ששכבו איתם. לאחר מכן מנסה אודיסאוס לשכנע את אשתו, שזה אכן הוא, אך גם לאחר ששב לדמותו המקורית, אין היא מאמינה לו. לבסוף היא מבקשת ממנו לתאר לה את מיטת כלולותיהם. אודיסאוס עושה זאת, ורק אז משתכנעת פנלופה בזהותו האמיתית, כיוון שרק הוא עצמו יכול לתאר בדייקנות כזו את המיטה, שאותה עשה במו ידיו.

תגים:

אודיסאוס · פנלופה · ר' עקיבא ורחל · פרנהיים · מיתוסים · אודיסיאה · סיפור · מיתולוגיה · מיתולוגי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיתוס השיבה הביתה", סמינריון אודות "מיתוס השיבה הביתה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.