היישום אינו מחובר לאינטרנט

חווית האמונה אצל אנשים מוסלמים המתמודדים עם מחלת נפש

עבודה מס' 070500

מחיר: 274.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר איכותני פנומנולוגי שנערך עם שני מרואיינים.

16,437 מילים ,33 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

משנות התשעים ואילך הולכת ומתבססת בתחום השיקום הפסיכיאטרי גישת ההחלמה, מושג אותו טבע והגדיר ביל אנטוני (Antony, 1993). הספרות המקצועית מציעה הגדרות שונות למונח החלמה ולגורמים המסייעים בהשגתה. מחקרים העוסקים בהחלמה מצביעים בין היתר גם על הדת והרוחניות, כמרכיבים מקדמי החלמה. אך מחקרים שהתייחסו לנושא התמקדו בדרך כלל, בתכנים דתיים כפי שהם באו לידי ביטוי במצבים של דלוזיות והלוצינציות. במחקר הנוכחי שנערך בקרב אנשים המתמודדים עם מחלת נפש מהמגזר הערבי המוסלמי, בקשתי לבחון את "חווית האמונה אצל אנשים ערבים מוסלמים המתמודדים עם מחלת נפש". התמקדתי באמונה ורוחניות ובקשתי לבחון את משמעותן, תרומתן והאתגרים שהן מעלות בתהליך החלמה. כמו כן בקשתי לבחון את מקומה של הקהילה הדתית/הדת עצמה ביחס לתהליך ההחלמה של היחיד. חשיבותו של מחקר זה בהתמקדותו בפרט בעל האמונה הדתית ואופן התמודדותו עם מחלת הנפש תוך ראיית המוטיבים האמוניים דתיים כחלק מהותי ובלתי נפרד של תפיסת המחלה וההתמודדות היום יומית בדרך להחלמה. מטרת המחקר הינה לסייע בהבנת צרכיהם של מתמודדים דתיים ערבים מוסלמים, בצורה שתהווה תרומה לתיאוריה לפרקטיקה ולמדיניות.
שיטת המחקר בה נקטתי היא איכותנית פנומנולוגית, זאת במטרה ללמוד מהמשתתפים מה הם חווים ומה הם האתגרים איתם הם מתמודדים . ובהתאם לכך נוסחו שאלות המחקר:
1. כיצד תופסים אנשים דתיים המתמודדים עם מחלת נפש את מחלתם?
2. מה מקומה של הדת/הקהילה הדתית בתהליך ההחלמה לפי תפיסת במשתתפים?
3. מה מקומה של הדת/הקהילה הדתית בתהליך ההתמודדות עם מחלת הנפש?

המחקר הנוכחי הוא מחקר גישוש, בו נבחנה תפיסת ההחלמה והמחלה אצל אנשים מוסלמים דתיים המתמודדים עם מחלת נפש. שיטת המחקר בה נקטתי היא איכותנית פנומנולוגית, זאת במטרה ללמוד משני המרואיינים אשר נבחרו, מה הם חווים ומה הם האתגרים איתם הם מתמודדים.
איסוף הנתונים במחקר הנוכחי כלל שני ראיונות חצי מובנים.

תוכן העניינים:
מבוא
גישת ההחלמה: סקירת ספרות
מרכיב הרוחניות והאמונה
האמונה מספקת משמעות ומסייעת בפיתוח זהות עצמית חיובית
האמונה כמקור לתקווה
שיטות מחקר
שיטת המחקר- מחקר איכותני פנומנולוגיה
כלי המחקר
מדגם
ניתוח הנתונים
אמינות המחקר
ממצאים
רקע של המרואיינים והראיונות
ניתוח תמות
1. תמה ראשונה
1.א: הדת ומצוותיה כגורם חיובי, וכמסייע לשיפור המצב הנפשי
1.ב: החזרה בתשובה כתפנית חיובית משמעותית בדימוי העצמי ובמצב הנפשי
1.ג: הדת והאל כמרפאים ומטפלים בנפש ובמחשבות השווא
1.ד: הדת כמפצה על חסכים ומחנכת ומעצבת התנהגויות
2. ניתוח התמה השנייה
2.1: הגורמים המסייעים להחלמה
2.2: הגורמים המעכבים את ההחלמה
דיון
תרומת המחקר ומגבלות המחקר
השלכות
המלצות למדיניות
מקורות
נספחים

קטע מהעבודה:

בעשורים האחרונים החל השיקום הפסיכו סוציאלי להתפתח כדיספלינה העומדת בפני עצמה על מנת לתת מענה לצרכיה הייחודיים של אוכלוסיית הנכים בכלל ואוכלוסיית נפגעי הנפש בפרט. תמורות חברתיות שונות כגון התפתחות התנועה לזכויות הפרט, שימת דגש על ייחודיות האדם ושינוי בהקצאת משאבים עקב כך, הביאו לשינויים במדיניות השיקום בבריאות הנפש בעולם ובישראל (טלר, 2008). משנות התשעים ואילך הולך ומתבסס בתחום השיקום המושג החלמה אותו תבע והגדיר ביל אנטוני (Antony, 1993), החלמה הנה מאוד אישית, תהליך ייחודי של שינוי עמדות, ערכים, מטרות, מיומנויות ותפקידים. זו דרך לחיות חיים משביעי רצון, מלאי תקווה ותורמים, זאת לצד המוגבלויות הנגרמות על ידי המחלה. החלמה כרוכה בפיתוח של משמעות ומטרות חדשות בחיים כשהאדם מתפתח מעבר להשפעות הקשות של המחלה הנפשית (Antony, 1993).

תגים:

בריאות הנפש · החברה הערבית · מחקר · סמינר · ערבים · מוסלמים · טיפול

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חווית האמונה אצל אנשים מוסלמים המתמודדים עם מחלת נפש", סמינריון אודות "חווית האמונה אצל אנשים מוסלמים המתמודדים עם מחלת נפש" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.