היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד הר סיני בהיבט ספרותי

עבודה מס' 069326

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בהיבטים ספרותיים של הסיפור התנ"כי.

7,093 מילים ,20 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

פרשיות מתן חוק בסיני בולטות ביותר בתורה. אין אפוא לתמוה שמתן חוק בסיני הפך לביסוס החוק האלוקי בכללו(1). באופן כללי יש לומר כי מתן תורה וכריתת הברית בסיני הם בעיקרם עניין לתיאולוגיה ולתודעה הדתית בישראל. עם זאת קשה לתאר את שלל התיאורים והפיתוחים בכל הכרוך במעמד הר סיני וברית סיני, על הסתירות השונות ביניהן בתוך התורה, מבלי להניח את דבר קיומו של גרעין היסטורי מסוים(2).
תורתנו אינה עוסקת בתיאורים, לא של מאורעות ולא של דמויות שאותם היא מזכירה. גם מעמד הר סיני, שהיה מעמד היסטורי חד פעמי, מרשים, בעל משמעות נצחית והשלכות אמוניות ומעשיות על כל העולם בכלל על כל ישראל בפרט, לא זכה לסיפורי רקע ולתיאורים "נדיבים" ומפורטים מעבר לנדרש(3).
בספר שמות י"ט, תוך כדי מסירת דבר ה' למשה, קוראים אנו על ההכנות שנדרשו ישראל לקראתו: "ויאמר ה' אל משה לך אל העם וקידשתם היום ומחר וכבסו שמלותם והיו נכונים ליום השלישי..והגבלת את העם סביב לאמור הישמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו...(4).
ובאשר למעמד המרומם עצמו מספרת התורה שם: "ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר ויהי קולות וברקים וענן כבד על ההר וקול שופר חזק מאוד ויחרד כל העם...והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאד(5).
בתיאורו של מעמד מדהים ומקודש זה משתלב תיאור קצר נוסף: "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק.. ומשה ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים"(6). תוספת והשלמה לתיאור מעמד הר סיני נמצאות בספר דברים: "ותקרבון ותעמדון תחת ההר וההר בוער באש עד לב השמיים חושך ענן וערפל וידבר ה' אליכם מתוך האש קול דברים אתם שומעים ותמונה אינכם רואים זולתי קול"(7).
בסופו של אותו מעמד מרגש מסכם משה רבינו: "...את הדברים האלה דיבר ה' אל כל קהלכם בהר מתוך האש, הענן והערפל קול גדול ולא יסף..."(8).

בעבודתי זו אתייחס לסדר הכרונולוגי של סצנת המאורעות במעמד הר סיני .
אחת ההתחבטויות המרכזיות אשר עולות מהפרשנות בנושא ובה נתקלתי תוך כדי לימודי את הנושא היא מה שמעו ישראל במעמד הר סיני? האם רק קול הגבורה? האם שתי דיברות ראשונות? או שמא שמעו את כל עשרת הדיברות? אתייחס לשאלה זו בעבודתי. בהמשך, אפרט מיהן הדמויות שנטלו חלק במעמד תוך התייחסות לניתוח העלילה. תיאורו של מעמד הר סיני מלווה במוטיבים ספרותיים שונים. אבחון בעבודתי זו כיצד הם מאירים את המעמד ואילו פרשנויות הם מקנים לו. אתייחס למספר מוטיבים מרכזיים כגון: המילה המנחה, המסגרת, תקבולת ועוד.
בהמשך, אדון בשאלה מהי מטרתו של מעמד הר סיני? מדוע היה צורך במופע מרשים ועצמתי זה של ה' לעיני כל העם. אתייחס לשאלה זו תוך עיון במקרא ובפרשנות הרלוונטית.

תוכן עניינים:
מבוא

פרק 1- מאורעות מעמד הר סיני
1.1 ההצעה
1.2 ההכנות
1.3 ההתגלות
1.4 ההגבלות
1.5 סיפור "יראת העם"
1.6 עשרת הדיברות- גוף ראשון או שלישי?

פרק 2: מוטיבים ספרותיים-לשוניים במעמד הר סיני
2.1 המילה המנחה וצמד מילים מנחות
2.2 תקבולת
2.3 גיבוב וגיבוב בהדרגה
2.4 מטאפורה
2.5 דימוי
2.6 מצלול
2.7 מספר נוסחאי
2.8 מסגרת

פרק 3: דמויות ראשיות ומשניות במעמד הר סיני
3.1 "..וגם בך יאמינו לעולם" -משה רבנו כדמות ראשית
3.2 "ויחן שם ישראל כנגד ההר"- עם ישראל במעמד הר סיני

פרק 4: משמעותו של מעמד הר סיני על פי הכתובים והפרשנים
4.1 מעמד הר סיני: מקור אמוני
4.2 מעמד הר סיני: בסיס לכריתת הברית בין הקב"ה לעם ישראל

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מעמד הר סיני הוא המאורע החשוב ביותר בהיסטוריה היהודית. על אף שהמטרה הראשית של מעמד הר סיני היא קבלת עשרת הדיברות, יש חשיבות רבה לחוויה שעברו בני ישראל במהלך המעמד, כמתואר בפרק י"ט-כ' . תיאור מעמד הר סיני, לפי הבנתי, הוא תיאור סצנרי של דרמה. סצנה מוגדרת כיחידה קוהרנטית מבחינת זמן, מקום ודמויות. הבוחר לבחון סיפור בעזרת חלוקתו לסצנות עוקב אחר התפתחות העלילה, ובודק באיזו מידה כל סצנה מדו שיח או מתיאור בסופו של התהליך הניתוח יתרום להבנת ההתקדמות ומטרת העלילה .
על ידי חלוקת הפרק לחמש סצנות, נוכל להבין את משמעותו: היחידה פותחת במיצג.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד הר סיני בהיבט ספרותי", סמינריון אודות "מעמד הר סיני בהיבט ספרותי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.