היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי סוריה והפלסטינים בתקופת חאפז אל אסד

עבודה מס' 069232

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם יחסי סוריה והפלסטינים היו בגדר פטרון- לקוח, בין סוף שנות ה-60 לשלהי 1983.

8,902 מילים ,30 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

"אין עם פלסטיני ואין ישות פלסטינית- יש רק סוריה, ואתם חלק בלתי נפרד של העם הסורי, ופלסטין היא חלק בלתי נפרד מסוריה".

עלייתו של חאפז אל אסד לשלטון, במהפכת התיקונים של ה-16 בנובמבר 1970, מהווה קו פרשת מים בתולדות מדינת סוריה המודרנית ופותחת תקופה חדשה בתולדותיה.
עליית אסד לשלטון הביאה לקיצו של הנתק ששרר ביחסים בין סוריה ללבנון. אסד הצליח לכונן בדמשק משטר חזק ויציב, ומתוקף כך החל לפעול לחיזוק מעמדה של ארצו, תוך הפניית תשומת הלב לזירה הלבנונית.
בחינת תולדותיה של סוריה בעת החדשה, כמו גם רקעו, עברו של אסד העלווי במוצאו, ועקרונות מפלגת הבעת', מעלה כי הפאן ערביות ולא הפאן סוריות היא תפיסת העולם לה אסד מחויב. צעד מוביל בכיוון זה או אפילו שלב ביניים, הינו כינון הגמוניה סורית על המרחב שסביב לה: לבנון, ירדן ובעיקר לפלסטינים.
משהגיע אסד לשלטון, בסוף 1970, החל להשתמש באש"ף ביתר שיטתיות כמכשיר לקידום מטרותיו בארץ ובאזור, וביחוד להגשמת האסטרטגיה של "סוריה רבתי", סוריה הגדולה.
אסד קשור ומחויב לעניין הפלסטיני, אולי יותר מכל מנהיג ערבי אחר, אך הוא השתמש בנושא זה
בעקביות לקידום מטרותיו שלו ולא של אש"ף.
היחסים בין אסד לפלסטינים לא היו אלא כפי שתוארו פעם בידי אחד ממנהיגי אש"ף: "מעין נישואין קתוליים- יש לפרקים חילוקי דעות בין בני הזוג, אך עליהם לחיות ביחד לעולם".
יחסים אלו הומחשו בבהירות במלחמת האזרחים בלבנון ובשנת 1982, שבהן היו אסד ואש"ף נתונים במאבק עז וגלוי ביניהם- בעיקר מפני שיאסר ערפאת לא היה מוכן לקבל את תכתיביו של אסד.

עבודה זו תסקור את מורכבות היחסים בין סוריה לפלסטינים בתקופתו של חאפז אל אסד, ותבחן האם יחסי סוריה והפלסטינים היו בגדר פטרון- לקוח, בין סוף שנות ה-60 לשלהי 1983. כל זאת לאור בחינת אבני דרך משמעותיות כדוגמת היחסים בין אסד והנהגת אש"ף, המעורבות הסורית במלחמת האזרחים בלבנון בשנת 1975, מעורבותה במלחמת לבנון בשנת 1982 ועד משבר טריפולי בשנת 1983. עבודה זו לא תסקור את פועלו של חאפז אל אסד עד לסיום כהונתו בחודש יולי שנת 2000, עם מותו.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. תפיסת סורית את פלסטין
ב.1: תפיסה היסטורית- אידיאולוגית
ב.2: תפיסה אסטרטגית פוליטית
ג. יחסי אסד והנהגת אש"ף
ג.1: היחסים בין השנים 1969 - 1976
ג.2: היחסים בין השנים 1976 - 1983
ד. מעורבות סוריה בלבנון 1975
ד.1: ניתוח תהליך המעורבות הסורית במלחמת האזרחים
ד.2:התפייסות לאחר מלחמת האזרחים
ה. מעורבות סוריה במלחמת לבנון 1982
ה.1: ניתוח תהליך המעורבות הסורית במלחמת לבנון
ה.2: משבר טריפולי 1983
ו. סיכום
ז. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התמקדותו של אסד בלבאנט הוליכה באופן טבעי להאשמה שהוא מנסה להקים "סוריה גדולה", מושג בעל תהודה באזור, והוא עורר חששות בין יריביו הערביים של אסד. כשהחל ללחוץ על לבנון, ירדן והפלסטינים שייכנסו לתחום השפעתו, נשאלה השאלה האם הוא מטפח שאיפות פאן סוריות במסווה של פאן ערביות בעת'ית. אסד מנגד טען כי אין סתירה בין אחדותה של סוריה הטבעית, לבין השאיפה לאחדות ערבית(12).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי סוריה והפלסטינים בתקופת חאפז אל אסד", סמינריון אודות "יחסי סוריה והפלסטינים בתקופת חאפז אל אסד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.