היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח כלכלי של דיני החוזים - דוקטרינת ההשתק

עבודה מס' 068431

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תום לב במשא ומתן: דוקטרינת ההשתק בראי הגישה הכלכלית

10,779 מילים ,20 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

הטלת אחריות טרום חוזית באמצעות דוקטרינת ההשתק קוראת תיגר על התפיסות המסורתיות של דיני החוזים' לפיה חיוביים חוזים נכרתים אך ורק בהסכמה הדדית. הן דוקטרינת ההשתק והן החובה לנהוג בתום לב במו"מ, משמשות כ"מושג שסתום" שבאמצעותו יכול בית המשפט להתאים את החוזה לנוסח שבו היו בוחרים הצדדים, לו צפו מראש את כל הנסיבות הרלוונטיות. תיאוריות כלכליות יוצקות למושגי שסתום (שוויון, תום לב וכד') תוכן שמאפשר לנו להגיע להחלטה חד משמעית המשרתת את תחושת הצדק. בהקשר זה, נראה כי אין כל מניעה עקרונית להכיר ביעד של סיוע לצדדים להגיע להסדר אופטימאלי מבחינתם, ובכך מבחינת החברה כולה.
מטרתה של עבודה זו הינה לבחון את הכלל המשפטי המטיל אחריות טרום חוזית, תחת עדשת הניתוח הכלכלי. אבחן האם ובאילו מצבים מקדמת, או לחלופין מכשילה דוקטרינת ההשתק בפרט והאחריות הטרום חוזית ככלל, הגעה למצב הנורמטיבי הרצוי, אשר מוגדר בעבודה זו כיעילות כלכלית. אקדים ואומר כי מסקנתי המרכזית ממסמך זה הינה כי יישום מתאים של דוקטרינת ההשתק בהתאם לנסיבות, יכול לקדם משמעותית את היעילות הכלכלית וליצור את התמריצים הדרושים לצדדים על מנת להגדיל את העוגה החוזית ככל שניתן.
מכיוון שלא ניתן לעמוד על טיבו ומהותו של כלל משפטי מבלי להבין מאין צמח, בפרק הראשון אציג את דוקטרינת ההשתק וצמיחתה מדיני היושר במשפט המקובל. כאשר הדיון יתמקד בעיקר במשפט משווה. הפרק השני יוקדש להכנה לניתוח הכלכלי, בו יוסברו מושגי יסוד שילוו את המשך עבודה זו, תוצג ההנחה הנורמטיבית במרכזה של העבודה ויובהרו ההנחות התיאוריות שבבסיסה. הפרק השלישי הינו לב ליבה של העבודה והוא דן בהסתמכות הטרום חוזית, כאשר מטרתו העיקרית הינה להציף את הבעיה המשפטית-כלכלית הטמונה בה. הדיון מתמקד בהסתמכות האופטימאלית ובוחן כיצד ניתן לייצר תמריצים ראויים לצדדים על מנת שיבחרו בהסתמכות זו. בפרק הרביעי אבחן את ההשלכות שיש לכוח המיקוח היחסי של הצדדים על תהליך המו"מ הטרום חוזי. אבחן גם מודלים שונים להטלת אחריות טרום חוזית כפונקציה של כוח המיקוח, ואת יכולתם של הכללים הללו לקדם את היעילות. בפרק החמישי אציג גישה השונה מהזרם המרכזי בניתוח האחריות הטרום חוזית. גישה זו דווקא מעלה על נס את החשיבות הטמונה בחופש של הצדדים להעביר מסרים לא מחייבים במהלך המו"מ, מבלי שתופעל כנגדם דוקטרינת ההשתק.

תוכן עניינים:
מבוא
I . דוקטרינת ההשתק
א. אינטרס ההסתמכות
ב. דוקטרינת ההשתק - כללי
ג. דוקטרינת ההשתק במשפט האנגלי
ד. דוקטרינת ההשתק במשפט האמריקאי
ה. דוקטרינת ההשתק במשפט הישראלי
II. לקראת הניתוח הכלכלי
א. הגישה הכלכלית למשפט
ב. הגדרת המטרה הנורמטיבית - יעילות
ג. הנחות תיאוריות והתנהגותיות
III. הסתמכות טרום חוזית
א. כללי
ב. בעיית הסחטן
ג. הסתמכות סבירה
ד. הסתמכות אופטימאלית
ה. השקעה אופטימאלית ומימד הזמן
ו. הקושי לייצר תמריץ ראוי
IV. כוח המיקוח
א. משמעותו של כוח המיקוח במו"מ הטרום חוזי
ב. יישומה היעיל של דוקטרינת ההשתק - המודל של Katz
ג. חלוקת עלויות ההסתמכות בין הצדדים - המודל של בבצ'וק ובן שחר
ד. ביקורת
Cheap talks .V
א. התועלת בהחלפת מסרים במהלך משא ומתן
ב. כיצד הטלת אחריות עלולה לפגוע בתמריץ להחליף מסרים אינפורמטיביים
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כל יעודה של דוקטרינת ההשתק מכוון להגנה על אינטרס ההסתמכות. לפיכך, לא ניתן להבין את הדוקטרינה ואת השלכותיה מבלי לדון בקצרה באינטרס זה. אינטרס ההסתמכות הוצג לראשונה בשנת 1936 במאמרם המפורסם של Fuller & Perdue (1). במאמרם מדגישים המחברים את האינטרס (שעד לאותה תקופה נתפס כשולי למדיי) של אותו צד שספג הפסדים בהסתמכו על החוזה. המחברים ביקשו לקרוא תיגר על התפיסה החוזית הנהוגה, ולהציב את אינטרס ההסתמכות במרכז דיני החוזים. הסתמכות מוגדרת כמעשים שניתן לנקוט בהם טרם שלב הביצוע, העשויים להגדיל את הערך החוזי. כך למשל, בעל מועדון השוכר את שירותיו של זמר, יכול ואף רצוי כי יפרסם את הופעתו על מנת להגדיל את מכירת הכרטיסים. פעולות אלו נקראות הסתמכות, שכן הן ננקטות מתוך הסתמכות על הביצוע של הצד השני.

תגים:

דיני חוזים · דוקטרינת ההשתק · בעיית הסחטן · כלכלה ומשפט · יעילות כלכלית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח כלכלי של דיני החוזים - דוקטרינת ההשתק", סמינריון אודות "ניתוח כלכלי של דיני החוזים - דוקטרינת ההשתק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.