היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין תיאוריית ההתקשרות לשימוש באלכוהול בגיל ההתבגרות (הצעת מחקר)

עבודה מס' 068379

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצעה למחקר מתאמי באמצעות שני סוגי שאלונים.

9,350 מילים ,96 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מחקר זה עוסק בשאלת הקשר בין דפוסי התקשרות שונים לבין התלות באלכוהול בקרב מתבגרים. נקודת המוצא למחקר זה, היא תיאורית ההתקשרות של בולבי (Bowlby, 1973, 1980, 1988). ייחודה של תיאוריה זו הוא בכך שאפשרה מחקר אמפירי והגדרה מחקרית שיטתית של דפוסי התקשרות תחילה אצל ילדים (Ainsworth, Blehar, Waters & Wall, 1978) ומאוחר יותר אצל מבוגרים (Hazan & Shaver, 1987). תיאורית ההתקשרות מניחה, כי במהלך שנת החיים הראשונה של הילד, מתהווים דפוסי התקשרות בינו לבין דמויות משמעותיות. כאשר הסביבה בה גדל הילד יציבה, דפוסי ההתקשרות נשארים יציבים לאורך זמן (Bowlby, 1973). דפוסים אלה, תורמים לעיצוב הדרך בה תופס האדם את עצמו ואת הסביבה ולכן משפיעים על התנהגותו במשך החיים.
תופעת השימוש באלכוהול והתלות באלכוהול בקרב בני נוער נפוצה ביותר וממשיכה להוות בעיה קשה בחברה הישראלית (מהל, 2001). על אף שרוב בני הנוער שותים בעת בילוי ולשם הנאה בלבד ויש להניח שלא יפתחו בעיות נלוות, ישנם גם אחרים אשר לא יעמדו בדחף להמשיך לשתות, ועל כן קיים חשש כי יסחפו לשתייה בלתי מבוקרת (רונן, 1998). ההתייחסות החברתית אל התלוי באלכוהול נעה בין התייחסות כאל עבריין וסוטה לבין התייחסות כאל חולה, לעיתים אף כחולה כרוני, חסוך מרפא וחסר תקנה (טייכמן, 1989).
ניתן לסווג את שיטות ההתערבות והטיפול בתלות באלכוהול לארבע קטגוריות: הגמילה הגופנית (detoxification) ; שיטות ביולוגיות - כימיות ; שיטות פסיכולוגיות - חברתיות ; שיטות התערבות בלתי קונוונציונליות כגון אקופונקטורה (טייכמן, 1989). בתוך השיטות הפסיכולוגיות-חברתיות קיימת גם הגישה המשפחתית. מטרת ההתמקדות במשפחה, היא להבין כיצד יוצרות גישות והתנהגויות של בני המשפחה את ההתמכרות, כיצד הן משמרות אותה, וכן לגרום שינויים בתפקוד המשפחה אשר ישפיעו לטובה על ההתמכרות.
מחקר זה עשוי לתרום רבות להבנה מעמיקה יותר של תופעת התלות באלכוהול בקרב מתבגרים בישראל וכן להאיר כיוונים חדשים לטיפול.

שאלות המחקר:
1. האם קיים קשר בין הנטייה לדפוס התקשרות לבין תלות באלכוהול בגיל ההתבגרות?
2. האם קיים הבדל בין מתבגרים בעלי דפוס התקשרות לא בטוח מסוג A לבין מתבגרים בעלי דפוס התקשרות לא בטוח מסוג C ברמת התלות באלכוהול?

מדובר במחקר מתאמי אשר מטרתו לבדוק קשר בין המשתנים הבאים: דפוסי התקשרות ותלות באלכוהול.
מחקר זה יתבסס על אוכלוסיית המטופלים בגילאי 12-18 במרכזי הטיפול לנפגעי אלכוהול (עמותת אפשר) בארץ. מדובר בשמונה עשר מרכזים אשר פועלים ברחבי הארץ, בחסות ובפיקוח משרד הרווחה, ומציעים למשתמש באלכוהול ולבני משפחתו תכנית טיפולית המותאמת לצרכיו האישיים.
במחקר זה יעשה שימוש בשני כלי מחקר, האחד יבדוק את דפוס ההתקשרות ואילו השני את התלות באלכוהול.

תוכן עניינים:
תקציר
1. מבוא
2. רקע מדעי
2.1 אלכוהול
2.1.1 אלכוהול: הגדרות והיקף התופעה
2.1.2 תלות באלכוהול
2.1.3 הסברים תיאורטיים לתופעת התלות באלכוהול
2.1.4 תלות באלכוהול בתקופת גיל ההתבגרות
2.2 תיאורית ההתקשרות
2.2.1 תיאורית ההתקשרות: רקע תיאורטי
2.2.2 יציבות דפוסי ההתקשרות בפרספקטיבה של זמן
2.2.3 התקשרות בגיל ההתבגרות
2.2.4 הקשר בין דפוסי התקשרות לתלות באלכוהול
2.3 סיכום
2.4 השערות המחקר
2.5 שאלות המחקר
3. שיטה
3.1 אוכלוסיה ודגימה
3.2 כלי המחקר
3.3 הליך
4. ביבליוגרפיה
5. נספחים
נספח מספר 1 - Alcohol Dependence Scale (ADS)
נספח מספר 2 - שאלון התקשרות של מיקולינסר (Mikulincer et al. 1990)

קטע מהעבודה:

הפקת האלכוהול והשימוש בו קדמו לשחר התרבות. מאז שנת 60,000 לפני הספירה לערך, יוצרו בירות ויינות בתהליך של תסיסת פטריות שמרים על סוכריים. אולם, רק מהמאה השמינית הופק בצורה מרוכזת יותר אתיל אלכוהול, אשר הינו המרכיב הפעיל במשקאות אלכוהוליים. מקובל לחשוב שערבי הידוע בשם חיאהיר איבן האיין, המציא את תהליך הזיקוק והיה הראשון להכין משקה חזק הדומה בהשפעותיו לוודקה ולברנדי (יפה, פטרסן והודג'סון, 1996).
האלכוהול נחשב באוכלוסייה כחלק מתרבות הפנאי, הוא זמין, מעוגן בתרבות, במנהגים חברתיים ודתיים ואינו נתפס באוכלוסייה כסם היות ונצרך כמשקה ולא בגלולה או זריקה כמו רוב הסמים האחרים (וייס, 1988).

תגים:

התבגרות · אלכוהוליזם · אלכוהול שיכרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין תיאוריית ההתקשרות לשימוש באלכוהול בגיל ההתבגרות (הצעת מחקר)", סמינריון אודות "הקשר בין תיאוריית ההתקשרות לשימוש באלכוהול בגיל ההתבגרות (הצעת מחקר)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.