היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת ששת הימים: הגורמים לניצחון הישראלי

עבודה מס' 068210

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת היבטי המלחמה ובחינת הגורמים לניצחון.

7,293 מילים ,15 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מלחמת ששת הימים פרצה בבוקר יום ב', ה-5 ביוני 1967, כאשר חיל האוויר הישראלי פתח במתקפת מנע כנגד חילות האוויר של מצרים, ירדן, סוריה וטייסת עיראקית. המדינות אשר השתתפו במלחמה הן: מחד גיסא ישראל, ואילו מאידך גיסא: מצרים, סוריה, ירדן ועיראק. המלחמה ארכה ששה ימים ומכאן שמה. צה"ל נקט בטקטיקת הבקעה בה הוא לא הותיר ליריב זמן להתארגנות ושטף את רחבי סיני, רמת הגולן, הגדה המערבית וירושלים. תוצאות המלחמה שינו את פני המזרח התיכון והן עדיין ניכרות בימינו. השפעות המלחמה היו מרחיקות לכת במספר תחומים, החל בכלכלה העולמית (מחירי הנפט) וכלה בשינוי מאזן הכוחות במזה"ת.

מלחמת ששת הימים נערכה לא רק בין צבאות של מדינות הנתונות בסכסוך מקומי, אלא כמאבק בין שתי שיטות ממשל השונות זו מזו. במאבק זה מדינות ערב מייצגות משטרים דיקטטוריים, ואילו ישראל מייצגת משטר דמוקרטי. לא אפריז בחשיבותה של מלחמה זו אם אשווה אותה למלחמת פרס - יוון במאה החמישית לפנה"ס. בדומה לקרב תרמופלאי אשר נצרב בתודעת הזיכרון הקולקטיבי המערבי, כקרב אשר משקף עימות בין מזרח למערב, בין שתי תרבויות שונות ובעמידת מעטים מול רבים, כך תיזכר מלחמת ששת הימים. רק שבמקרה דנן, מדינת ישראל ניצחה את הרבים אשר עמדו עליה לכלותה. מדינת ישראל הפגינה כושר עמידה ולחימה יוצאים מגדר הרגיל, והוכיחה כי האיכות עולה על הכמות.

ניתוח מהלכי המלחמה מניח את הבסיס לכך שמלחמת ששת הימים נחשבת לאחת ההצלחות הכבירות ביותר בתולדות הלחימה המודרנית. מהלכי צה"ל אופיינו במהירות, גיוון והפתעה. מצרים איבדה את מרבית חיל האוויר שלה ואת מרבית צבאה. צבאות סוריה וירדן הובסו. חיל המשלוח העיראקי אשר חצה את ירדן בדרכו לתחומי ישראל ספג אבידות קשות ולמעשה הובס (מרשאל, 1967, עמ' 133). השלכות המלחמה באו לידי ביטוי במספר תחומים, החל בצמיחה כלכלית ישראלית מהירה וכלה בשליטה ישראלית על אוכלוסיה פלסטינית בת מיליון נפש. כמו כן, השטח אשר נתפס בסיום הקרבות הביא להגדלת שטחה של מדינת ישראל פי שלושה מלפני פרוץ הקרבות.

בעבודה זו אנסה לנתח ולהסביר את הגורמים לניצחון הצבא הישראלי על צבאות ערב. החל במודיעין איכותי ומדויק, עובר דרך טעויות אשר נעשו מצד האויב וכלה בהכשרה יסודית של הגייסות (שריון וחיל אויר). כמו כן, אסקור את המהלכים המדיניים אשר קדמו לפתיחת המלחמה, מהלכי המלחמה ותוצאותיה. המקורות מהם ליקטתי את הידע הם מגוונים ועשירים בפרטים אשר לא ידעתי על דבר קיומם לפני כתיבת העבודה. ניתן לומר כי לא התקשיתי למצוא חומר גלם לכתיבת העבודה, אלא ההיפך מכך, התקשיתי לבחור מתוך השפע האדיר הקיים הן בשפה העברית והן בשפה האנגלית. המקורות הם ספרים אשר עוסקים בבחינת המלחמה בהיבטים שונים, סיכומי הרצאות פרונטאליות, פרסומים ממשלתיים וידיעה מעיתון הארץ אשר פורסמה מספר ימים לפני פרוץ המלחמה.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. הגורמים לפרוץ המלחמה
ג. המהלכים המדיניים אשר קדמו למלחמה
ד. המהלכים המרכזיים במלחמה
ה. תוצאות המלחמה
ו. הגורמים לניצחון הישראלי
ז. סיכום
ח. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מבצע סיני שהסתיים בנובמבר 1956, השאיר בקרב המשטר במצרים רצון עז לנקום בישראל ולהחזיר לה מנה אחת אפיים. מכיוון שסוריה ומצרים חיפשו עילה ועיתוי הנכונים למלחמה, קל היה להיגרר למעשה מלחמה גם ללא מוכנות צבאית של ממש. נאצר הכין את צבאו למלחמה וצייד אותו בסיוע סובייטי. התעצמות זו החדירה בקרבו ובקרב שאר מדינות ערב את האמונה כי צבאותיהם הנהנים מעדיפות טכנולוגית ומספרית, חזקים יותר מן הצבא הישראלי, ועל כן יוכלו לעמוד בפניו. יש לציין כי מטרתו של נאצר היתה להשמיד את מדינת ישראל וזאת ניתן ללמוד משידורי הרדיו הרשמיים מקהיר (בצלאל, 1984, עמ' 4).

תגים:

מלחמת ששת הימים · 1967 ניצחון · מלחמות ישראל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת ששת הימים: הגורמים לניצחון הישראלי", סמינריון אודות "מלחמת ששת הימים: הגורמים לניצחון הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.