היישום אינו מחובר לאינטרנט

העולם הערבי וגישתו לשואה

עבודה מס' 067899

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהו יחסו של העולם הערבי לשואת היהודים והאם חל שינוי ביחס זה?

8,156 מילים ,19 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

"הקשר של הערבים לתולדות השואה הוא עקיף ביותר. זירת האסון ההרסנית של השואה הייתה אירופה, ומבצעי ההכחדה היו אירופים, אולם ה"שילומים" בגינה מתבצעים בראש ובראשונה במזרח התיכון, מצד הפלסטינים. אולי בשל כך, מה שעומד לדיון בהקשר הערבי הן המשמעויות הפוליטיות של השואה, ולא האירוע עצמו. עמדת היסוד האנטי ציונית של הערבים קבעה את עמדתם כלפי השואה, כמו גם כלפי האנטישמיות. זו אינה סיבת הסכסוך הישראלי ערבי, כי אם תולדה שלו. טקסטים אנטי יהודים עסקו בהצדקת השואה לצד הכחשתה כבדיה ציונית כאשר הרטוריקה הזו הייתה, בין היתר, ניסיון להתמודד עם האינסטרומנטליזציה הציונית של השואה" (עזמי בשארה, זמנים, 53, 1995 ע' 765).
זו תמצית מאמרו של עזמי בשארה (אגב, מאמר אשר עורר ויכוח חריף מצד היסטוריונים חוקרי שואה), המיטיבה להציג את מהותה ושורשיה של הגישה הערבית לנושא השואה. גישה זו, השלטת עדיין בתקשורת הערבית, נובעת מנקודת מבט שהשואה אינה מעניינם הישיר של הערבים, אשר אינם סובלים מ"תסביך שואה". היטיב לתאר זאת עורך עיתון אל חיאת: "לערבים אין חשבונות שואה במלחמותיהם עם ישראל", ההיפך הוא הנכון, ישראל משתמשת בשואה כדי להצדיק את תוקפנותה נגד הערבים", הוא הוסיף וטען כי סבלם של היהודים מוצג במוזיאונים, בעוד שסבלם של הפלסטינים מידי היהודים הוא מציאות חיה. בני אדם נדרשים להכיר בסבל שבמוזיאונים ומתעלמים מהסבל האמיתי. (אל חיאת, 21 בינואר 1998).

בעבודה זו אני מבקש להציג ולבחון את סוגיית הערבים וגישתם (המורכבת) כלפי השואה והאם חל שינוי בגישה זו. כלומר מהו יחסו של העולם הערבי לשואת היהודים והאם חל שינוי ביחס זה,
וזאת באמצעות התחקות אחר התפתחותם של היבטים שונים לאורך תקופה מאז הקמת המדינה עד היום.
אחת מההנחות היסוד שאציג בהרחבה בעבודתי זו היא: היחס לשואה בעולם הערבי הושפע מן ההתפתחויות בסכסוך הערבי ישראלי ואף עוצב על ידו.
הסתמכתי על מקורות שונים, ביניהם: ספרות ישראלית, מאמרו המעניין של עזמי בשארה, מאמרו החד של מכמן דן (התוקף את בשארה וטוען כי מאמרו הוא לא יותר ממאמר פוליטי ולא אקדמי), העיתונות הערבית (מצרית, לבנונית) ומקורות ערבים שונים.
בחרתי להתמקד בכמה סוגיות מרכזיות העוסקות בערבים ובגישתם לשואה:
מאמרו של בשארה אשר מהווה מסמך מרתק ומרכזי בהבנת הגישה הערבית כלפי השואה; בחינת יחסו של העולם הערבי בתקשורת וגישתם של אנשי האקדמיה מיד עם תום מלחמת העולם השנייה והקמתה של מדינת ישראל המדינה הציונית ומקלט לשארית הפליטה - על חשבון הערבים בכלל והמחיר שהעולם הערבי שילם, אם בכלל;
התמקדות בנכבה, כלומר השתקפותו של השיח על השואה בשיח בעולם הערבי על הנכבה;
השפעת משפט אייכמן כנקודת מפנה בקרב המדינה הישראלית הצעירה, וכמובן השפעתו על השיח הערבי ובחינת יחסם של הערבים לשואה בעקבות משפט זה;
היבט נוסף וחשוב שבקשתי לבחון בעבודתי הוא נושא הכחשת השואה בעולם הערבי, אשר לבשה מספר צורות. לבסוף, הצגת גישה חדשה בניגוד לגישה המסורתית ודעות שונות בעולם הערבי, החל מאמצע שנות ה- 90, כלומר צלילים שונים ופחות צורמים של העולם הערבי כלפי השואה, למרות שמדובר בקולות בודדים אך מעידים אולי על ניצנים חדשים של השלמה, קבלה והבנת הצד היהודי והטרגדיה היהודית. היטיב לתאר זאת הסופר הלבנוני הידוע אליאס חורי:
"לעניין שלי בשואה אין קשר לבעיה הפלשתינית - זה עניין אנושי... על הפלשתיני להבין את אותו ישראלי שתודעתו מעוצבת ע"י זיכרון השואה".
לסיום, הצגת מסקנות וסיכום.

תוכן העניינים:
מבוא
א. העולם הערבי ויחסו לשואה תחילת הדרך
א.1. מודעות חשש והכחשה 1948-1945
ב. הנכבה השואה והערבים
ג. הערבים ומשפט אייכמן
ד. הערבים והכחשת השואה
ה. בשארה והשואה
ו. העולם הערבי מצייר וכותב על השואה (כולל קרקטורות)
ז. שינוי, רוחות חדשות או רלטיוויזציה ואינסטרומנטליזציה.
ח. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בהתייחסותו כלפי השואה, העולם הערבי אימץ מספר גישות אשר רווחו באירופה ובארצות הברית :
א. הכחשת השואה.
ב. נטילת ייחודיותה של השואה כאמצעי לנגח את ישראל ואת מדיניותה.
ג. השואה היא אמצעי פוליטי ששיחק ועדיין משחק לידיה של מדינת ישראל.
ד. השואה יצרה, לדבריהם, תחושת אשם במערב שהיוותה גורם מכריע בגיבושה של דעת קהל אוהדת להקמת מדינת ליהודים.
ה. אלמלא השואה ייתכן שמדינת ישראל לא הייתה קמה כלל.
לכל אלה נתווסף נדבך נוסף - המחיר שהם הערבים שילמו על לא עוול בכפם.

תגים:

הנכבה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העולם הערבי וגישתו לשואה", סמינריון אודות "העולם הערבי וגישתו לשואה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.