היישום אינו מחובר לאינטרנט

המאפיין הפטריארכלי כמנבא הפיכת נשים למוכות

עבודה מס' 067827

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרות ומחקר מדגמי שכלל 20 נבדקות (באמצעות שאלון).

9,196 מילים ,20 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

תופעת האלימות במשפחה בכלל ותופעת האלימות כנגד נשים בפרט נחקרה במשך שנים רבות וחשיבותה הרבה ידועה. המציאות בה נשים הופכות קורבנות לאלימות מצד גברים מלמדת על הפערים החברתיים, החינוכיים, על חוסר השוויון והאידיאות השונות בגינן מחנכים בנים ובנות בצורה כה שונה המובילה להחמרת התופעה הקיימת שנים רבות. על-אף המחקרים הרבים בתחום לא נמצאו הסיבות והגורמים הקונקרטיים המובילים גבר להכות את בת-זוגתו. נראה כי למאפיין הפטריארכאלי חשיבות רבה ביריעה זו ובתרומה למחקר הנוגע לתופעת האלימות במשפחה.
במהלך הסקירה התיאורטית נמצא כי ישנה חשיבות רבה לתא המשפחתי אשר מהווה גורם משמעותי בחינוך הילדים, וכי המרכיב החינוכי הינו בעל חשיבות ועלול להוות גורם משפיע על היווצרותה של אלימות במשפחה.
בהמשך לסקירה הספרותית, בעבודה זו הועלו שתי השערות מחקר מרכזיות אשר באמצעותן נבחן הקשר בין המאפיין הפטריארכאלי לבין תופעת הנשים המוכות. שתי ההשערות התייחסו להבדלים הקיימים בין נשים מוכות ונשים שאינן מוכות ביחס לתפישת עולמן וביחס למשפחת מוצאן, כאשר המאפיין הפטריארכאלי משמעותי. בהשערה הראשונה נטען כי תפישת הפטריארכאליות אצל נשים מוכות גבוהה יותר מאשר אצל נשים שאינן מוכות. בהשערה השנייה נטען כי האישה המוכה נוטה לראות את משפחת מוצאה כיותר פטריארכאלית מאשר האישה שאיננה מוכה. בהמשך להשערות המחקר, נערך מחקר מדגמי שהתבצע באמצעות שאלון בקרב אוכלוסייה של 10 נשים מוכות וקבוצת הביקורת שמנתה 10 נבדקות שאינן מוכות.
נמצא שהשערת המחקר הראשונה, תפישת הפטריארכאליות אצל נשים מוכות גבוהה יותר מאשר אצל נשים שאינן מוכות, לא אוששה. ביחס להשערת המחקר השנייה, האישה המוכה נוטה לראות את משפחת מוצאה כיותר פטריארכאלית מאשר האישה שאיננה מוכה, גם כן לא אוששה. ניתן לומר כי המשמעות של חוסר אישוש שתי השערות אלו היא כי לא נמצא קשר בין המרכיב הפטריארכאלי בכל צורה שהיא, אם בתפישת האישה את משפחת מוצאה כבעלת מרכיב פטריארכאלי ואם בתפישת האישה הפטריארכאלית בכלל, לבין הפיכת האישה למוכה ולאלימות במשפחה בכלל. אולם, על-אף הנמצא במחקר זה, ועל-אף חוסר אישוש של שתי השערות המחקר, יתכן כי למאפיין הפטריארכאלי חשיבות רבה באשר להשפעה על אלימות במשפחה וכי מגבלות המחקר הם אלו אשר גרמו לחוסר אישוש של ההשערות. זאת ניתן לבדוק, באמצעות מחקרים נוספים אשר יצמצמו את מגבלות המחקר הזה ויובילו למסקנה המדויקת ביותר.

תוכן העניינים:
תקציר
1. נשים מוכות והמאפיין הפטריארכאלי
1.1. תופעת האלימות כנגד נשים
1.2. תיאוריות המסבירות את קיום התופעה
1.2.1 תיאוריות פוליטיות חברתיות ופמיניסטיות
1.2.2 תיאוריות סוציו-תרבותיות
1.2.3 תיאוריות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות
1.3. היקף התופעה
1.4. חשיבות התא המשפחתי
1.4.1. מרכזיות המשפחה
1.4.2. המשפחה במסורת ישראל המושתתת על יסוד פטריארכאלי - הדומיננטיות הגברית
1.4.3. חינוך ילדים במשפחה כפקטור מרכזי המבוסס על יסודות פטריארכאליים
1.5. הקשר בין מאפייני המשפחה הפטריארכאלית לאלימות
2. מערך המחקר
2.1. נבדקים
2.2. כלים
2.3. שיטה
3. ממצאים
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה
נספח - שאלון המחקר

קטע מהעבודה:

תופעת האלימות כנגד נשים מוצגת כיום כבעיה חברתית בישראל וזוכה להכרה ציבורית למרות שאין מדובר בתופעה חדשה. אף-על-פי-כן טרם נעשה בישראל מאמץ להבין את סיבות התופעה והמדיניות החברתית הנגזרת מהסברים שונים בנוגע לתופעה אינה יכולה לשים קץ לבעיה (אבולעפיה, 1998; גוטמן, 1997; גל, 2003; לב ארי ויאירי, 1996; סיברסקי, 1981 אצל רם, 1993; רדאי שלו ליבן-קובי, 1995).
התופעה של אלימות במשפחה נגד נשים קיימת אלפי שנים, כנראה מאז החלו הנישואים (גלס, 1979; מור, 1979 אצל אבולעפיה, 1998; מרטין, 1978).

תגים:

נשים מוכות · פטריאכליות · אלימות במשפחה · תא משפחתי · נשים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המאפיין הפטריארכלי כמנבא הפיכת נשים למוכות", סמינריון אודות "המאפיין הפטריארכלי כמנבא הפיכת נשים למוכות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.