היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיני מכרזים - חובת השקיפות במכרז ציבורי

עבודה מס' 067430

מחיר: 556.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם הרשות המנהלית פועלת בשקיפות מלאה במכרז המוצע על ידי המדינה והאם המדינה מאפשרת פיקוח ציבורי במצבים של מכרזים הקשורים בשירותים החיוניים למדינה.

8,120 מילים ,68 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

כמעט כל התקשרות עסקית שעורכת המדינה, החל מעסקאות הנאמדות בכמה אלפי שקלים וכלה בעסקאות אסטרטגיות הנאמדות במיליארדי שקלים כגון הפרטה, נעשית באמצעות מכרז.
מספרן של העסקאות המורכבות גדל והולך כל הזמן. עסקאות אלה הן בעלות ההיקף הכלכלי המשמעותי ביותר, והשפעתן על רווחת האזרח היא הדומיננטית ביותר. בדרך כלל, יש להתקשרויות אלה גם היבטים ארוכי טווח, במובן זה שמדובר על חוזה התקשרות למספר שנים, או שההשפעות של ההתקשרות הינן ארוכות טווח. מטבע הדברים אפשרות החזרה מחוזה כזה לאחר חתימתו הינה קשה ומוגבלת, ומכאן החשיבות המוגברת בקיום דיון ציבורי בפרטי החוזה המוצע לתאגידים מתמודדים עוד בטרם חתימתו. בעידן בו אנו חיים, מכרזים מורכבים הם הדרך שבה מתקשרת המדינה עם תאגידים בינלאומיים בחוזים לרכישת שירותים חיוניים לטווח ארוך. היקף הפרטת השירותים הממשלתיים הינו מואץ מאז תחילתו בשנת 1986.

קיימת חשיבות ציבורית מכרעת בשקיפות מלאה של התהליכים לבחירת הזכיין במכרז המאפשרת פיקוח ציבורי במצבים של הפרטת שירותים חיוניים, שכן לתוצאות הליך ההפרטה השפעות ארוכות טווח ומרחיקות לכת לעיתים על הציבור. אחד מן הביטויים לשקיפות זו הינה החובה לפרסם בפומבי ולהמציא את מסמכי המכרז לכל דורש, שכן קיים יחס ישיר בין מידת החשיבות הציבורית של הנושא אשר עומד לדיון ובין עוצמתו של האינטרס הציבורי שבחשיפת המידע הנוגע אליו.
מהפיכת השקיפות ייסודה בחוק חופש המידע אשר נכנס לתוקפו בשנת 1999, התכלית אשר ביסודו של החוק הינה להגשים את עקרון חופש המידע בכל הנוגע לפעילותן של רשויות ציבוריות.
ככל שהליך ההתקשרות הינו יעיל פומבי יותר ולציבור ניתנת אפשרות לבחון את דרך קבלת ההחלטות כך יקטנו הסיכונים הכרוכים ביישום מדינית ההפרטה.
מטרת חיבור זה הינה לבחון האם הרשות המנהלית פועלת בשקיפות מלאה במכרז המוצע על ידי המדינה על היבטיו השונים,והאם המדינה מאפשרת פיקוח ציבורי במצבים של מכרזים הקשורים בשירותים החיוניים למדינה?

תוכן עניינים
1. מבוא
2. דיני מכרזים
המכרז בהיבט של המשפט הציבורי
המכרז בהיבט של המשפט הפרטי
דין המכרזים בהיבט הצורני
ההיבט הציבורי וההיבט הכלכלי של המכרז
3. הגורמים לחשיפת פרטי מכרז לציבור
חוק חופש המידע
זכות הציבור לדעת
ההלכה הפסוקה
4. נהלים ומסמכים הקשורים במכרז ציבורי
הדין החרות
הדין הפסוק
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

דיני המכרזים הם מערכת מבוססת של דינים והלכות, ובהם קבועים הסדרים נורמטיביים לבעיות העיקריות שמעוררת תופעת המכרז.דינים אלה חלים על כל סוגי המכרזים הציבוריים; לאמור, מכרזי המדינה ורשויותיה, מכרזים של רשויות אחרות של המינהל המרכזי והמקומי, מכרזים של תאגידים סטטוטוריים ומכרזים של גופים דו-מהותיים.
ניתן לתאר דינים אלו, ולחלקם בשתי דרכים: מהותית וצורנית.
מבחינה מהותית חלות על המכרז שתי מערכות דינים: המשפט הציבורי והמשפט הפרטי.
גם מבחינה צורנית חלות על המכרז שתי מערכות דינים: ההלכות הפסוקות בנושא מכרזים וחוק חובת המכרזים על תקנותיו.
ארבע מערכות דינים אלו מהוות את מקורותיו של דין המכרזים.

תגים:

מכרזים · שקיפות במכרזים · חופש המידע · זכויות הפרט · הפרטה · מנהל ציבורי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיני מכרזים - חובת השקיפות במכרז ציבורי", סמינריון אודות "דיני מכרזים - חובת השקיפות במכרז ציבורי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.