היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת הביטחון העיראקית

עבודה מס' 067364

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת מלחמת איראן עיראק, 1980-1988, על תפיסת הביטחון העיראקית.

4,885 מילים ,13 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

עיראק פלשה לאיראן ב- 22 בספטמבר 1980 ובכך החלה מלחמה עקובה מדם, שנמשכה כ- 8 שנים והביאה לחוסר יציבות אזורי ולהרס רב בשתי המדינות. מנהיג עיראק באותו הזמן, סדאם חוסיין, נימק את הסיבה לפלישה בסכסוך טריטוריאלי הקשור לאזור השאט אל-ערב ולמוצא לים, אולם בדיעבד אלה הן לא הסיבות היחידות ואף לא העיקריות. מה, בכל זאת, הטריד את סדאם חוסיין? מה בכל זאת הביא את עיראק בסוף שנות ה- 70, תחילת שנות ה- 80 להבנה כי הגיעה העת לתקוף את שכנתה החזקה ממזרח, ולשלם מחירים כל-כך גבוהים בכוח אדם, בכסף ובתשתיות? ויתרה מכך, כיצד יצא סדאם למלחמת ברירה נוספת בכווית רק שנתיים לאחר מכן, לאחר מלחמה כל-כך הרסנית?
מטרת מחקר זה היא לבחון את השפעת מלחמת איראן-עיראק על תפיסת הביטחון העיראקית.
שיטת המחקר- הבחינה תתבצע על ידי ניתוח הגורמים המשפיעים על תפיסת הביטחון העיראקית וכן על ידי בחינת התפיסה לפני ואחרי המלחמה, תוך חלוקתה לאיומים ולמענה להם. בפרק הסיום אתמקד בשינויים בתפיסת הביטחון העיראקית כתוצאה מהמלחמה עם איראן. בהקשר זה יש לציין, כי בחרתי להתמקד במחקרי בהשפעת המלחמה על תפיסת הביטחון ולא במהלכי המלחמה.
כלי המחקר- לצורך בחינת שאלת המחקר השתמשתי במחקרים אקדמיים שנועדו לבחון את מהלכי המלחמה והשפעותיה. שני מקורות מרכזיים למחקר הם ספרם של אנתוני א' קורדסמן ואברהם ר' וגנר בהוצאת "מערכות", בעיקר לשלב תפיסת הביטחון שלפני המלחמה ולמהלכי המלחמה עצמה, וספר בעריכתו של Farhang Rajaee, בעיקר לשלב תפיסת הביטחון שאחרי המלחמה. מקורות נוספים למחקר הם ספר בהוצאת חיל הנחתים האמריקאי, בעיקר בנושא ההשלכות הצבאיות, ואתרי אינטרנט.

תוכן העניינים:
מבוא
1. הגורמים המשפיעים על תפיסת הביטחון העיראקית לפני המלחמה
היריבות בין הערבים לפרסים
המתחים הדתיים בין המדינות
סכסוכי גבול ונתיבי המים בין המדינות
המאבק על השפעה אזורית
2. תפיסת הביטחון לפני המלחמה
תפיסת האיום העיראקית
המענה העיראקי לתפיסת האיום
3. מלחמת איראן-עיראק, 1980-1989
השיקולים המיידיים וההידרדרות למלחמה
המהלכים העיקריים במלחמה
4. תוצאות המלחמה: הגורמים המשפיעים על תפיסת הביטחון העיראקית לאחר המלחמה
5. השינויים בתפיסת הביטחון העיראקית בעקבות המלחמה
תפיסת האיום העיראקית
המענה העיראקי לתפיסת האיום
סיכום
נספחים
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המתחים הדתיים בין שתי המדינות (3)
איראן ועיראק הן מדינות מוסלמיות, כשהפלג השיעי דומיננטי בשתיהן. ממשלות שתי המדינות לא היו בעלות מסורת של שלטון דתי עד הפיכת ח'ומייני באיראן, ושתיהן השתמשו בתמהיל של פעולות חיוביות ושליליות כלפי השיעים, שמטרתן למנוע את מעורבותם בענייני ההנהגה. פעולות אלה הגיעו לכדי שיתוף פעולה בין המדינות בהסכם אלג'יר, 1975, כששני הצדדים הסכימו להביא את הקץ על כל פעילות חתרנית בתחומיהן המכוונת נגד המדינה האחרת.

תגים:

מלחמה · מלחמת · איראן · עיראק · מזרח תיכון · אירן · עירק · סדאם · צדאם · סדאם חוסיין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת הביטחון העיראקית", סמינריון אודות "תפיסת הביטחון העיראקית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.