היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרבור המסחר בארץ - רשת ביג מרכזי קניות

עבודה מס' 067340

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת היבטים שונים של תופעת הפרבור המפוזר ובחינת הפריסה של רשת "ביג" כמקרה מייצג.

8,719 מילים ,34 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

המונח "Urban Sprawl" נשמע לראשונה בשנת 1958 בחיבור מאת William H. Whyite..
הפרבור העירוני המפוזר התפתח באופן מואץ: בשנת 1940 רק 15% מאוכלוסיית ארה"ב חיה בפרברים, ואילו בשנת 1970 התברר כי לראשונה יותר אנשים חיים בפרברים בארצות הברית מאשר אלו החיים במרכזי הערים.
בשנת 2000 כבר חיו 60% מתושבי ארצות הברית בפרברים, לעומת 17% אשרחיו במרכזי הערים.
ב 522 הערים הגדולות בארצות הברית, צפיפות האוכלוסיה ירדה מ 5,873 נפש למייל מרובע בשנת 1950, ל- 2,037 נפש למייל מרובע ב- 1990, ירידה של כ- 50%. (rusk- 1995).
פרבור המגורים אשר החל בארצות הברית הוביל לפרבור המסחר, אשר נדד בעקבות האוכלוסיה שעזבה את מרכזי הערים אל הפרברים.

עבודה זו תסקור את תופעת הפרבור ואת מקורותיו ההיסטוריים ואת מאפייניו הפיזיים הנראים. כן יובאו תנועות אשר צמחו בעקבות תהליך הפרבור ודגלו ב"אנטי פרבור" ובחזרה אל העיר.
גם בישראל מתקיים תהליך מואץ של פרבור המסחר אשר החל עם "מהפכת הקניונים" ויציאת מוקדי המסחר מהרחוב לקניון. בהמשך העבודה אסקור את תהליך פרבור המסחר בישראל בשנות ה-90 עם הופעת הקניון הראשון (קניון איילון), והמצב כיום עם התפשטות הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים ברחבי הארץ, אשר היוו חיקוי של המודל האמריקאי. באמצעות בחירת רשת פאוור סנטרס בפריסה ארצית אשר להערכתי מייצגת את יישום תהליך זה בישראל- רשת "ביג מרכזי קניות", אנסה להמחיש את תהליך פרבור המסחר בישראל.
העבודה תתמקד בדרך בה התפתחו המתחמים, תודגש ייחודיות הרשת במיתוג ונראות אחידה אשר מאפיינת אותה מבין כל רשתות הקניונים והמסחר בארץ, והשיטות בדרך התפשטותה:
לצורך כך יובאו שני מקרי בוחן מרכזיים אשר מייצגים את תהליך התפשטות הרשת:
1. שימוש בהיתרים חורגים בשינויי שימוש קרקע מתעשיה למסחר (ביג אילת).
2. פרבור המסחר ללא שיתוף התושבים בתכנון (ביג קרית גת).

בעקבות ניתוח הממצאים יתאפשר לראות כי בניגוד למצופה, החברה לא מפעילה מרכזי קניות בערים הגדולות אלא בוחרת להתמקד דווקא באזורי הפריפריה להקמת מרכזיה המסחריים.
רשימת הערים שבהן פועלת ביג מגלה אסטרטגיה של רתיעה ממיקום בסמוך ערים הגדולות, ודאי לא במרכזי הערים, בשל יוקר הקרקע. החברה מעדיפה ללכת לשולי ערי השדה הגדולות שם יש, מצד אחד, ציבור קונים-בכוח קניה גדול מספיק, ומצד שני ניתן לרכוש קרקע בזול, וגם להקים מגרשי חניה נוחים, ובחינם. שטחי החנויות בכל מתחם כפולים ואף משולשים משטחי חנויות מקבילות של אותה הרשת בקניונים- מה שיוצר מגוון רב יותר הניתן לתצוגה ולמכירה בחנויות הממוקמות במתחמי הרשת ויוצר יתרון בתחום זה על פני חנות מקבילה בקניונים.
הקמת המרכזים מצביעה על דפוס חוזר וברור של רכישת שטחים בם עמד מפעל שכשל וננטש והפיכתו משטח תעשייתי לשטח מסחרי לכל דבר ע"י הדרך המהירה בה ניתן לעקוף את כל ההליכים התכנוניים- שימוש בהיתרים חורגים.
כפי שאדגים בהמשך, שימוש זה הינו אינטרס של שני הצדדים, היזם והרשות המקומית. אינטרס זה בהרבה מקרים אינו עולה בקנה אחד עם התהליך התכנוני ועל כן אציג פתרונות לגבי הדרך בה ניתן להתמודד עם מפגש רצונות נפיץ זה.

שאלת המחקר
באיזו דרך ובאילו שיטות מיושם המודל האמריקאי של פרבור המסחר על ידי מרכזי "פאוור סנטר" בארץ?

שיטת חקירה ומקורות הנתונים
מתודולוגיה: מחקר איכותני בשילוב ראיונות עם נושאי משרה בחברה ושילוב אינטגרטיבי בין מקורות תיאורטיים למקורות סטטיסטיים וכלי מחקר.

תוכן העניינים:
מבוא
שאלת המחקר
שיטת המחקר וניתוח הנתונים
רקע כללי-הפרבור בעולם-הסטוריה, מאפיינים וביקורת
רקע ספציפי- ישראל-מאפייני פרבור המסחר ונתונים סטטיסטיים
יישום תהליך פרבור המסחר בישראל- רשת ביג כמקרה מייצג
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הפרבור המפוזר החל לאחר מלחמת העולם השניה וקודם על ידי מדיניות פדרלית לקידום צמיחת הפרברים. בין הגורמים לפרבור: המכונית, צמיחה כלכלית מהירה, שינויים במבנה החברתי וסגנון החיים- ביקוש מוגבר לבתים צמודי קרקע, התפתחות של טכנולוגיות בניה, שינויים במסגרות חוקיות של בעלות על קרקע, תכנון שימושי קרקע ומדיניות תכנון,התפתחותן של דרכים מהירות, מדיניות המס על המשכנתאות אשר עודדה בעלות על בתים.
הפרבור המפוזר מטשטש את הבחנה בין כפר לעיר. ישנה שמירה על חזות של כפר במה שבפועל הינו תפקוד עירוני לכל דבר. (Burchell, Downs, McCann 2005 ).

תגים:

גיאוגרפיה · היתרים חורגים · שימוש חורג · פרברים · פירבור · זוחל · קניון · קניונים · מרכזי קניות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרבור המסחר בארץ - רשת ביג מרכזי קניות", סמינריון אודות "פרבור המסחר בארץ - רשת ביג מרכזי קניות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.