היישום אינו מחובר לאינטרנט

חלוקת עיזבון המנוח, יורשים בלתי ידועים, והרף הנדרש לאיתורם.

עבודה מס' 067306

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עקרונות משמעותיים בסוגיית העזבונות, היורשים, דרכי חלוקה ודרכי התמודדות עם בעיות בחלוקת העזבון.

10,346 מילים ,39 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל, היה מרכזו של העם היהודי בגלות שבאירופה, ובארצות מזרח תיכון, הערביות. היהודים בגולה בשל היותם שונים מן הסובבים, הנוצרים והמוסלמים, היו קורבן לרדיפות ולשואה נוראית אשר רוצצה את הקהילות היהודיות באירופה, גרמה להשמדה המונית ולמנוסתם של רבים ללא רמז לאשר עלה בגורלם.

עם הקמתה של מדינת ישראל, היו אלה, שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי, לעיקר תושבי המדינה, יחד עם יהודים מארצות אחרות. עובדה זו השפיעה על אורך החיים, התנהלות אישית, מדיניות פוליטית וכן, על אופי החוקים שהביאו בחשבון את עברו של העם היהודי ומורשתו.
עם זאת, סוגיות מהותיות, אשר נולדו בעיקר משום אופיו של הרכב התושבים, לא זכו למענה ברור, אם מתוך הסדר שלילה או אם כלקונה.

חלוקת עיזבון כאשר מצבת היורשים הפוטנציאלים אינה ידועה, הסוגיה בה בחרתי לדון במסגרת עבודתי זו, אף היא אחת אשר לא זוכה למענה חוקי ברור או לתשובה הלכתית פסקנית ברורה. למותר לציין, כי תקופה זו הינה התקופה קריטית ביותר לעניין זה, דבר אשר עתיד להעלות את הסוגיה לבמה המרכזית, שכן ניצולים רבים שעודם בחיים, שעתם קרבה לה, והם עתידם לשוב לאפר ולהיות למנוחים. לחלופין אלה עשויים להיות בעלי עניין בעיזבונם של אחרים, כאשר אינם יודעים מהו הרכב שאר היורשים הפוטנציאלים, מיהם אלה, או אם עודם בחיים.

הדבר אף הופך מסובך יותר, זאת משום ההנחה כי ילד או נער אשר שרד והיה לבגיר, ינטה להקים משפחה ולהרחיב את שבטו, עניין אשר יזכה במותו את צאצאיו בעזבונו, ובזכות לרשת אחר שנפטר אחריו, זאת לפי העקרון "צאצאיו נכנסו בנעליו".

בעיית הנעדרים בירושה על פי דין הינה סוגיה אשר אינה מקבלת מענה קונסטיטוטיבי חד משמעי, עניין שמוביל לשאלות איתן מתמודדים היורשים, ערכאות השיפוט, רשם הירושה והאפוטרופוס הכללי כבא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה.

במאמר זה, אציג את הסוגיה, אסקור את ההלכות פרי הפסיקה תוך התבוננות על השינוי בתפיסה נוכח המהפך החוקתי. כמו כן, כמתמחה באפוטרופוס הכללי, אציג את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, וכן, אבקש לתת את דעתי באשר לדרך בה מתמודד המחוקק הישראלי עם הסוגיה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. עיזבון המנוח, צוואה וירושה
א. עקרון הנפילה המיידית
ב. ירושה וצוואה
ב(1). ירושה על פי דין וצוואה- לפי חוק הירושה תשכ"ה- 1965
ב(2). ירושה לפי המצב המשפטי ערב חוק הירושה
ג. הירושה במשפט העברי
ד. הגורמים המוסמכים לתת צו ירושה וצו לקיום צוואה
ד(1). הרשם לענייני ירושה
ד(2). בית המשפט לענייני משפחה
ד(3). בתי הדין הדתיים
ה. מהו עיזבון
ו. ניהול עיזבון, שמירתו וחלוקתו
3. היורשים
א. סוגי יורשים
ב. ירושה על פי דין (הפרנטלות)
ב(1). שיטת "הפרנטלות"
ב(2). החלקים בעיזבון
ב(3). חליפיו של יורש / זכות הייצוג
ג. הפסלות והכשרות לרשת
4. הרף הנדרש לאיתור יורשים ומבחן "השקידה הסבירה"
א. הרף להוכחת קיומם או העדר קיומם של יורשים אחרים
ב. "מבחן השקידה הסבירה"
ג. ישום ואיבחון "השקידה הסבירה"
5. סוף דבר
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המשפט הישראלי, לא אחת, יוצק לתוכו עקרונות מן המשפט העברי, והנה גם חוק הירושה(1) (שהינו החוק הראשון שהתקבל בכנסת במסגרת התוכנית לחקיקה אזרחית חדשה) אימץ לחיקו עיקרונות מהמשפט העברי.
על פי הרמב"ם(2): "אין היורשים נוחלים עד שיביאו הוכחה ברורה שמת מורישם". דהינו העיזבון עובר ליורשים מיד עם מות הנפטר, אלא שמימוש הירושה מותנה בהוכחת המוות של המוריש.

בחוק הירושה, עקרון הנפילה המיידית בא ליידי ביטוי בסעיף 1, כלשונו "במות אדם עובר עזבונו ליורשיו"(3). עם זאת גורס פרופ' ש. שילה בספרו(4), כי אין בעקרון זה כדי ללמדנו מיהם היורשים, מהו העיזבון וכיצד יחולק. בשלב הראשוני של הנפילה המיידית, בעלות "היורשים" בעיזבון הינה ערטילאית במובן זה שהיורשים והעיזבון עדיין לא הוגדרו ונקבעו באורח מחייב. אולם בראייה רטרוספקטיבית לאחר תום ההליכים והשלבים הנוספים בהם נקבעו בפירוט היקף העיזבון, זהות היורשים וחלקיהם בו מתברר למפרע חלקו של כל יורש מרגע "הנפילה המיידית".

תגים:

צוואה · קיום · ירושה · אפוטרופוס · כללי · משפטים · משפחה · ברגמן · זימן · בית · משפט · לענייני · משפחה · עזבון · מנהל · עיזבון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חלוקת עיזבון המנוח, יורשים בלתי ידועים, והרף הנדרש לאיתורם.", סמינריון אודות "חלוקת עיזבון המנוח, יורשים בלתי ידועים, והרף הנדרש לאיתורם." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.