היישום אינו מחובר לאינטרנט

משמעות ואינפורמציה בסרט "קטיפה כחולה"

עבודה מס' 067269

מחיר: 350.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח הסרט "קטיפה כחולה" עפ"י תאוריות קולנועיות פסיכואנליטיות וקוגניטיביות.

3,748 מילים ,7 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

שנות ה-50' של המאה העשרים מצטיירות בתודעתנו בכלל ובתודעה האמריקנית בפרט כ"שנות התום". זוהי התקופה הקלאסית של אמריקה הצודקת והיפה, אמריקה שחצתה אוקיינוסים ונלחמה ברשע הטוטאלי במלחה"ע השנייה. לכן כאשר ממקם הבמאי דיוויד לינץ' (Lynch) את סרטו "קטיפה כחולה" (Blue Velvet) בתקופה הזו, הקונטקסט המתקבל קשור בבסיסו לערכים הקלאסיים של אמריקה הישנה, אמריקה של טרום מלחמת וייטנאם, אמריקה של טרום-ווטרגייט, ימים שבהם החלוקה לטוב ולרע ברורה. לכן דיון בחברה האמריקאית של שנות ה-50, כלומר בערכים הבסיסיים הקלאסיים של אמריקה, הוא דיון נקי מהקשרים פוליטיים (לכאורה) ויכול לאפשר לדון בערכי החברה באופן מהותי.
לא זאת בלבד אלא שהסביבה בה ממקם לינץ' את הסרט היא העיירה האמריקנית הקלאסית. העיירה הזו מופיעה בעיקרה בסיקוונס הפתיחה של הסרט. העיירה האמריקנית נתפסה מאז ומתמיד כסמל לחלום האמריקני ולכן לא רק הזמן אלא גם המקום בו מתרחש הסרט קוראים לנו לחשוב על הערכים האמריקניים אותם מציג הטקסט הקולנועי.
אולם כאשר מציג לנו לינץ' בסיום הסרט גרסה דומה לסיקוונס הפתיחה אנו נדרשים לראות את סיקוונס הפתיחה בצורה שונה, כי לאחר שראינו את הסרט אנו מודעים למציאות האמיתית השוכנת מתחת לפני השטח, מציאות של פשעים וסטיות. בנוסף, גם בסיקוונס הפתיחה עצמו קיימים דימויים ורמזים אשר מעידים כי מתחת לפני השטח קיים עולם אחר ואפל.
כך או כך, אם ע"י פרשנות של סימבולים ודימויים ואם ע"י ההבנה כי לאחר שראינו את המציאות האמיתית בעיירה (במהלך כל הסרט עצמו) אנו חוזרים שוב לסיקוונס הפתיחה ונדרשים לחשוב עליו), אנו עשויים להבין כי משמעותו של הסרט קשורה לביקורת (סאטירה) חברתית על אותם ערכים אמריקניים קלאסיים המוצגים בפתיחת הסרט. העיירה השלווה והבטוחה למעשה אינה כה שלווה ובטוחה, ולכן אולי גם הערכים הקשורים אליה - הערכים הלבנים, הגבריים, ההומוגניים אינם כה טובים כפי שניתן אולי לחשוב.

מה שמייחד את הסרט, בניגוד לסרטיו האחרים של לינץ', הוא קיומו של נרטיב "רגיל" והגיוני. סיפור בלשי בו הגיבור ג'פרי (קייל מקלכלן) ג'פרי מגלה אוזן כרותה ויוצא למסע לפענוח התעלומה, ובו בזמן מנהל מערכת יחסים עם בתו של השוטר המקומי, סנדי וויליאמס (לורה דרן). קיומם של נרטיב הגיוני מחד, ומאידך סיקוונס פתיחה דומיננטי המכיל רכיבים גלויים וסמויים מזמינים אותנו לבחון את הסרט על פיהם, תוך שימוש בתיאוריות קולנועיות קוגניטיביות ופסיכואנליטיות בהתאמה. זאת על מנת לבדוק מהי הביקורת אותה מעביר הסרט כלפי העולם שהוא פועל בו לכאורה, ולמעשה מציג עולם אחר.

תוכן עניינים:
1.מבוא
2. ניתוח הסרט "קטיפה כחולה" עפ"י תיאורית חלום
2.1 תיאוריות חלום
2.1.1 עפ"י אלטמן וקונצל
2.1.2 עפ"י פרויד
2.2 מתודולוגית הניתוח - הניסיון לייצר משמעות
2.3 ניתוח סיקוונס הפתיחה עפ"י דפוסי החלימה של פרויד
3. ניתוח הסרט "קטיפה כחולה" עפ"י תיאוריות קוגניטיביות
3.1. תיאוריות קוגניטיביות עפ"י בורדוול
3.2. מתודולוגית הניתוח- הניסיון לבנות תמונה מלאה עפ"י האינפורמציה
3.3. ניתוח מוטיבציות מתוך הסרט
4. סיכום
ביבליוגרפיה
פילמוגרפיה

קטע מהעבודה:

במאמר "Psychoanalysis and Cinema: The Imaginary Discourse" מאת צ'רלס אלטמן (Altman) ניתנת גישה להסתכלות על הטקסט הקולנועי, ובפרט על סיקוונס הפתיחה כחלום. גישה זו, שפותחה בעיקרה ע"י תיירי קונצל (Kuntzel), מציעה פירוש של טקסטים קולנועיים עפ"י ניסיון לפרש את סיקוונס הפתיחה כחלום שכן הוא מתנהג כמו חלום.

תגים:

דיוויד לינץ' · פסיכואנליזה · קוגניטיביזם

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משמעות ואינפורמציה בסרט "קטיפה כחולה" ", סמינריון אודות "משמעות ואינפורמציה בסרט "קטיפה כחולה" " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.