היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדת היהודית בתקופה הפוסטמודרנית

עבודה מס' 067240

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת עמדותיהם של פילוסופים ורבנים, וקישור הנושא לחינוך וליצירתיות.

8,082 מילים ,24 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מטרת העבודה היא לענות על שאלת המחקר- כיצד ניתן לשלב בין שני עולמות מנוגדים כל כך: העולם הדתי האורתודוכסי המאופיין כשמרני עם העולם בו אנו חיים כיום- העידן הפוסטמודרני המעודד ליברליזציה וחופש בחירה. שאלה זו מעניינת רבים, ובעבודתי זו אנסה לענות עליה בהסתמך על 4 מאמרים שנכתבו בידי רבנים ופילוסופיים בארצנו. כאשר מכל מאמר אקבל מידע מסויים ובסוף אחבר את המידע למסקנה תוך חיבור הנושא לחינוך וליצירתיות.
לאחר מכן מובאים דבריהם של ההוגים השונים (רבנים והוגים פילוסופיים גדולים)
זה זמן רב מורגשת במערכת החינוך רוח של תקופת מעבר. התקופה המודרנית, תרבותה, ערכיה והלך מחשבתה השתלבה באופן טוב מאד בכל מערכת החינוך הדתית הכוללת את הישיבות התיכוניות, האולפנות, ישיבות ההסדר והמכללות. תקופה זו הסתיימה ובפתח ניצב עידן תרבותי חדש- הפוסט מודרניזם. במערכת החינוך נמצאים בעיקר מחנכים שגדלו בעידן המודרני בעוד שתלמידיהם משתייכים כבר לעידן הפוסט מודרני. אחד המאפיינים המרכזיים של העידן הפוסט מודרני הוא הספקנות. אין אמת אחת, הכול יחסי והכול נכון באותה מידה. כיוון שכך, אין מחויבות לשום דבר, מקור הסמכות היחיד הוא האני. אין נכונות לקבל סמכות של אף אחד גם לא של הקב"ה ובטח לא של ראש ישיבה או מורה.
המסקנה איתה אני מסיימת את העבודה שהיא בעצם התשובה לשאלת המחקר שלי היא שהאמת של העמדה הדתית נבחנת על ידי נאמנות המאמינים לאורח החיים הדתי. הדיון על הדת לא עוסק בניסיון להוכיח שיש אלוהים וחוסר ההוכחה לא מהווה פגם באמונה. האמונה הדתית היא דבר ייחודי ויוצא דופן, אין צורך בהוכחות וודאיות על עצם קיומה. האמונה נמצאת מעבר לכך, המאמין בטוח בקיום האל, ולא שינויי תקופה ולא הבדלי זמן ומקום יוכלו לשנות זאת.
בנוסף, המפגש בין העולם הפוסט מודרני לעולם המסורתי הינו מפגש מעניין מאד עבור המחשבה הדתית. תחילה הוא נראה קיצוני ומפחיד מאד וכעת הוא נתן לעולם הדתי תובנות חדשות של האמונה עצמה ושל הקיום הדתי ומשלב דיאלוגים מרתקים בנושא.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. פרק א'- מאמרים
א.1.מאמר מס' 1- "פלורליזם, פנאטיזם, כלליות" מאת הרב יוסף קלנר ו"שתי עגלות וכדור פורח" מאת הרב מיכאל אברהם
א.2. מאמר מס' 2- הישיבות התיכוניות וגלי הפוסטמודרניזם- התנגשות בלתי נמנעת
א.3. מאמר מס' 3- אורות בכלים שבורים- רשמי קריאה
א.4. מאמר מס' 4- יהדות דתית אורתודוקסית נוכח הפוסטמודרניזם- האם יש מקום למפגש בין הגות יהודית אורדותוקסית לפוסטמודרניזם
4. פרק ב'- שילוב הנושא עם חינוך ויצירתיות
ב.1. חינוך וחינוך דתי בתקופה הפוסטמדרניות
ב.2. יצירתיות בעידן הפוסטמודרני
5. פרק ג'- סיכום ומסקנות
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגישה הפוסט מודרנית מציבה אתגרים בפני היהודי המאמין, ישנן נסיונות של התמודדות ההגות האותודוקסית עם הלכי הרוח הפוסט מודרניים. על מנת לעצב זהות יהודית יש להתייצב מול טקסטים מן העבר, עם מסורות פרשניות ופרקטיקות עתיקות יומין אך גם ולהתייצב מול גישות עכשוויות פוסטמודרניות שהן על פי טיילור 'האחרים המשמעותיים'. הכוונה בביטוי זה היא למי שמגלם אופציית חיים מנוגדת לשלי, רואה אותי באופן שונה ממה שאני רואה את עצמי ומציע תמונת עולם שונה באופן יסודי משלי. לפיכך, ההגות הפוסטמודרנית עשויה להיות אחד מהאחרים המשמעותיים עבור היהדות האורתודוקסית כי היא מציגה אלטרנטיבה מחשבתית שונה לחלוטין מהדתית המקובלת. שאלות רבות עולות כשחושבים על מפגש בין ההגות היהודית אורתודוקסית והגות פוסטמודרנית. שאלות שהאדם הדתי לא היה צריך לענות עליהן בעבר וכיום הן עולות בכל עוצמתן (ג. זיוון, 2005).

תגים:

פוסטמודרניזם · דקונסטרוקטיביזם · יהדות · אורתודוקסיה · חינוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדת היהודית בתקופה הפוסטמודרנית", סמינריון אודות "הדת היהודית בתקופה הפוסטמודרנית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.