היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפיקוח על הנשק הגרעיני וההקשר הישראלי

עבודה מס' 067031

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדיניות הגרעין של מדינת ישראל, פרויקט הגרעין האיראני והצעות להתמודדות (דרכים דיפלומטיות, נקיטה בפעולה אלימה, השלמה עם קיומו של "מאזן אימה" וכיו"ב).

5,452 מילים ,21 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

פיתוח התכנית הגרעינית של ישראל החל בשנות ה- 60 המוקדמות ובשנת 1970 כבר היתה מוסכמה בדבר יכולותיה כמדינה בעלת נשק גרעיני. ישראל היתה המדינה השישית בעולם והראשונה במזה"ת אשר רכשה נשק מסוג זה. עד היום, מדינת ישראל אינה מאשרת את המצאותו של נשק גרעיני ברשותה ומדיניות ראשי הממשלה לפיה "ישראל לא תהיה המדינה הראשונה שתכניס נשק גרעיני למזרח התיכון" לא השתנתה מאז כהונתו של לוי אשכול ז"ל. למעשה, מדיניות הגרעין של ישראל היתה ונותרת עמומה(1).
"עמימות גרעינית" פירושה - מדינה אינה מאשרת באופן רשמי דבר המצאותו של נשק גרעיני בידה אך הראיות לכך מוצקות כך שישפיעו על מדיניות המדינות הסובבות אותה(2).
מדינת ישראל מעולם לא ביצעה ניסוי גרעיני. מבחינה פוליטית מדובר בצעד הכרחי ההופך מדינה חסרת יכולת גרעינית לבעלת נשק גרעיני. כל עוד מדינה לא ביצעה ניסוי שכזה, היא תוכל להנות מהספק בדבר יכולותיה הגרעיניות(3).
צרפת וארה"ב היו למדינות המשפיעות ביותר על מדיניות הגרעין של ישראל - צרפת לימדה את ישראל כיצד מדינה דמוקרטית יכולה לפתח נשק גרעיני מבלי שהתקבלה על כך החלטה דמוקרטית (זאת מלבד לסיוע הטכני בידע ובחומר). המעצמה האמריקאית שחוותה בשנות ה- 60 התפתחות מדיניות אי הפצה, בתגובותיה, תיעלה את ישראל למדיניות העמימות. ארה"ב לא יכלה למנוע מישראל לפתח נשק גרעיני אך השיח הביטחוני בין השתיים תרם לאופן המיוחד בו עשתה זאת (אופן עמום ובלתי שקוף, מתוך התחשבות בארה"ב והמנעות מהתרסה כנגד מדיניותה לאי הפצה)(4).
ישראל נקטה במדיניות זו גם כתוצאה מהשפעתן של מדינות ערב. ישראל חששה שגילוי תוכניות הגרעין שלה, ידרבנו את המדינות הערביות לפתח נשק גרעיני משלהן ו/או לפתוח במתקפת מנע לצורך חיסולו של "פרוייקט דימונה". במקרה זה, חששה ארה"ב מתגובות אפשריות של ברה"מ - ציוד מצרים בנשק גרעיני ו/או הרחבת המטרייה הגרעינית גם לתחומי המזה"ת(5).
בשנת 1968, בעת הקרב על ה- NPT הכריזו רה"מ לוי אשכול ושר החוץ אבא אבן, כי ישראל "יודעת סוד ייצור הפצצה האטומית" אך "עד לייצורה - רחוקה הדרך". הצהרה זו שידרה לעולם כי יש לראות בישראל מדינה בעלת יכולת או אופציה גרעינית.
בשנת 1970 כבר היה מקובל לראות בישראל כמדינה בעלת נשק גרעיני(6).

תוכן העניינים:
מדינת ישראל והנשק הגרעיני - רקע
N.P.T - Nuclear Non-Proliferation Treaty - האמנה לאי הפצתו של נשק גרעיני
החלטות האו"ם וההסכמים העיקריים לפיקוח על הנשק הגרעיני
מעמדה של ישראל ומידת התקבלות טיעוניה
הדרך המומלצת להתמודדות האו"ם עם האיום האירני
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כאשר פצצות גרעיניות החריבו את הערים הירושימה ונגסאקי (1945), החלו בעולם לדאוג מפני השימושים האלימים אשר מדינות יכולות לעשות בטכנולוגיה הגרעינית. דאגה זו הולידה את השיח שעסק במניעת שימושים אלימים בטכנולוגיה גרעינית והפנייתה לצרכי שלום בלבד.
בשנת 1953, נשא נשיא ארה"ב אייזנהאוור נאום בפני העצרת הכללית של האו"ם ובו הציג את הצעתו "Atoms for Peace". בהצעה זו, דרש את הקמתו של גוף בינלאומי אשר יעסוק בהפצת טכנולוגיה גרעינית לצרכי שלום ובד בבד ימנע את פיתוחו של נשק גרעיני. כתוצאה מנאומו, הוקמה בשנת 1957 הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) אשר תפקידה היה קידום הטכנולוגיה הגרעינית ופיקוח על ייעודה.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפיקוח על הנשק הגרעיני וההקשר הישראלי", סמינריון אודות "הפיקוח על הנשק הגרעיני וההקשר הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.