היישום אינו מחובר לאינטרנט

המלחמה הקרה והנשק הגרעיני

עבודה מס' 066751

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תולדות המלחמה הקרה, מאפייניה, וכיצד התנהלה לפי חוקיות מסויימת שלא נשברה לאורך כל שנות קיומה.

10,542 מילים ,28 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מלחמת העולם השנייה היתה המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. הן מבחינת כמות האנשים שהשתתפו בה, כמות הקורבנות שהיא גבתה, ההרס שנגרם בעטייה, והפריסה הרחבה שלה על פני כדור הארץ. במלחמה זו דומה היה כאילו האנושות הולכת לקראת אבדון. אולם, כיום למעלה מ-60 שנה לאחר אותה מלחמה, המציאות מוכיחה כי האנושות הצליחה לרסן את עצמה, ועד היום לא התרחשה עוד מלחמה בהיקף כזה, למרות שמרוץ החימוש נמשך, וכיום יש בידי מרבית המדינות בעולם, ובייחוד בידי המעצמות כלי נשק הרסניים בהרבה.
במלחמת העולם השנייה נוסה לראשונה הנשק האולטימטיבי, פצצת האטום. הטלת הפצצות הגרעיניות הראשונות על הירושימה ונגסקי בתום מלחמת העולם השנייה, אינה רק עוד אירוע במלחמה הגדולה, זהו אירוע מכונן, אירוע שיצר, אולי מבלי שהתכוונו יוזמיו לכך, מציאות חדשה לגמרי. לראשונה, מאז תחילת תולדות האנושות, היה בידי בני האדם נשק שיכול להביא לאובדנה של האנושות כולה. הפצצות שהוטלו על הירושימה ונגסקי היו, יחסית לארסנל הנשק הגרעיני הקיים היום, נשק גרעיני בקנה מידה קטן. למרות זאת האפקט של הטלתן היה הרסני כל כך שהוא יצר מידה מספיקה של רתיעה מפני שימוש חוזר בסוג נשק זה.
העולם הנאור מנסה בימים אלה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. לכאורה מדוע מנסות המעצמות למנוע ממדינה נוספת נשק שקיים בידיהם ממילא. אפילו להודו ולפקיסטן יש נשק כזה. הטענה היא שמדובר במשטר קיצוני שלא בטוח שינהג באחריות במידה ונשק כזה יהיה ברשותו. זו הנחה קצת בעייתית משום שאותה דעה לגבי קיצוניות ואי רציונליות היתה גם בקרב מדינות המערב כלפי משטרו של סטאלין בסוף שנות הארבעים. ובכל זאת, מלחמה גרעינית לא פרצה.
מה שהתרחש מאז תום מלחמת העולם השניה הוא סוג חדש של מלחמה, שזכתה לכינוי "המלחמה הקרה". מצב שבו יש התמודדות ויריבות בין מעצמות אך היא מוגבלת לסכסוכים מקומיים, כששום צד לא מעוניין להביא לידי מיצוי את מלוא יכולותיו הצבאיות, ובייחוד לא את השימוש בנשק האסטרטגי הגרעיני. הנשק הזה נועד יותר להרתעה מאשר לשימוש בפועל.
התפיסה הזו הנחתה את המעצמות הגדולות לאורך כל שנות המלחמה הקרה, והיא עוברת כחוט השני בכל שלבי המלחמה כפי שיתוארו בעבודה זו.
במקום ניצחון בנוק-אאוט מנסים להשיג ניצחון בנקודות, משום שניצחון בנוק-אאוט לא קיים יותר, ניסיון להביא לסוג של ניצחון כזה יביא לחורבן הדדי, ואת זה שום צד לא רוצה. יחד עם זאת, בכל שנות המלחמה הקרה כמעט ולא היה סכסוך או משבר כלשהו על פני כדור הארץ, שלא הושפע בדרך כזו או אחרת על ידי היריבות בין מעצמות העל.
המלחמה הקרה לא היתה רק מאבק על הגמוניה וכוח, היא היתה גם מאבק אידיאולוגי, מאבק בין שתי השקפות עולם, הליברליזם והקפיטליזם של המערב מצד אחד. הקומוניזם והטוטליזריזם של המזרח מצד שני.
בסופו של דבר הקומוניזם והטוטליטריזם הפסידו במאבק, אך לא בגלל הנחישות של המערב, אלא בגלל חולשה פנימית של המזרח. כל עוד הדבק האידיאולוגי שחיבר את המדינות הקומוניסטיות היה חזק דיו, התיקו במלחמה הקרה היה יכול להימשך. ברגע שלא היתה יותר מוטיבציה אידיאולוגית המבנה כולו התמוטט.
בעבודה זו אסקור את תולדות המלחמה הקרה, את מאפייניה השונים, ואמחיש כיצד המלחמה התנהלה לפי חוקיות מסויימת שלא נשברה לאורך כל שנות קיומה.

הנחת היסוד של עבודה זו היא שמציאותו של הנשק הגרעיני שינתה לחלוטין את פני המציאות על פני כדור הארץ. משחר ההסטוריה, מאבקים על הגמוניה, כלכלית, אידיאולוגית או דתית, בדרך כלל הובילו למלחמות בהם כל צד השתדל למצות את המכסימום של יכולתו הצבאית. מאז שהנשק הגרעיני נכנס לתמונה, פתאום הוא יצר צורך באיפוק ובריסון עצמי מצד הצדדים בקונפליקט. מידת ההרס שהנשק הגרעיני יכול ליצור היא כה גדולה, עד שלמעצמות היריבות ברור שזו מלחמה שאי אפשר לנצח בה. החורבן ההדדי היה עשוי להיות כל כך גדול, עד שהצדדים הבינו כי הם חייבים בכל מחיר להמנע מכניסה לעימות גרעיני.
התופעה של מלחמה קרה או משהו דומה לזה היתה כבר בעבר, בתקופת "השלום המזויין" בין המעצמות האירופיות לפני מלחמת העולם הראשונה. אבל במקרה הזה, הניצוץ בסופו של דבר הדליק את התבערה. במקרה של המלחמה הקרה של המאה העשרים, למרות משברים חריפים שפרצו בין המעצמות, שום ניצוץ, והיו כאלה לא מעט, לא יכול היה להבעיר תבערה מלאה, משום שלשני הצדדים היה אינטרס חזק מאוד למנוע אותה, וזה היה פשוט אינטרס קיומי של הישרדות. לכן לאורך כל הדרך, כפי שנמחיש בעבודה זו, האירועים של המלחמה הקרה, וההתפתחות שלה, עומדים בצל קיומו של הנשק הגרעיני.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. התיזה
3. שורשי המלחמה
4. ועידת יאלטה וועידת פוטסדם
5. מרוץ החימוש
6. מסך הברזל
7. תוכנית מרשל
8. משבר מערב ברלין
9. הקמת בריתות ההגנה, הברית הצפון אטלנטית וברית ורשה
10. מלחמת קוריאה
11. המקארתיזם
12. משבר הטילים בקובה
13. ההפיכה בצ'ילה
14. המרוץ לחלל
15. מלחמת ויאטנם
16. העימות המזרח תיכוני
17. הסכסוכים באפריקה
18. מלחמת הביון
19. דוקטרינת המכה השניה
20. הספורט ככלי ביריבות הבין מעצמתית
21. הדטאנט
22. מלחמת הכוכבים
23. מלחמת אפגניסטן
24. הפרסטרויקה
25. סיכום
26. ביבליוגרפיה

הערת מערכת: כל מקורות העבודה הינם מקורות אינטרנט.

קטע מהעבודה:

שורשיה של המלחמה הקרה ששררה בין מדינות המערב ובראשן ארה"ב לבין מדינות הגוש הקומוניסטי תחת הנהגת ברית המועצות מצויים כמה עשרות שנים קודם לכן כאשר פרצה המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917. כבר אז חששו מדינות המערב המובילות, בריטניה, צרפת וארה"ב מהמשטר שהלך והתגבש ברוסיה, וראו בו איום על האינטרסים שלהם. מדינות המערב אף שלחו סיוע לכוחות ה"לבנים", תומכי הצאר, שנלחמו נגד הקומוניסטים במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה בשנים שלאחר המהפכה.
בסופו של דבר המשטר הקומוניסטי התבסס ורוסיה הפכה להיות ברית המועצות.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המלחמה הקרה והנשק הגרעיני", סמינריון אודות "המלחמה הקרה והנשק הגרעיני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.