היישום אינו מחובר לאינטרנט

תנועת השיעה

עבודה מס' 066654

מחיר: 120.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השיעה: תנועה דתית או תנועה פוליטית בין המאות 7-9 ?

1,760 מילים ,5 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

הנביא נפטר בשנת 632 מבלי להותיר אחריו צוואה מסודרת אשר קובעת מי מחליפו. אנשי אלמדינה טענו שאלמדינה היא בירת האסלאם, ולכן השלטון מגיע להם. אנשי קרייש טענו שהנביא השתייך לשבטם, ולכן השלטון מגיע להם. בני קרייש לא היו מאוחדים בדעתם מי מתוכם לשלוט. מצד אחד היו אבו בכר ועמר בן אלחטאב, ומצד שני היה עלי בן אבו טאלב, חתנו של הנביא ובן דודו שגם סביבו התקבץ מספר לא מבוטל של תומכים. בסופו של דבר עלה עלי על כס הח'ליפות ב-656 ושימש כח'ליף הרביעי של מדינת האסלאם.

בשנת 657 כוחות עלי נערכו מול של מועאוויה בן אבו ספיאן, הטוען לח'ליפות בצפין. תחת פיקודו של השני היה צבא מוסלמי מאומן, מלוכד, ממושמע ומנוסה ביותר, מאחר וצבא זה צבר נסיון רב במלחמות כנגד הביזנטים. צבאו של עלי, לעומת זאת, היה צבא חסר נסיון ומיומנות כלשהי שהורכב מחיילים מיואשים שנלחמו על חייהם. למרות יחסי הכוחות הברורים לטובת מעאוויה, המערכה נטתה לטובת עלי. מעאוויה נאלץ להשתמש בתחבולה מתוחכמת בכדי למנוע תבוסה, ולכן הוא הורה לחייליו להצמיד טפסי קוראן לחרבותיהם. מעשה זה סימל לצבאו של עלי שיש להפסיק מיידית את שפיכת דמם של אחיהם המוסלמים, ואכן הקרב נפסק.

מיד לאחריו נקבע מועד לבוררות אללה, שמטרתה לקבוע כיצד יפתר הסכסוך המזוין ולקבוע מי יהיה הח'ליף הבא. כל מועמד מינה נציג משלו. ברגע שעלי עשה זאת נחלש מעמדו, משום שהוא הפך מח'ליף לאדם שטוען לח'ליפות. נציגו של מעאוויה היא איש ערמומי, שהצליח בדרך מתוחכמת להוריד את עלי מכס הח'ליפות רשמית ולקבוע את מעאוויה כח'ליף החדש של האמפריה המוסלמית. עלי סרב להכיר בגזר-דין זה והחליט לצאת שנית לקרב נגד מעאוויה, אך הוא נרצח באלכפה בדרכו למסגד ע"י חוארג'י.

משלב זה ואילך פתחו אנשי עלי ותומכיו, אשר היוו את חברי תנועת השיעה (שפירושה "סיעה") במאבק מתמיד כנגד אותן שושלות שלא מבית עלי. תנועה זו שאפה מאז ומתמיד להחליף את השלטון הקיים ולהעמיד בראש האמפריה המוסלמית את אחד מצאצאיו של עלי. שאלת ירושת השלטון יצרה פילוג אשר חצץ בין האסלאם הסוני לבין האסלאם השיעי. תנועת השיעה מחתה מאז ומתמיד כנגד שושלות שלא מבית עלי: תחילה נגד בית אמיה, ואחר כך נגד כל השושלות הבאות, שלא התאימו לרעיונותיה של אותה סיעה על זכות ירושת השלטון. כת זו סיגלה לעצמה מנהגים ואורח חיים ייחודי לה השונה מאורח-החיים הסוני. בכלל זה, העלתה תנועה זו את הדבקות בצאצאי עלי ופאטמה לדרגת פולחן. התנועה השיעית המרכזית היא השיעה התרי-עשרית, אשר מאמינה בקיומם של שנים עשר אמאמים, כאשר האחרון שבהם, מחמד אלמנתטיר, נעלם. השיעה התפצלה והתפלגה למספר כתות כגון : הזידים, הדרוזים והאסמאעילים (תנועה זו כוללת בתוכה מספר קבוצות : הקרמיטים, הפאטימים והחשישיון) (1).

במהלך עבודה זו אנסה להשיב על השאלה המורכבת בדבר מהותה של התנועה השיעית במאות הראשונות לקיומה (בין המאות 7-9) כתנועה המבוססת על יסודות דתיים או על יסודות פוליטיים.

קטע מהעבודה:

אלחסן בן עלי, שהיה צריך לרשת את אביו, ויתר על השלטון ועבר לאלמדינה. מעאוויה העניק לו פיצוי כספי תמורת העברת זכויות השלטון אליו, ואלחסן הסכים להצעה. בנו השני של עלי, אלחסין, ניסה לשנות את המצב ולהשיב את זכויות בית עלי לכס הח'ליפות. בשנת 680 הוא יצא בראש קבוצה קטנה של תומכים לאלכפה, בחשבו שמאחר והוא נכדו של הנביא, איש לא יעז לפגוע בו לרעה. בראותם את צבא האומיים האדיר, נסוגו תומכיו של אלחסין בבהלה והותירוהו בודד במערכה. מפקד הצבא האומיי דרש ממנו להיכנע ללא תנאי, אך אלחסין סרב בתוקף. כתוצאה מכך ארע טבח ב-10 במחרם שנת 61 ל"הג'רה" המכונה "טבח כרבלא". במהלכו נטבחו אנשי אלחסין, ואלחסין עצמו נרצח. ראשו נכרת ונשלח לח'ליף יזיד בן מעאוויה.

תגים:

שיעה · כרבלא · אסלאם · הנביא מחמד · ח'ליפות · אלמדינה · קרייש · עמר בן אלחטאב · עלי בן אבו טאלב · קרב צפין · בית אמיה · סיעה · אמאם · קוראן · סונה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תנועת השיעה", סמינריון אודות "תנועת השיעה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.