היישום אינו מחובר לאינטרנט

חיי האינדיאנים בספוטקס על פי עדות של אינפורמנט

עבודה מס' 066558

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מייצג הפרט [מריו] את החברה האינדיאנית ומה ניתן ללמוד מאורח חייו המתואר בראיון, לגבי חיי האינדיאנים בספוטקס?

5,718 מילים ,12 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

עבודה זו תבחן את חיי האינדיאנים מהספוטקס על פי סיפור חייו של מריו [בן ה-67 בעת הראיון] (Voices from the Mountain, pp. 13-15). חיי קבוצה זו נעים בין שורשיהם ההיסטורים לחיים בתקופה המודרנית. המפגש שבין ההיסטוריה למודרניזם, עוצר את ניעותם ומקבע אותם, על פי רוב, בריבוד חברתי נמוך.
ניתוח סיפור חייו של מריו יתבצע מן הפן ההיסטורי ומן הפן החברתי, הכוללים גם את הפן התרבותי. הנחת העבודה שלי הינה, שעצם החדירה של המערב [הספרדים] לחיי התושבים המקומיים, יצרה אצל התושבים מגבלות וכן הובילה אותם לעיסוק במלאכות מסורתיות, אשר מגדיל באופן מתמיד את הפער בינם לבין המערביים.
אולם סיפורו של מריו, גם אם הוא מרכזי, הינו אחד מני רבים. בעבודתי אתייחס לסיפורים נוספים של בני הספוטקס, אשר יהיו כתנא דמסייע לסיפורו. ניתוחם הטקסטואלי והמצבי של הסיפורים, אשר במרכזם מצוי סיפורו של מריו, עשוי להעניק תמונת מצב של קהילה זו - הן מבחינת מיצובם החברתי והן מבחינת ריבודם החברתי והמוביליות שלהם.
בין עבודות קשות ומזיקות לבריאות ובין עיסוקים מסורתיים בחקלאות, חושף לפנינו מריו את דפוסי החיים של הילידים, אשר חיים תחת תרבות שונה מתרבותם המקורית ומנסים לשרוד כמיטבם. דרך סיפורו, הצצה לדמויות נוספות וסיפורי האינדיאנים הילידים בדרום אמריקה, אנסה להשוות ולענות על שאלת המחקר.

שאלת המחקר תהיה: כיצד מייצג הפרט [מריו] את החברה האינדיאנית ומה ניתן ללמוד מאורח חייו המתואר בראיון, לגבי חיי האינדיאנים בספוטקס?

סיפוריהם של האינפורמנטים, המופיעים בספר הנ"ל, רחוק מלהוות ניתוח מקצועי. לעומת זאת, ניתן להתייחס לנאמר על ידי בני הספוטקס בספר זה, כאל מחקר איכותני המובנה היטב. הם מספרים בשפתם על חייהם בכפר, על אורח חייהם החברתי, כל המנהגים, הצרכים הכלכליים ועל היותם של הגברים בשבט מהגרי עבודה, אשר נוסעים מעת לעת אל מחוזות אחרים ומשתכרים בהם, על מנת להשקיע את הכסף הניצבר בכפרם, בביתם או בעסק, בדרך כלל חקלאי, שברצונם להקים.
על כן בראשונה אתייחס לסגנון חייהם. כיצד הם מחלקים את זמנם? האם הם מבלים? מה משמעות המעמד הכלכלי עבורם? מה השאיפות שלהם, בתור ילידים במקום הנשלט על ידי תרבות זרה להם, למרות הזמן הרב שחלף מאז ההשתלטות הספרדית על המקום. בכך אעסוק בפרק הראשון. בפרק השני אתייחס לסביבה בה חיים הספוטקס. אבחן את קשריהם משפחתיים והחברתיים, את ההזדמנויות הניקרות בפניהם ואת האילוצים איתם עליהם להתמודד וכן את סביבת תעסוקתם, אשר גם היא מתמזגת עם חייהם האישיים, המצטמצמים לאזור ולתרבות מסוימת. הפרק השלישי יעסוק ביזמות האישית, אשר לטענתי מתחלקת לשניים. הסוג האחד - יזמות תעסוקתית, המתבטאת בניסיונותיהם להתפרנס טוב יותר מחוץ למושבותיהם, כשלשם כך הם נוקטים יוזמה ונוסעים למרחקים. הסוג השני - יזמות עסקית, המתקיימת בכפר עצמו ובשטחיו, תוך ניסיון ליצור לעצמם רווחה כלכלית מעמלם. בפרק הרביעי אבחן את השאלה, האם קיימת אצלם התפתחות חברתית ובמה זו מתבטאת. אטען כי זו חברה קולקטיביסטית, אשר מקבלת ביטויה גם ביחסי המיגדר. בנוסף אתייחס ליחסם של הספוטקס לקידמה.
בעבודתי ארצה לטעון, כי החברה של האינדיאנים בספוטקס לא השתחררה מהמסורתיות שלה בכל תחומי החיים, ומשום כך הם ממעטים לקלוט חדשנות מהחברה המערבית, למרות שהם נחשפים אליה. הם עדיין קשורים מאד לטבע, אשר השתנה והעבר חסר להם כיום מאד. היזמות שלהם מתרכזת בעיקר בתחומי החקלאות והמסחר המקומי ואילו הווי חייהם ממשיך להישען על הקולקטיביזם, אשר איפיין אותם מאז ומתמיד. קולקטיביזם זה מתבטא גם ביחסי המגדר ומוביל להנצחה של הפטריארכליות ומונע מהם ניעות כלפי מעלה בריבוד החברתי.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: סגנון חיים ומעמד
1.1. הרקע ההיסטורי
1.2. סגנון החיים
פרק ב: סביבת החיים
2.1. הסביבה האנושית-חברתית
2.2. הסביבה הגיאוגרפית והאקלימית
פרק ג: יזמות אישית
פרק ד: התפתחות החברה
4.1. הספוטקס כחברה קולקטיביסטית
4.2. ההיבט המגדרי
4.3. היחס לקידמה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כדי להבין את סגנונם של הספוטקס ושל שבטים נוספים החיים במרחב המאיה, חשוב להעניק איזכור היסטורי לסגנון שהיה נהוג. עד לכיבוש הספרדי, היה מעמד הכוהנים מהחשובים ביותר אצל בני המאיה, ובעזרת הידע שצברו, הם ניהלו למעשה את חיי היומיום של הממלכה. התושבים נזקקו להם בתיווך השוטף עם האלים ובהדרכת החקלאים בטיב הגידולים השונים, על-פי מיקומם הגיאוגרפי. על כך היו מחליטים הכוהנים בעזרת חישובים אסטרולוגיים ומתמטיים מסובכים (Trimble & Thurman, 2002: 59-60).

תגים:

שבט · הספוטקס · בני · המאיה · אינדיאני · ילידים · אבוריג'ינים · אתנו-היסטוריה · אמריקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חיי האינדיאנים בספוטקס על פי עדות של אינפורמנט", סמינריון אודות "חיי האינדיאנים בספוטקס על פי עדות של אינפורמנט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.