היישום אינו מחובר לאינטרנט

האינטימיות במרחב הטיפולי

עבודה מס' 066491

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם אינטימיות במרחב הטיפולי מערערת או משמרת את הגבולות במרחב הטיפולי וכיצד היא משפיעה על 'המקום הבטוח'?

6,448 מילים ,25 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בין המרכיבים החשובים ביותר ליצירת אמינות בין בני אדם, כבר מגיל צעיר, נמנים הלויאליות לזולת, הפתיחות וכן יכולת הקירבה וההבנה ההדדית (Chatterjee, 2005). תכונות חשובות אלו, אינן זמינות בדרך כלל עבור מי שנזקק לסיוע. המטפל בא לענות עליהן, בהיותו איש סוד, הנוצר את מכלול הסודות והמועקות של המטופל במרחב הטיפולי.

האינטימיות אינה בהכרח בעלת משמעות אחת. קיימת אינטימיות של ההקשבה לזולת, היוצרת אמון ומאפשרת לו לפרוק את אשר על ליבו. קיימת אינטימיות שבין מטפל ומטופל, אשר עלולה לגלוש אל מעבר למטרות הטיפוליות. בכך נשקפת סכנה רבה, שכן המטפל מצטייר אצל המטופל כבר סמכא, כמי שיודע ומבין את צרכי המטופל, המשליך עליו את יהבו.

מאידך גיסא קיימת אינטימיות בלתי רצויה ברמות שונות. קיימת אינטימיות המאופיינת ביחסי מין בין מטפל למטופל או המטופלת. מערכת יחסים זו היא המזיקה ביותר ופגיעתה רבה גם מבחינה אתית וגם מבחינת הטיפול ולעתים התלות הנוצרת מיחסי מרות קליניים אלה (זומר, 1999). גם אינטימיות שאינה מינית, אולם לוקחת את יחסי המטפל והמטופל אל מחוזות החורגים מהטיפול, כמו ידידות והתרועעות שמעבר לפגישות הטיפוליות, אינה בריאה.

שאלת המחקר תהיה אפוא: האם אינטימיות במרחב הטיפולי מערערת או משמרת את הגבולות במרחב הטיפולי וכיצד היא משפיעה על 'המקום הבטוח'?

בעבודתי ארצה לטעון כי לחשיפת המועקה או פרטי הטראומה על ידי המטופל ושיתופו של האחר, חשיבות מרובה לתהליך הטיפול ולהפחתת הלחץ מעל המטופל. באווירה של אינטימיות מתאפשרת חשיפה כזו ועל כן, האינטימיות במרחב הטיפולי משמרת את הגבולות. יתירה מכך - היא חיונית ויוצרת את 'המקום הבטוח' עבור המטופל. טענה זו יש לסייג באופן חד. כאשר מדובר על אינטימיות, הכוונה היא למעמד שיש למטפל כאיש סוד של המטופל וכמי שמצוי בפרטיו האינטימיים ביותר, במטרה לסייע לו במצוקותיו. האינטימיות כאן הינה בשמעות של מרחב מוגן, מקום בטוח, שלא כל העולם יהיה חשוף למצוקותיו ולעתים לקלונו של המטופל. אינטימיות זו בהחלט אינה באה במובן של יחסים אינטימיים. אטען כי יחסים אלה אסורים, מזיקים, מעקרים מתוכן את מהות הטיפול ואף יוצרים נזק רב, כאשר במקרים רבים פוגעים באופן טראומתי באמונו של מטופל נזקק במטפלים מקצועיים, איכותיים והוגנים. אינטימיות במשמעה המיני פוגמת 'במקום הבטוח' ובמקרים רבים הופכת אותו למקום מסוכן עבור המטופל. על כן, יש להבחין בין שני סוגי האינטימיות ולנתב את הטיפול בכיוון הראוי והמועיל.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: הצורך בחשיפה - הפחד להיחשף
1.1. החשיפה כפורקת מתחים
1.2. חשיבות שיתופו של הזולת
1.3. אי הנוחות הכרוכה בחשיפה הפומבית
פרק ב: יחסי מטפל - מטופל
2.1. מעמדו של המטפל בעיני המטופל
2.2. היווצרות התלות
2.3. ההיבט האתי - אמון (מצד המטופל) ואמינות (מצד המטפל)
פרק ג: אינטימיות במרחב הטיפולי: יתרונות וחסרונות
3.1. הצורך באינטימיות
3.2. גבולות האינטימיות
3.3. בין המרחב הטיפולי למרחב האישי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החשיפה מהווה גורם משמעותי ומרכזי בטיפול. מצד אחד יש בה תרומה לפתיחותו של המטופל כלפי המטפל והדבר מהווה תרומה לטיפול. מצד שני יש רתיעה מהחשיפה ומהוצאת פרטים שונים אל אדם זר. במקרים שונים שבהם מתעורר הצורך בטיפול, מדובר בטיפול ארוך-טווח, רב-עוצמה ולעתים מכאיב מאוד. בדרך כלל מצריך הטיפול היזכרות, עיבוד והטמעה של זיכרונות טראומטיים מנותקים. חשיפה נכונה עשויה לתרום לתהליכי ההיזכרות והשיחזור של אירועים שונים. מטופלים שלקו בהפרעות שונות, טופלו בהצלחה על ידי מטפלים בעלי רקע מקצועי שונה, ובסביבות טיפוליות שונות (זומר, 1989). החשיפה מתבררת ככלי ראשוני להצלחתו של תהליך טיפולי.

תגים:

טראומה · טיפול · פסיכולוגי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האינטימיות במרחב הטיפולי", סמינריון אודות "האינטימיות במרחב הטיפולי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.