היישום אינו מחובר לאינטרנט

עסק הביש ופרשת לבון

עבודה מס' 066352

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: "הרציונאל שבאיוולת" - ההיגיון מאחרי "עסק הביש"

8,275 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

עבודת מחקר זו עוסקת במקרה הראשון בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל שהביא להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, ועדת אולשן- דורי, מקרה שנודע לימים בכינוי "עסק הביש" או "הפרשה".
שאלת המחקר הנחקרת בעבודה זו היא: מהו ההיגיון שעמד מאחרי הפעלת רשת הריגול שפעלה במצרים בשליחות מדינת ישראל? אעמוד על האבחנה האם מדובר היה במעידה חד פעמית, ביוזמה מקומית של דרג זה או אחר, או האם מדובר במדיניות מערכתית של המערכת הפוליטית והביטחונית של מדינת ישראל (ואולי אפילו עד לימינו אלה). אחקור מהו ההיגיון של הדמויות הבולטות בפרשה לפעול כפי שפעלו. כאשר אעמוד על הדמויות המרכזיות בפרשה ברמות קבלת ההחלטות השונות: פנחס לבון- ברמה המדינית- פוליטית, בנימין ג'בלי- ברמה הצבאית, אברהם אלעד- ברמת הדרג המבצע.
פרשת נפילת רשת הריגול במצרים הייתה חסויה מעיני הציבור במשך שנים רבות אולם השלכותיה הפוליטיות לא יכלו להיעלם מעיני הציבור והשמועות פרשו כנפיים בחברה הישראלית. במשך שנים דובר אודות הפרשה במילות קוד בלבד: "הפרשה", "עסק הביש", "הקצין הבכיר", "האיש השלישי" ועוד. פרשה זו זעזעה את החברה והשלכותיה הרות האסון סימנו את תחילת קריסתה של מפלגת מפא"י ששלטה במדינת ישראל באותה תקופה שלטון ללא עוררין ובעיקר את דעיכתו של מנהיגה הגדול של מדינת ישראל, דוד בן גוריון. בשיחה שערכתי עם ההסטוריון הצבאי ד"ר (תא"ל במיל.) יעקב חיסדאי, הוא העיר את תשומת ליבי לעובדה כי המחנות שניצבו זה לעומת זה בפרשה זו היו אותם מחנות שניצבו אחד כנגד השני 19 שנים מאוחר יותר לאחר מלחמת יום הכיפורים, והקרע שנוצר בעקבות "עסק הביש" העמיק עד שפרץ ביתר שאת לאחר המלחמה בשנת 1973 והביא לקריסתה המוחלטת של מפלגת השלטון ולמהפך השלטוני בבחירות 1977.
במשך שנים רבות הוטלה אפילה על העובדות הנוגעות לפרשה זו ובעיקר אודות הרקע להחלטה על הקמתה והפעלתה של הרשת. עם שובם של "נידוני הפרשה" לארץ לאחר שחרורם מהכלא המצרי בעקבות הסכם החזרת שבויים לאחר מלחמת ששת הימים, הסכר החל להיפרץ ואט אט העובדות החלו להתגלות.
בעבודה זו, לראשונה נעשה שימוש בפרוטוקולים החסויים של ועדת חוץ וביטחון, זאת הודות לחוק הישראלי המאפשר את פתיחתם של תיקים חסויים אלו לאחר 50 שנים ממועד סגירתם. כך, לראשונה, מתאפשרת הצצה למאחורי הקלעים של המערכת הביטחונית הישראלית ולשיקוליה כפי שהם הוצגו בפני ועדת חוץ וביטחון. ניתן לעמוד גם על מה שלא דווח לוועדת חוץ וביטחון וללמוד מכך לא פחות מהנלמד מהידיעות וההערכות המדווחות.
במהלך כתיבת עבודה זו, על מנת להתחקות אחר שיקולי המערכת הצבאית בהחלטתה להפעיל את רשת הריגול, פניתי במכתב לראש אמ"ן באותה תקופה ומפקדה של המערכת במסגרתה פעלה הרשת, בנימין ג'בלי, והפניתי אליו מספר שאלות על שיקולי המערכת הצבאית בפרשה זו ועל מדיניותה הכללית של המערכת באותה תקופה. (במכתבי נזהרתי שלא להיכנס לנושאים שנויים במחלוקת שהועלו בעבר על מנת שלא לעורר אנטגוניזם מצידו). לא קיבלתי כל תגובה ממר ג'בלי, אולם שתיקה זו מהווה שתיקה רועמת ביותר המצטרפת לשתיקתו מאז התפוצצה הפרשה בשנות החמישים. הצורך בשתיקה על פרשה שהתרחשה לפני למעלה מחמישים שנה מעלה את השאלה המתבקשת מהו הדבר המהותי שיש להסתירו בקנאות כה רבה? יתכן שבעבודה זו נמצא תשובה, לפחות חלקית לשאלה זו.
פרשת "עסק הביש" מכילה את כל המרכיבים של תסריט הוליוודי של סרט ריגול. רשת ריגול כושלת, מרגל כפול, נדונים למוות תסבוכת מדינית וסערה פוליטית. כל אלה הופכים את הפרשה שכמעט ונעלמה מתודעת החברה הישראלית למרתקת ואפילו רלוונטית. נפתח צוהר לשיטות הפעולה של קהיליית המודיעין הישראלית, לקשר בין המערכות הפוליטיות לקהילה זו ולדרך קבלת ההחלטות במדינת ישראל בכל הנוגע לפעילות החשאית של כוחות הביטחון הישראליים.

תוכן:
מבוא
סקירת ספרות
שאלת המחקר
רקע
"עסק הביש"
התובנות שהביאו להפעלת הרשת
ההיגיון שהוביל את הפרטים לקבלת ההחלטות על פי המודל הקוגניטיבי
לבון
ג'בלי
אלעד
מסקנות
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

ב-14 בדצמבר 1953 פרש ראש הממשלה הכל יכול של מדינת ישראל, דוד בן גוריון, באופן מפתיע מתפקידו ויצא לחופשה לשדה בוקר. פרישת בן גוריון, ארבע וחצי שנים בלבד לאחר הקמת מדינת ישראל, הותירה אחריה וואקום פוליטי בשל עובדת שליטתו המוחלטת של בן גוריון במדיניות החוץ והביטחון של מדינת ישראל. בן גוריון נשא בשני התפקידים החשובים ביותר במדינת ישראל- ראש הממשלה ושר הביטחון. עם התפטרותו של בן גוריון עברה משרת ראש הממשלה לשר החוץ משה שרת ואילו משרת שר הביטחון של מדינת ישראל ניתנה לפנחס לבון.
תמורות פוליטיות אלו היו בעלות השפעה מכרעת על מערכת הביטחון של מדינת ישראל. ההשפעה נתנה את אותותיה בעיקר בשני אופנים:

מקורות:

גולן, אביעזר. מבצע סוזנה, הוצאת עידנים, 1979.
אלעד, אברהם. האדם השלישי. הוצאה מיוחדת. 1976.
אשד,חגי. מי נתן את ההוראה, הוצאת עידנים, 1979.
גלבר, יואב. עסק הביש ופרשת לבון המשמעות היסטורית, מוסד הרצל לחקר הציונות, 2004.
ג'רביס, רוברט. "עיוותי תפיסה", מתוך: יחסים בינלאומיים מקראה, בעריכת: איתן גלבוע, ת"א: עם עובד, 1978.
הורוביץ דן וחסין אליהו, הפרשה, עם הספר, 1961.
הראל, איסר. אנטומיה של בגידה, הוצאת עידנים, 1980.
הראל, איסר. קם איש על אחיו - הניתוח המוסמך והממצה של "פרשת לבון", הוצאת כתר, 1982.
הרכבי,יהושפט. הפרשה מנקודת ראותי, הוצאת רמות, 2004.
טבת, שבתי. קלב"ן, הוצאת איש דור, ירושלים, 1992.
כפכפי, אייל. לבון - אנטי משיח, עם עובד, 1998.
מלמן יוסי והבר איתן. המרגלים, הוצאת משכל, 2002.

תגים:

עסק הביש · פרשת לבון · ג'בלי · מודיעין

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עסק הביש ופרשת לבון", סמינריון אודות "עסק הביש ופרשת לבון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.