היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין תזונה לאלימות של ילדים בבית הספר

עבודה מס' 066338

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת האוכל הניתן לילדים ובין האלימות (מילולית ופיזית) אותה הם מפעילים.

7,968 מילים ,38 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בהשפעה של התזונה על האלימות אצל ילדים.
חשיבותו היא בבחינת הגורמים לאלימות. תוצאות האלימות קשות - ילדים מכים ילדים אחרים, מתנהגים באלימות כלפי בעלי חיים ואף כלפי מבוגרים מהם. האלימות במקרה זה היא הדרך שבאמצעותה יספק התלמיד את צרכיו. אי לכך מערכת החינוך מנסה באופן נואש להתמודד עם תופעות אלו , אך ללא הועיל.
על פי סקירת הספרות החיפוש של הפדגוגים והחוקרים אחר מקורות האלימות הוביל למספר מסקנות. אחת המסקנות הפחות נדונות היא הקשר בין המזון אותו צורך האדם, ובמיוחד הילד, להתנהגותו. ההנחה העומדת בבסיס עבודה זו היא כי קיים קשר בין שני אלו- כלומר המזון משפיע על התנהגות הילד והנער.
הגדרת התנהגות מסוימת כאלימה היא תוצר שיפוט סובייקטיבי של השופט, הצופה או הקורבן. חוקרים אחרים נמנעים מהבעייתיות של המונח "אלימות", ומשתמשים תחתיו במונח "כוח כופה". בכך הם מפחיתים את ההדגשה על תהליכים ביולוגים- למידתיים ומתמקדים בגורמים פסיכולוגים חברתיים. כלומר רוב החוקרים אינם מתמקדים בגורמים ביולוגיים לאלימות אלא בגורמים חברתיים. האלימות המדוברת ביותר היא אלימות אינסטרומנטלית המכוונת להשגת מטרה או אלימות משחררת שמטרתה לתת ביטוי לרגשות. יכולה להיות אלימות אידיאולוגית שמטרתה להביא לשינוי חברתי או אלימות אנושית המכוונת להשגת מטרת אישית. האלימות יכולה להתבטא בדרכים שונות: היא יכולה להיות מילולית או פיזית, אקטיבית או פסיבית (שביתת שבת או מניעת מתן שירות), אלימות מתוכננת ומאורגנת בכנופיות, או אלימות אימפולסיבית המתפרצת באופן ספונטני. ישנם מקורות נוספים שונים להתנהגות האלימה: חיקוי מודלים אלימים וחברות לאלימות, תסכול, חוסר משאבים, גורמים אקולוגיים (חום, צפיפות), אישיות הקורבן; טיפוסים שונים "מזמינים" התנהגות אלימה כלפיהם, ופסיביות של הקורבן גוררת התנהגות אלימה נוספת ואף מוגברת.

על פי סקירת הספרות למזון יכולה להיות השפעה מכרעת על הגוף. המזון הוא "הדלק" המניע את המכונה הביולוגית. אכילת חומרים עם חומרי טעם וריח מלאכותיים, צבעי מאכל וחומרים משמרים ומחסורי תזונה (בעיקר חוסר באבץ, מגנזיום, חומצות שומן חיוניות, ויטמינים וכד') עלולים לפגוע ביכולת הילד לתפקד באופן נורמלי ומצופה מגילו.
גם אם הדבר אינו מוביל באופן ישיר לאלימות, הרי חוסר יכולת השתלבות בכיתה וחוסר יכולתו להגיע לרמת התפקוד של הילדים הרגילים- אך זה בלבד עלול לגרום להיות יוצא דופן ולנהוג באלימות. החומרים התעשייתיים המוחדרים לתוך המזון מטרתם היא לשפר את הטעם מחד, להאריך את חיי המוצר ולמנוע מחיידקים להיכנס לתוכו. אולם הבדיקות שנעשות ע"י טכנולוגי מזון לא בודקות את ההשפעות לטווח ארוך. מאוד קשה לבדוק את השפעת צבעי מאכל טבעיים לאחר 10 שנים היות ואפילו חיות המעבדה, עליהם נעשית הויויסקציה, לא שורדות תקופה כזו ארוכה.

לאור האמור ההשערות הן:
1. ימצא קשר בין צריכת צבעי מאכל לבין התנהגות אלימה
2. ימצא קשר בין אכילת סוכרים והתנהגות אלימה
3. ימצא קשר בין התנהגות חריגה וצריכת צבעי מאכל.
4. ימצא מתאם שלילי בין אכילת אוכל טבעי והתנהגות חריגה.

על מנת לבחון את השערת המחקר נערך מחקר כמותי בקרב 100 בני נוער. המחקר נערך בעזרת שאלון שחובר ע"י נווה (2000) ונערכו מתאמים בין תשובות לגבי המזון ובין התשובות לגבי רמת האלימות.

על פי התוצאות אנו רואים כי אכן קיים מתאם בין האוכל ובין רמת התוקפנות. לא נמצא מתאם בין כל התשובות בשל מגבלות המחקר ובעיות הנובעות מגודל המדגם אולם באופן כללי ניתן לומר כי הנחת היסוד של העבודה אוששה: אוכל תעשייתי ומעובד עשוי לגרום לחוסר נוחות פיזית אצל הנער, במיוחד בתקופה בה הוא מתפתח ומעצב את גופו. המינרלים החיוניים לא תמיד מגיעים למערכות הזקוקות התפתחות והנער משלם על כך בהתקפות אלימות. נקודה חשובה נוספת היא ההדברה. האדם מנסה להגדיל את היבולים בדרכים לא טבעיות: חומרים כימיים ודשנים המדבירים מזיקים מחד ומגדילים את היבול. אולם חומרים אלו שבים אלינו כבומרנג: חמרי ההדברה פוגעים בגוף האדם והנזק אף מועבר לדורות הבאים. יש להניח כי חלק מהמחלות ה"מודרניות" נגרם בעטיין.

המלצות החקר הן לבחון את השפעת המזון על נערים לאורך זמן, מתוך נקודת הנחה כי הקב"ה ברא את עולמנו בצורה מושלמת- אנו חיים בטבע וכל שינוי מיציר הבריאה עשוי רק להזיק. אי לכך יש לבחון כל שינוי וכך תרכובת חדשה ב"שבע עיניים" על מנת שלא יצא שכרו בהפסדו.

תוכן העניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. רקע עיוני
3.1 אלימות
3.2 סיבות וגורמים לתופעת אלימות
3.3 מאפייני התלמיד האלים
3.4 אלימות הנובעת מיחס ההורים
3.5 משתנים אישיותיים כמשפיעים על אלימות
3.6 השפעת המזון על האלימות
4. השיטה
4.1 אוכלוסיית המחקר
4.2 כלי המחקר
4.3 הליך המחקר
4.4 שיטת הניתוח
5. תוצאות המחקר ודיון בהן
6. דיון
7. מקורות
8. נספח- השאלון שחולק

קטע מהעבודה:

אלימות נתפסת בדרך כלל כשימוש (ואיום בשימוש) בלתי חוקי, בלתי מוצדק ומיותר בכוח, לצורך פגיעה באנשים או ברכוש (אמיר, 1982). עם זאת נמנעים חוקרים רבים מהגדרה חד-משמעית של המונח, בשל קיומם של מיקרים גבוליים כגון: תאונות, שימוש בכוח במסגרת תפקיד ועוד.
הסיבות לאלימות יכולות להיות כמה. קיימת בספרות הבחנה בין גישה פסיכולוגית, המתייחסת בעיקר לגורמים האישיותיים וההתנהגותיים של הפרט, לבין גישה סוציולוגית, העוסקת במיבנה החברתי, היוצר מצבים המעוררים נטיות אלימות, ובמאפייניהם הסוציו-דמוגרפיים של המעורבים באלימות (מין, מעמד, השכלה). זוהי גישה אפידמולוגית הבוחנת את דפוס הפיזור של התופעה בחברה. הגישה הסוציולוגית מדברת על שלושה שלבים בהיווצרות תופעת האלימות: תנאים מקדימים (כמו סדרים חברתיים שיוצרים תחושות ניכור או קיפוח); גורמים מאיצים (כמו כישלון) המחריפים את הבעיה; תהליך ההסלמה, שנוצר מתגובות הקורבן או מתגובה לא מתאימה של הסמכות (אברהמי, 1993).

תגים:

תזונה · אכילה · נכונה · אלימות · ילד · אלים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין תזונה לאלימות של ילדים בבית הספר", סמינריון אודות "הקשר בין תזונה לאלימות של ילדים בבית הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.