היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרשנות צוואה אל מול פרשנות חוזה

עבודה מס' 066038

מחיר: 350.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ההבדלים בין שני מסמכים משפטיים: צוואה וחוזה - השוואה בינהם ובין סעיפי החוק הרלבנטיים.

8,188 מילים ,35 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

"אני נרעד מהמחשבה כי בבוא יומי יהא עלי לפגוש בכל אותם מצווים אשר את רצונם עלי אדמות סיכלתי בפסקי הדין שנתתי".(1)

דברים אלו של השופט Eve, מבטאים בצורה יפה את העיקרון הבסיסי המנחה את הפרשן בבואו לפרש צוואה. ע"פ עיקרון זה, המצווה הוא "אדון" הצוואה והוא בלבד. את "קדושת" רצונו אין להפר, שכן מצווה לכבד את דברי המת.

יחד עם זאת, העיקרון שלעיל מעלה מספר שאלות פרשניות: מהו רצון המצווה? היכן יש לתור אחריו? מה על הפרשן לעשות כאשר מתגלה בעיה אשר המצווה לא נתן עליה דעתו? ועוד.
בעבודה זו בחרתי להתמקד בשתי דילמות פרשניות עיקריות, בהן אדון הן לעניין פרשנות חוזה והן לעניין פרשנות צוואה.
האחת, עוסקת בשאלת אפשרות הפנייה לנסיבות חיצוניות לשם חקר אומד הדעת של יוצר/י המסמך. נבחן האם היא מותרת, ומתי.
השניה, עוסקת בשאלת סמכותו של בית המשפט להשלים חסר שנתגלה במסמך. האם סמכות זו נמצאת בידי בית המשפט, ואם כן, מהם המקורות מהם רשאי השופט להשלים חסר זה.

הנני סבורה כי, בטרם נפנה לבחינת ההבדלים שבין פרשנות חוזה לפרשנות צוואה, עלינו להבין היטב את ההבדלים שבין המסמכים עצמם. לפיכך, תחילה, אערוך סקירה של ההבדלים בין חוזה לצוואה. אח"כ אערוך השוואה בין סעיפי החוק הרלבנטיים לעניין פרשנות שני המסמכים. בהמשך, אדון בשתי גישות כלליות לפרשנות: הגישה הסובייקטיבית מול הגישה האובייקטיבית, אבחן איזה היא הגישה הראויה בפרשנות חוזה/צוואה. לסיום, אגש לדיון בפתרון המצוי והרצוי לשתי הדילמות העיקריות שהצגתי לעיל, תוך בחינת הפסיקה והספרות המשפטית בארץ ובעולם.

ברצוני לציין, כי הואיל ועבודה זו מוגשת במסגרת הסמינריון: "ירושה ע"פ צוואה", מצאתי לנכון להתמקד יותר בפרשנות צוואה. את הדיון בפרשנות חוזה ערכתי בעיקר לצורך השוואתו לפרשנות צוואה.

אוסיף ואומר, כי לחלק מהשאלות שאתמודד עמן בעבודה זו, טרם נמצאה תשובה חד משמעית, בפסיקה העדכנית. רק בעתיד טמונה התשובה לשאלה האם המגמה הרווחת כיום, תשתרש בשיטת משפטנו. לדידי, זה מה שהופך את הדיון בסוגיות אלו למעניין ומרתק, אני מקווה שקוראי העבודה יסכימו עמי (לפחות בעניין זה...).
---------------------------------------------------------------------
1. אהרן ברק, "פרשנות במשפט", (נבו, 2001), כרך חמישי- פרשנות הצוואה, בעמ' 31. (הציטוט נלקח מ- R. Megarry, Miscellany-at-Law 142 (1955))

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מה בין חוזה לצוואה?
3. מה בין פרשנות חוזה לפרשנות צוואה?
3.1 הגישה הסובייקטיבית מול הגישה האובייקטיבית
3.2 סוגיית הפנייה לנסיבות חיצוניות
3.2.1 הגישה המקובלת בפרשנות חוזה
3.2.2 הגישה המקובלת בפרשנות צוואה
3.2.3 משפט משווה
3.3 השלמת לאקונה
3.3.1 השלמת חסר בחוזה
3.3.2 השלמת חסר בצוואה
3.3.3 משפט משווה
4. סיכום ומסקנות
מקורות

קטע מהעבודה:

בירור אומד דעת: הצוואה מעצם טיבה, מקשה על בירור אומד דעתו של המוריש. הדבר נובע משתי סיבות עיקריות- ראשית, כותב המסמך נפטר, כך שבפני בית המשפט לא עומדת האפשרות לזמן את המוריש ולשאול אותו לכוונתו. שנית, פעמים רבות, קיים פער זמנים ניכר בין יום עריכת הצוואה לבין יום מימושה. ברי, כי פער הזמנים שנוצר לא מקל על בית המשפט את מלאכת בירור כוונתו של הנפטר. בחוזה לעומת זאת, הסיבות שלעיל בדר"כ אינן מתקיימות, דבר המקל על בירור אומד דעתם של הצדדים.

תגים:

צוואה · יורש · ירושה · מצווה · חוזה · הסכם · פרשנות · לאקונה · חסר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרשנות צוואה אל מול פרשנות חוזה", סמינריון אודות "פרשנות צוואה אל מול פרשנות חוזה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.