היישום אינו מחובר לאינטרנט

תיאורי בית המקדש

עבודה מס' 065880

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואת תיאורי המקדש במגילת המקדש מול התיאורים המקראיים בספרי מלכים ויחזקאל

9,536 מילים ,14 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

אנשי כת קומראן כתבו מספר רב של מגילות אשר חלקן התגלו לנו. בין המגילות הללו נמצאה "מגילת המקדש", המתארת בפרוטרוט את בניית בית המקדש.
הר הבית הוא הר המוריה שבחלקה המזרחי של ירושלים העתיקה. הוא תופס שטח של 145 דונם, אורכו 490 מטר ורוחבו 280 מטר.
הר הבית הוא חלקת הגורן שרכש דוד המלך מאת ארנן היבוסי וכאן הקים בנו שלמה המלך את בית המקדש הראשון שהיה המפואר בבניינים בעת ההיא. בט' באב נחרב בית המקדש הראשון בידי נבוכדנצאר מלך בבל (587 לפני הספירה). כעבור שבעים שנות גלות חזרו שבי ציון והקימו את בית המקדש השני (516 לפני הספירה). עם חדירת ההשפעה היוונית הלניסטית לארץ ישראל פשטה עבודה זרה במקום המקדש, עד שיהודה טיהר אותה בחנוכה, ב165- לפני הספירה *1.
הורדוס בנה היכל מפואר בשנת 190 לפני הספירה. ב-70 לספירה נחרב הבית השני. בר כוכבא, שהרים את נס המרד נגד הרומים בשנים 132-135 לספירה, כבש את ירושלים לזמן קצר בלבד. המרד דוכא ביד חזקה וירושלים נעשתה עיר אלילית. על חורבות בית המקדש בנה הדריאנוס קיסר היכל ליופיטר, ועל היהודים נאסרה- בעונש מוות- הגישה אל הר הבית.
בית המקדש נבנה פעמיים: פעם אחת בימי המלכים (שלמה) ופעם שניה לאחר שיבת ציון. כמו כן הוא מתואר במקרא שלוש פעמים: בספר מלכים, בעת בנייתו של שלמה, בספר דברי הימים, ובספר יחזקאל. כלומר תיאור בית המקדש והעבודה בו במגילת המקדש הינם תיאור שלישי (לפחות) של אותו נושא.
מטרת העבודה היא לסקור את תיאורי המקדש על פי המקרא לעומת התיאורים שנמצאו במגילות קומראן. תכלית העבודה היא להעריך את ההבדלים בין התיאורים במגילת המקדש לתיאורים המקראיים, הדומה והשונה תוך ניסיון לעמוד על הסיבות לשוני. העבודה עוסקת בעיקר במבנה בית המקדש על פי התאורים.
בתעתיק מתוך המגילה, במקומות בהם חסרות אותיות\מילים, יעשה שימוש בתוספות אותן משער ידין.

המחקרים אודות אנשי הכת רוכזו ברובם ע"י ידין, שגם ערך את הספרים אודות מגילת המקדש. מחקרים אחרים אודות המגילות נערכו ע"י יעקב ליכט שפירש את מגילת ההודיות ומגילת הסרכים*2 . לאור זאת העבודה הנוכחית תעובד ברובה מספריו של ידין מגילת המקדש.
--------------------------------------------------------------------
*1- איש שלום מיכאל,מקומות קדושים ומקומות היסטוריים בא"י, עמודים 36-18
*2- ליכט י., מגילת ההודיות, ירושלים, תשי"ז; ליכט י., מגילת הסרכים ממגילות מדבר יהודה, ירושלים, תשכ"ה.

קטע מהעבודה:

לפני שאנו באים לבחון את ההתייחסות לבית המקדש במקורות הנדונים בעבודה זו, להלן סקירה אודות חשיבותו של הר הבית במרוצת הדורות ועל פי מקורות שונים.

היהודים, שקבעו ראשונים את קדושת ירושלים, התבססו הן על המקרא והן על המסורות המאוחרות יותר, הקשורות בחלקן לעבודת ה' בבית המקדש .
בימי בית שני המקדש והעבודה בירושלים כעיר המקדש הם בבחינת הדבר המעמיד את תולדותיה והוויתה של האומה בארץ ומחוצה לה. עובדה זו באה לידי ביטוי בנבואותיו של יחזקאל המעמידות במרכזה את הגאולה העתידה של ירושלים, והמקדש בעבודתו.
מפעלם של עזרא ונחמיה, בוני הבית, זכה להצלחה מרובה לאורך ימים, ועיצב את דמותו של הישוב היהודי. עובדה זו עולה יפה מן הספרות שנתחברה בארץ בסוף התקופה הפרסית. בספר יהודית עיקר החרדה מפני הולופרנס, המצביא היווני, הוא "על ירושלים ועל בית ה' אלוהיהם" . החכם טובי מדגיש את העובדה שאע"פ שדר בגליל העליון עלה פעמים הרבה לבדו למקדש שבירושלים.

תגים:

בית · המקדש · מגילה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תיאורי בית המקדש", סמינריון אודות "תיאורי בית המקדש" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.