היישום אינו מחובר לאינטרנט

הצגת השואה בעיתונות

עבודה מס' 065478

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מוצגת השואה בתקשורת הכתובה הישראלית, בהשוואה בין השנים האחרונות (2000 ואילך) לבין שנות ה- 70?

8,573 מילים ,13 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

השערת המחקר:
השואה משרתת את האתוס הציוני. היא מחזקת בקרב הציבור את תחושת הצורך במדינה- על אף כל הקשיים. כשמאוזכרת השואה, היא לא מאוזכרת רק כאירוע היסטורי, אלא האירועים האקטואליים מתורגמים באמצעות אזכור מושגים מהשואה - ובכך עובר מסר לציבור. התקשורת כאן משרתת את האתוס הציוני. ניתן לשער כי הצגת השואה בשנות ה- 70 תהיה יותר סביב האתוס הנ"ל, בעוד שאזכור השואה בשנים האחרונות, יפנה, בנוסף לחיזוק האתוס, גם לכיוונים חדשים, ואף לכיוונים נוגדים.
שיטת המחקר:
המחקר יתבסס על ניתוח תוכן איכותני. אני אאסוף קטעי עיתונות ואנתח אותם עפ"י תיאוריות אקדמיות מתחום התקשורת. שיטת הניתוח בה אתמקד מבוססת על מאמרו של חיים חזן- "מחיקה תרבותית: גוף חברתי וזיכרון קולקטיבי בטקסטים" ועפ"י ספרו של רועה, "אחרת על התקשורת- שבע פתיחות לעיון בתקשורת ובעיתונות". שיטות מחקר אלו מובאת בפרק הראשון בהרחבה.
מקורות: העבודה מתבססת על ניתוח מקורות עיתונאיים. את המקורות חילקתי לשני סוגים: עיתונות משנת 2000 ואילך ועיתונות משנות ה- 70. כל המקורות הם מעיתונים ישראליים: ידיעות אחרונות, מעריב, הארץ והצופה. בחרתי באופן אקראי מספר כתבות מכל תקופה. קיים הבדל בין איתור המקורות בין התקופות, הבדל שעשוי להשפיע על התוצאות. בעיתונות המודרנית השתמשתי במנועי חיפוש אלקטרוניים, אשר מוצאים את המילה שואה בהקשרים שונים. כך הצלחתי להגיע לאזכורים של השואה בכתבות העוסקות בנושאים שונים לחלוטין. בעיתונות שנות ה- 70 מצאתי כתבות אשר עוסקות באופן מוגדר בשואה, ולכן ייתכן שהם נוטות לכיוון מסוים.
הנושא נחקר רבות מאספקטים שונים שלו. אנסה בעבודה זו לראות האם ניתן דרך ראיית השואה בעיתונות הכתובה, לראות תהליכים שעוברים על החברה הישראלית, תהליכים כגון: פירוד, "שחיתת פרות קדושות" וכדומה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1. סקירת התיאוריות
פרק 2. סקירת הספרות
הזיכרון הקולקטיבי של השואה בחלוקה לתקופות
השואה והתקשורת הישראלית
חינוך וחקר השואה
ראיית השואה בקולנוע
ראיית השואה במוזיקה הישראלית
פרק 3. עיתונות שנות ה- 70
פרק 4. עיתונות שנות ה- 2000
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ג'יימס קארי, מציב שתי תפיסות חלופיות לגבי מקומה של התקשורת. התפיסה הראשונה היא תפיסת התקשורת כהעברה (transmission) והתפיסה השנייה היא תפיסת התקשורת כהתכנסות (ritual). תפיסת התקשורת כהעברה היא השולטת בתרבותנו, היא מוגדרת באמצעות מונחים כגון "העברה", "משלוח", "שידור". התפיסה הרואה בתקשורת התכנסות, אינה מתמקדת במשלוח מסרים במרחב, אלא בתחזוקת החברה לאורך זמן. לא במעשה של העברת מידע, אלא בייצוגן של אמונות משותפות. הפעולה של התקשורת, לפי השקפת ההעברה, היא הפצת מסרים במרחב הגיאוגרפי למטרות שליטה, ואילו הפעולה של התקשורת לפי השקפת ההתכנסות היא הטקס המקודש, המושך אליו בני אדם ומקרב ביניהם בתחושת אחווה ושיתוף (קארי, 1989. עמ' 82-83).

תגים:

שואה · תקשורתחברה · קולנוע · מדיה · זכרון · קולקטיבי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הצגת השואה בעיתונות", סמינריון אודות "הצגת השואה בעיתונות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.