היישום אינו מחובר לאינטרנט

מהפכת הקצינים והאידיאולוגיה הנאצריסטית

עבודה מס' 065415

מחיר: 421.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עלייתו ונפילתו של גנרל מוחמד נג'יב וההתנסות המהפכנית

5,749 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

המשטר המלוכני במצרים לא קנה את אהדת העם המצרי, דבר שברבות הימים הוביל לכינונה של 'מהפכת הקצינים' ביולי 1952.
מהפכת 'הקצינים החופשיים' התרחשה ב-23 ביולי 1952 והגוף המוביל של המהפכה 'מועצת פיקוד המהפכה' מינה את הגנרל מוחמד נגיב לנשיא מצרים. המלך פארוק, צאצא לשושלת מוחמד עלי, יחד עם הקבוצה השלטונית אשר הקיפה אותו ופעלה יד ביד עם האימפריה הקולוניאליסטית אשר בחשה בענייניה של מצרים והיא בריטניה הודחו והוחלפו. הקבוצה החדשה שנכנסה לתחום השלטוני במצרים הורכבה מקצינים בני המעמד הבינוני אשר הושפעו רבות מהתבוסה שנחלה מצרים במלחמת 48 מול ישראל.
שנות ה-50 היוו תקופה סוערת למדינה ולעם המצרי. בבוקר ה-23 ביולי 1952 התבשרו אזרחי מצרים כי קבוצה צבאית הנקראת 'הקצינים החופשיים' תפסה בכוח את השלטון במדינה המצרית בחסות ובשם הצבא. השתלטות זו הביאה את המדינה המצרית לסיום השלטון המלוכני אשר שרר בה מאז ראשית המאה ה-19. בתוך פרק זמן קצר החלו גורמי ההפיכה אשר עלו בכוח לשלטון, להסדיר במדינה סדר וצביון חדש ושונה, כאשר סמלי ההפיכה עברו טרנספורמציה והפכו לסמלי המדינה.
בתחילת דרכה של הקבוצה השלטונית החדשה במצרים ועם רצונם לחולל שינוי מקיף לא היה בידם תוכנית עבודה ורעיונית מסודרת. המהלכים הראשונים אשר ביצעו שליטיה החדשים של מצרים נועדו להפיל את הסטאטוס קוו שאפיין את המשטר הקודם ועל ידי כך ליצור דרמטיות של מהפכה כלומר ניסיון להשרות אווירה של שינוי כולל.
המינוי של הגנרל מוחמד נגיב לנשיא נעשה משום היותו דמות מוכרת יותר משאר החברים באגודת 'הקצינים החופשיים', לסגנו מונה גמאל עבד אל-נאצר. מינוי נאצר לסגן ראש הממשלה היה למעשה סוג של רמיזה לבאות שכן הוא המייצג האמיתי של הרוח החדשה שהמהפכה הביאה עימה ולא הגנרל הקשיש. עלייתה והתבססותה החלקית של הקבוצה השלטונית החדשה הובילה ב-18 ביוני 1953 להכרזה כי מצרים הינה רפובליקה וכי מוסד המלוכה מבוטל. (1)
היעד העיקרי והראשוני של המשטר המהפכני הייתה השגת חירות ופיתוח כלכלי וחברתי.
המאבק לביסוס השלטון החדש התנהל על בסיס שלושה מעגלים: פנימי, אזורי ובין לאומי.
המעגל הפנימי כלל מאבקי כוח עם קבוצות מצריות מזיקות למשטר החדש וגירוש השלטון הקולוניאלי משטחה של המדינה המצרית, כלומר סיומה של האחיזה הבריטית במדינה המצרית.
המעגל האזורי כלל ביסוס מעמדה של מצרים כמדינה מובילה בעולם הערבי דבר שבא לידי ביטוי גם בניסיון האיחוד עם המדינה הסורית משנת 1958 והקמת הקהילה הערבית המאוחדת, אשר נכשל בשנת 1961.
המעגל הבין לאומי כלל יצירת קשרים מדיניים ואסטרטגים עם המעצמה שהובילה את הגוש המזרחי, ברית המועצות, והקמת 'ארגון המדינות בלתי מזדהות' יחד עם יוגוסלביה והודו.(2)
ההתנסות המהפכנית הינו מושג אשר מתאר את המאמצים המקיפים אשר בו השקיעו גורמים שונים בממסד ומחוצה לו וכל זאת על מנת לכונן סדר חדש בתחומי החברה, הכלכלה, הפוליטיקה והתרבות אשר זכה לתמיכת הציבור הרחב. בעיצומה של ההתנסות המהפכנית עוצבו סמלי וערכי מהפכת יולי 52, כמו כן ננקטו אמצעים מגוונים במטרה להנחילם במרחב הציבורי והפרטי.(3)
במשך 15 שנים משנות שלטון היה משטר "הקצינים החופשיים" מעורב מעורבות יקרה בענייניהן של המדינות הערביות במרחב המזרח התיכון. המאמץ המצרי לזכות בהנהגת האזור הואץ במידה רבה לאחר מלחמת 56 או כפי שהיא ידועה במצרים כמלחמת סואץ. המאמצים המצרים היו מוכרחים להביא את מצרים לעימות עם מנהיגיהן של מספר ממדינות ערב. בכדי לחזק את מעמדה האזורי וכחלק מהניסיון המצרי להבליט את עצמה כמדינה מעצבת ומנהיגה במרחב הערבי ובעלת מאפיינים של לאומנות ערבית והן לשם חתירה תחת שליטים ומשטרים ערבים יריבים, מצרים השקיעה ברשת רדיו בעלת אופי של תעמולה. בין השנים 1964-1956 מצרים תמכה בקבוצת בעלות יסודות פרו-נאצריסטים במדינות ערב השונות. הניסיון המצרי להפוך ולהיות מנהיגת העולם הערבי נכשל לראשונה בניסיון ההקמה של 'הקהילה הערבית המאוחדת' עם סוריה בשנת 1958. (4)

בעבודה זו אסקור את המדינה המצרית לפני ואחרי מהפכת 'הקצינים החופשיים' , ואבחן כיצד 'ההתנסות המהפכנית' באה לידי ביטוי במינוי והפלתו של מוחמד נגיב מתפקידו כנשיא מצרים.
--------------------------------------------------------------------
1. פ.ג'. וטיקיוטיס, תולדותיה של מצרים ממוחמד עלי עד סאדאת: ממוחמד עלי עד סאדאת, מאגנס ירושלים 1983, עע' 371-370.
2. ארגון המדינות הבלתי מזדהות פיתחה דוקטרינה בשם 'נייטראליזם חיובי' נאצר הצהיר באחד מנאומיו 'אנו מתנגדים למתנגדינו, ואנו חיים בשלום עם מי שעושים שלום איתנו'.
3. יורם מיטל, פרויקט הסכר הגבוה וההתנסות המהפכנית במצרים, בתוך: זמנים 60, 1997.
4. פ.ג'. וטיקיוטיס, תולדותיה של מצרים ממוחמד עלי עד סאדאת: ממוחמד עלי עד סאדאת, עע' 381-379.

תוכן עניינים:
-מבוא

-מצרים במחצית הראשונה של המאה העשרים
תולדות מצרים והמאבק בשלטון המנדטורי הבריטי
המלך פארוק ושלטונו
הפיכת הקצינים החופשיים

-מצרים בתקופת הפוסט מהפכה
ההתנסות המהפכנית בתקופתו של נגיב
נגיב כנשיאה הראשון של מצרים
ההתנסות המהפכנית כקטליזאטור להפלת נגיב

-האידיאולוגיה המהפכנית הנאצריסטית
ההתנסות המהפכנית כמוטו האידיאולוגי של נאצר
נאצר המושיע, התגלמות ההתנסות המהפכנית

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בשלהי המאה ה-19 כונן במצרים משטר מלוכני אשר התבסס על שושלת מוחמד עלי. מאז כניסתה לאזור של האימפריה הבריטית ועם שקיעתה של האימפריה העוסמאנית, הייתה הראשונה בעלת אינטרסים בשטחה של המדינה המצרית, אותם אינטרסים היו בעיקר כלכליים. את האינטרסים הבריטים ניתן לראות בהקשר של תעלת סואץ אשר קישרה, קשר ימי, בין אירופה להודו, שהייתה למקור הסחר העיקרי של האימפריה הבריטית. מצרים היוותה בסיס לנתיב הסחר הבריטי ולכן הבריטים סברו כי שימור הסטאטוס קוו חיוני לאינטרסים שלה. המעורבות השלטונית של האימפריה הבריטית במצרים נשען על חיל המצב הבריטי וכן על מספר יועצים בריטים בעלי השפעה בקרב הממשל המצרי. (5)
--------------------------------------------------------------------
5. וטיקיוטיס, תולדותיה של מצרים: ממוחמד עלי ועד סאדאת עע' 170-167

תגים:

נאצר · נאג'יב · נגיב · בריטניה · הקצינים · החופשיים · סאדאת · המלך · פארוק · קולוניאלי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מהפכת הקצינים והאידיאולוגיה הנאצריסטית", סמינריון אודות "מהפכת הקצינים והאידיאולוגיה הנאצריסטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.