היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעתם של סמים על דפוסי השינה

עבודה מס' 065032

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם יש נכון בקביעה הטוענת כי לניקוטין אכן יש השפעה רעה על איכות שנתם של אנשים מעשנים, והאם הם בכלל מודעים שקיימת השפעה כזו.

7,758 מילים ,11 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

השינה היא מצב בסיסי של הווייתנו, ועם זאת, המתחים בחיי היום-יום - חולי, טיפול באחרים והדאגה להם ושלל גורמים שונים - יכולים לחבור יחד ולהקשות עלינו את השינה. מחקרים שנערכו בשלושים השנים האחרונות הרחיבו את ידיעותינו בכל הנוגע לשינה, אולם אך מעט מזה מחלחל למודעות הכללית שלנו.
אומנם, המידע שיש בידינו על השינה אינו שלם, אולם חשיבותה בחיינו, מינקות ועד זיקנה, אינה מוטלת בספק. השינה היא ראי למצבנו הבריאותי, הן הגופני והן הנפשי. בכל גיל עלולה איכותה של השינה להיפגע בשל כל שינוי במצב הנפשי, הגופני או החברתי.
כולנו ישנים - אך רבים מאיתנו היו רוצים לזכות בשינה טובה יותר. רבים מנסים לאכול או לשתות דבר מה, אפילו משקאות אלכוהוליים, לפני השינה, בתקווה שכך ישפרו את שנתם. אכן, בעיות שינה הינן בגדר תופעה נפוצה, ולעיתים מייסרת. תכופות נעוצה האשמה בדאגות היום-יום, אבל לא רק.

האלכוהול, התה, הקפה והטבק מכילים תרכובות פסיכואקטיביות. אלמלא היו מוצרים מקובלים ונפוצים בעולם כולו, היו חומרים אלה מסווגים כסמים. מקובלותם החברתית, למרות הנזקים שעלול לגרום השימוש בהם, הופכת אותם לחומרים שכיחים ונפוצים בקרב כל שכבות האוכלוסייה ברחבי העולם. בקצרה, אפשר לומר על החומרים האלה שהינם סמים שאינם נחשבים לסמים.
רוב העולם מודע להשפעתו הרעה של הניקוטין והנזקים הרבים שהוא גורם למערכות כה רבות בגוף; אך מה שלא כל כך ידוע היא העובדה כי הניקוטין הינו מרכיב ממריץ חזק והוא עלול לעכב את השינה ולהרוס את איכותה.

עבודת מחקר זו תבדוק האם יש נכון בקביעה הטוענת כי לניקוטין אכן יש השפעה רעה על איכות שנתם של אנשים מעשנים, והאם הם בכלל מודעים שקיימת השפעה כזו. לכן, העבודה תתחלק למספר פרקים: הפרק הראשון יתאר את השינה ומהותה; הפרק השני יעסוק בהפרעות שינה מקובלות ומוכרות; הפק השלישי יתמקד בהשפעתם של חומרים שונים על איכות השינה: חומרים שמעודדים שינה או מפריעים לה; בפרק הרביעי יהיה תיאור המחקר שנעשה בעקבות שאלת השפעתו של הניקוטין על השינה. בחלקה האחרון של השינה יהיו מסקנות המחקר ודיון ענייני בעקבותיהן.

הגישה שנבחרה לצורך בדיקת השערות המחקר היא הגישה התיאורית. המחקר התיאורי מטרתו לתאר בדייקנות תכונות של יחיד, מצב או קבוצה, להגדיר את שכיחותה של תופעה כלשהי, או לקבוע את עוצמתו של קשר בין משתנים. במקרה שלפנינו, בדקתי האם יש קשר בין עישון לאיכות השינה.
באופן אופרטיבי, נעזרתי בשאלון סגור: סדרת שאלות שבהן מוצעת לנחקרים סדרה של תשובות שמתוכן הם מתבקשים לבחור את התשובה הקרובה ביותר להשקפותיהם או הרגליהם; מכיוון שהן שאלות קלות לשאול ומהירות לענות.
אוכלוסיית המחקר כללה מאה אנשים, כולם בשנות ה- 40 לחייהם. הקבוצה נחלקה במכוון לשני חלקים זהים: 50 מעשנים ו- 50 לא מעשנים, לצורך השוואה בין שתי הקבוצות. ההתפלגות לפי מין הנחקרים הינה 67 גברים ו- 43 נשים. לחלוקה זו אין השפעה הוא משמעות מיוחדת לגבי המחקר.

תוכן העניינים:
פרק ראשון - שינה מהי?
1.1. מהות השינה
1.2. מבנה השינה
פרק שני - הפרעות שינה
פרק שלישי - השפעתם של חומרים על דפוסי השינה
3.1. חומרים המעודדים שינה:
3.1.1. כדורי שינה
3.1.2. תרופות ללא מרשם רופא
3.1.3. כדורי שינה
3.1.4. חלב
3.1.5. האלכוהול
3.2. חומרים מעוררים:
3.2.1. קפאין
3.2.2. ניקוטין
פרק רביעי - הצגת המחקר ומטרותיו
4.1. הרקע לבחירת המחקר
4.2. מטרת המחקר
4.3. השערות המחקר
4.4. הגישה המתודולוגית
4.5. אוכלוסיית המחקר
4.6. איסוף הנתונים
4.7. תוצאות המחקר
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה
נספח - שאלון

קטע מהעבודה:

שינה היא תהליך גופני טבעי המשותף לכל בעלי החיים היונקים. האדם הישן נראה דומם, ונתון במצב שבו הגוף והנפש נמצאים במנוחה ובחוסר פעילות. אך למעשה בזמן השינה מתרחשים תהליכים חיוניים לתפקוד גופני ונפשי תקינים: במוח מתרחשים תהליכים מיוחדים שמטרתם, בין היתר, לארגן מחדש את החומר בזיכרון; במערכת ההורמונלית יש פעילות חשובה, למשל הפרשת הורמון הגדילה; ופעילויות נוספות שמטרתן העיקרית להעניק למוח ולגוף אתנחתא לשם התחדשות. במהלך השינה אנו גם חולמים. תפקידם של החלומות אינו ידוע בוודאות, אך נראה שיש להם חשיבות רבה. (אוקסנברג, 1998: עמ' 9)

תגים:

דפוסי · ניקוטין · סיגריה · עישון · קפאין · שינה · התמכרות · REM

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעתם של סמים על דפוסי השינה", סמינריון אודות "השפעתם של סמים על דפוסי השינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.