היישום אינו מחובר לאינטרנט

חושפי שחיתויות במקום העבודה- בחינה מוסרית של התנהגות העובדים והמנהלים

עבודה מס' 064298

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: גילוי שחיתויות במקום העבודה ויחס הציבור כלפיהן

8,800 מילים ,17 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

ישראל היא מדינה מערבית האמורה, לפחות כלפי חוץ, להציג רמה גבוהה של יושרה ויושר ציבורי. למרות זאת אנו שומעים פעמים רבות על מקרים של עובדים שחשפו שחיתויות במקום העבודה ובשל כך הועברו מתפקידם, וזאת בשל התפיסה הרווחת כי "הכסף יענה את הכל" כדברי השופט גולדברג (בתוארו אז).
מדד השחיתות הנתפסת (Corruption Perceptions Index - CPI), המתפרסם מידי שנה, החל משנת 1995, על ידי הארגון TI - Transparency International, ומשווה את רמות השחיתות במדינות שונות בעולם, כלל במדד האחרון, של שנת 2003, 133 מדינות מתוך כ-200 המדינות בעולם, מהמוסרית ביותר למושחתת ביותר. TI פועל למען מיגור השחיתות ברמה הלאומית והבינלאומית, באמצעות כ- 90 מרכזים בעולם Paige and Schmerling 2004)). המרכז הישראלי נקרא שבי"ל ישראל (שקיפות בינלאומית), וממוקם סמוך לפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל- אביב.
ישראל דורגה במדד האחרון במקום ה-21 בציון 7 מתוך 10. למרבה הצער, נמצאת ישראל ברשימה עם עוד 8 מדינות, שמצבן הורע בשנה היוצאת לעומת שנת 2002: קנדה, ארה"ב, לוקסמבורג, פולין, צ'ילה, ביילורוסיה, ארגנטינה וזימבבווה. ניתן לראות, כי רמת האתיקה הציבורית והעסקית בישראל מידרדרת זו שנה שנייה ברציפות, והפעם בשלושה מקומות. זאת, לאחר שבשנת 2001 טיפסה ישראל אל המקום ה- 16 עם ציון 7.6. עליה זו חלה, לאחר שבשנת 2000 היה מיקומה של ישראל הגרוע ביותר מאז שנת 1996, (בה לראשונה נכללה במדד), המקום ה-22 עם ציון 6.6! את הציון הגבוה ביותר קיבלה ישראל בשנת 1997 - 7.97 במקום ה- 15.
חושפי השחיתויות מחד "יורקים לתוך הבאר ממנה הם שותים". כמו כן הם מערערים את יסודות הארגון. ארגונים רבים התמוטטו בשל חשיפת שחיתויות של המנהלים, במיוחד ארגונים ציבוריים המעסיקים מאות ואלפי אנשים העלולים לאבד את מקום עבודתם. ולכן השאלה היא האם העובד לא אמור לנקוט באמצעים אחרים, במידת האפשר, ואם זה לא עוזר, פשוט לשתוק, כי "ברומא התנהג כרומאי" ואם רמת הנורמה המוסרית בארץ מתירה זאת, הוא אמור להתנהג לפי הרמה המוסרית הנוהגת.
שאלות המחקר:
1. האם מוסרי לחשוף שחיתות שהרי החושף עשוי למוטט את הארגון ולגרום לאובדן פרנסה למשפחות רבות.
2. האם יש חובה על הפרט לפרסם שחיתות ובכך "לירוק לתוך הבאר ממנה הוא שותה". האם לא עדיף לו כי יתפטר בלי לחשוף את השחיתות ובכך לא יהיה שותף למעל.
3. כיצד על מנהלים בארגונים לפעול במקום בו השחיתות הינה תופעה מוכרת, מקובלת ונפוצה- כלומר האם חל הכלל כי "ברומא התנהג כרומאי".

המחקר להלן יערך באמצעות שאלון מובנה.

תוכן העניינים:
1.מבוא
הצגת הנושא
שאלות המחקר
2.סקירת התיאוריות
הגדרת המושג
התיאוריה של השופט חיים כהן: "הפגיעה בטוהר המידות"
3. השחיתות במגזרים הציבוריים בישראל
סקירת מקורות התופעה
דוגמאות מהתחום הציבורי אשר הוגדרו כפגיעה בטוהר מידות
4. ההגנה על חושפי שחיתויות- החוק, הפסיקה והעמותות החוק
עזרה וולונטרית לחושפי שחיתויות
5. היבטים מוסריים
6. שיטת המחקר
מערך המחקר
אוכלוסיית המחקר
מגבלת המחקר
שיטת המחקר
7. תוצאות המחקר
8. דיון
9. ביבליוגרפיה
10.שאלון

קטע מהעבודה:

ברוח זו אפשר להבין את ניסוח העקרון המוסרי העליון של קאנט : "לעולם אין לי להתנהג אלא כך שאוכל לרצות גם-כן, כי הכלל המעשי שבידי יהיה לחוק כללי". כל מקרה הוא מיוחד במינו ושונה מזולתו. הציווי המוסרי חייב להיות מוחלט ובלתי מותנה, ללא יוצאים מן הכלל, או שלא יוכל בכלל להתקיים כציווי מוסרי. ערכי היסוד המהותיים של המוסר הם חלק מהותי של הקיום האנושי וללא הערכים האוניברסלים הקבועים והמחייבים הללו של המוסר, אין קיום לחברה אנושית. הערכים המוסריים האוניברסליזם אינם אפוא ערכים שרירותיים שהחברה כופה אותם על הפרט כדי לכבול את ידיו, כי אם ערכים המבטיחים גם את שמירת האינטרס האישי העליון של הפרט- קיומו.

מקורות:

אליקים, צ. (1988). "עובד ציבור בתאגיד המספק שירות לציבור- מבחנים משפטיים להגדרתו במסגרת דיני השוחד" , המבקר הפנימי,77
גנוסר, י. (1994). "מדיניות אתיקה בארגון",רואה החשבון מ"ג. 391
ורנר, ש. (1980). "אתיקה ומוסר במינהל הציבורי הישראלי" נתיבי ארגון ומנהל , 1980,
טורצקי נחום "המתריעים בשער-האתיקאי" "The Marker", פברואר 2005
כהן, ח. (1989). "טוהר המידות וזכויות הפרט", המבקר הפנימי 78
כהן, ח. (1995). "הרהורים על טוהר המידות" משפט וממשל , כרך ב', חוברת 2, אונ' חיפה.
לחמן ר ושפיגל ש (2004) התנהגות לא נאותה בארגונים- סקר עמדות עובדים המכללה למנהל , בית הספר למנהל עסקים.
סברדלוב, א. (1995). "טוהר המידות", המבקר הפנימי 87-88,
Paige W and Schmerling m (2004) Whistleblower Protections for Federal Employees legislative committee staffs Washington 2004
Baird, J, David D. Kadue and Kenneth Sulzer (1995) , Public Employee Privacy: A Legal and Practical Guide to Issues Affecting the Workplace ABA Section of State and Local Government Law
Broida, Peter C., A (2000) Guide to the Merit Systems Protection Board (19th ed., Dewey Publications,
Stefan, Susan (2002) Hollow Promises Washington, D.C., American Psychological Association
Vaughn, R G. (1998) "Merit Systems Protection Board Rights Remedies" Law Journal Seminars Press 1998
Westman, Daniel P., (1991) "Whistleblowing: the Law of Retaliatory Discharge" Washington, D.C., Bureau of National Affairs
leeuw l f, van giles g.h.c, kreft c. (1999) "Evaluating anti-corruption initiatives" evaluation 5 no 1 p.p 194-204
Caiden, gerald, e, and caiden Naomi, j. (1989) "Administrative Corruption, Public Administration Review", journal of manamgment review 9 pp 118-136
Kaikati g.j. Et all (2000) "the price of international business morality: twenty years under the foreign corrupt practice act", journal of business ethics, 26: pp.213-222

תגים:

שחיתות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חושפי שחיתויות במקום העבודה- בחינה מוסרית של התנהגות העובדים והמנהלים", סמינריון אודות "חושפי שחיתויות במקום העבודה- בחינה מוסרית של התנהגות העובדים והמנהלים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.