היישום אינו מחובר לאינטרנט

היפוכונדריה

עבודה מס' 064004

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהי ההפרעה, התפתחותה על פי הגישה התיאורטית הקוגנטיבית, והגישה הטיפולית המועדפת לטיפול בהפרעה על ידי הגישה הקוגנטיבית.

3,248 מילים ,16 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

בחרתי לעשות עבודה זו על ההפרעה הסומטופורמית הקרויה "היפוכונדריה". דמות ההיפוכונדר תפסה את מקומה אף בספרות- "החולה המדומה" של מולייר (מילר, 1985). היפוכונדריה כבר בימיו של מולייר העסיקה את המחשבה, אך הסיבה שבחרתי לעשות עבודה זו על היפוכונדריה אינה משום שמולייר כתב מחזה על היפוכונדריה, אלא, משום שסבתי עברה ניתוח לפני זמן קצר ושהתה בביתנו בסוף השבוע, ובכל סוף השבוע התלוננה על כאבים, כדרכה בקודש (היא בד"כ מתלוננת על כאבים, ומיחושים למינהם ללא סיבה מוצדקת) באותו סוף השבוע היא סבלה באמת ובתמים מכאבים. ילדיה, משום שהם רגילים לאמם ההיפוכונדרית לא התרגשו יתר על המידה ולא התייחסו ברצינות רבה לעניין, בצאת השבת סבתא אושפזה והתברר כי אכן יש בעיה הזקוקה לטיפול.
המעניין אותי בכל הסיפור הנ"ל, הוא האבחון של היפוכונדריה, הסימפטומים, דרך הטיפול ויותר מכך איך ומדוע מתפתחת הפרעה זו, מתוך רצון לדעת האם סבתי ה"היפוכונדית" כזו משום שכך אישיותה בנויה או שמא מתוך רצון ליותר תשומת לב מסביבתה.
בעבודה זו אנסה להסביר בפרק א' מהי הפרעה היפוכונדרית- סימפטומים ואבחון המבדיל בין הפרעה זו מהפרעות הדומות לה, בפרק ב' אפרט על התפתחות ההפרעה על פי הגישה התיאורטית הקוגנטיבית, בפרק ג' אסביר את הגישה הטיפולית המועדפת לטיפול בהפרעה על ידי הגישה הקוגנטיבית.

קטע מהעבודה:

היפוכונדריה, שייכת למשפחת ההפרעות הנוירוטיות, תלויות דחק וסומטופורמיות. האפיון העיקרי של הפרעות סומטופורמיות הוא תלונה חוזרת ונשנית על סימפטומים גופניים, יחד עם בקשות מתמידות לביצוע בדיקות רפואיות, למרות שהממצאים שליליים והרופאים מאשרים כי אין סיבה לדאגה ולסימפטומים אין כל מקור גופני. אם ישנם הפרעות גופניות כלשהן, הם אינן מסבירות את עוצמתם ומהותם של הסימפטומים ואף לא את המצוקה ועיסוק היתר של המטופל בהם. אם המטופל חווה חוויות טראומטיות או קשיים בחייו והסימפטומים החלו בסמוך לכך, המטופל יתנגד בכל תוקף לדון באפשרות שהמדובר בגורם פסיכולוגי, וזאת אפילו במקרים ברורים של סימפטומים חרדתיים או דיכאוניים.

מקורות:

1. איגוד הפסיכיאטרייה בישראל ומשרד הבריאות, (1997). ICD- 10 הסיווג והאבחון הפסיכיאטרי לפי ארגון הבריאות העולמי. תל אביב: הוצאת דיונון- אוניברסיטת תל אביב.
2. ביטמן, א'., בייט- מרום, ר'., להב, צ'., פוך, ח' (1992). אישיות: תיאוריה ומחקר. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
3. השילוני, ס' (1990). מבוא לפסיכולוגיה, חטיבה רביעית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
4. מילר, א' (1985). למי שלא היה בכינוס ההיפוכונדרים. איתנים, 326-327.
5. קרסון, ר', בוצ'ר ג', ומינקה ס' (1998). פסיכופתולוגיה והחיים המודרניים, מהדורה עשירית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
6. Alloy, L.B., Jacabson, N.S., Acocella, J. (1998). Abnormal psychology 8th edition . New York: Mcgraw Hill, college.
7. American Psychiatric Association, (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM- ?V. Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
8. Avia, M.D., Ruiz, M.A., Olivares, M.E., Crespo, M., Guisado, B., Sanchez, A., Varela, A. (1996). The meaning of psychological symptoms: effectiveness of a group intervention with Hypochondriacal patients. Behaviour Research and Therapy, 34, 23-31.
9. Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.
10. Beck, A. T., Emery, G., Greenberg, R.L. (1985). Anxiety disorders and phobias: a cognitive perspective. New York: Basic books.
11. Beck, A. T., Freeman, A. (1990). Cognitive therapy of personality disorders. New York: Guilford Press
12. Clark, D. M., Salkovskis, P.M., Hackmann, A., Wells, A., Fennell, M., Ludgate, J., Ahmad, S., Richards, H.C., Gelder, M. (1998). Two psychological treatments for hypochondriasis. British Journal of Psychiatry, 173, 218-225.
13. De- Jong, P.J., Haenen, M.A., Schmidt, A., Mayer, B. (1998). Hypochondriasis: the role of fear-confirming reasoning. Behavior Research and therapy, 36, 65-74.
Eisner, R. (1995). Prozac: On Trial For Hypochondria. P S Journal, 15, (2). 14.
Ellis, A. (1962). Reason and emotions in psychotherapy. New York: Lyle Stuart. 15.
16. Ferguson, E. (1998). Hypochondriacal concerns, symptom reporting and secondary gain mechanisms. British Journal of Medical Psychology, 71, 281-295.

תגים:

בריאות · פחדים · תרופות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היפוכונדריה", סמינריון אודות "היפוכונדריה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.