היישום אינו מחובר לאינטרנט

שביתת כורי הפחם בבריטניה

עבודה מס' 063767

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: היבטים שונים של כוח מיקוח על המשא ומתן לסיום שביתת כורי הפחם בבריטניה 1984.

5,657 מילים ,12 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

שביתת כורי הפחם בבריטניה הינה מקרה מבחן קלאסי למאבקים הבלתי פוסקים בין הימין הליברלי לשמאל הסוציאליסטי במדינות אירופה. הסיטואציה המתוארת מוכרת אף במציאות הישראלית הכמעט יום יומית: מצד אחד, אגוד מקצועי חזק עם שליטה כמעט בלתי מעורערת על חבריו, ואשר למנהיגיו שאיפות פוליטיות בלתי נסתרות, ומצד שני, ממשלת ימין קפיטליסטית אשר נוקטת בצעדי ייעול דראסטיים מבלי לספק אלטרנטיבה לאלה הנפגעים ממהלכיה. מצד אחד, התארגנות של פועלים פשוטים עם משאבים מצומצמים ומצד שני ארגון עתיר כוח, משאבים ויכולת שליטה על אג'נדה: המדינה המודרנית.
הוגים סוציאליסטים רבים התענגו בכתביהם על הרומנטיקה שברעיון השביתה הכללית. לא בכדי: יש בכלי זה היכולת להפוך, ולו לזמן מוגבל, את יחסי הכוחות בין העובדים לבין המדינה, בין האנדרדוג לפייבוריט, ובאותה עת להפגין סולידאריות ושותפות גורל בין אנשים, בדיוק כפי שבדגם האוטופי של הקומוניזם ראוי שיהיה. הפנטזיה של התאגדות המונים לשם מניעת פיטורין או הרעת תנאים של מעטים מחבריהם, אותה הבנה שעל-אף שהצעדים נוגעים ישירות למעטים, הם נוגעים בעצם לכולם, היא פיקחון העיניים אליו מייחלים הוגים מרקסיסטים במשך דורות רבים מאז הניח קרל מרקס את היסודות לתורת הניצול שלו. הוגים ניאו מרקסיסטים (1) מודרניים כמו מיליבאנד ופולנצס מרבים לדבר על תפקידה של המדינה בפיצול ופילוג העובדים ואיחוד ההון על שלל האינטרסים המגולמים בו. עבור המדינה הקפיטליסטית, טוענים הוגים אלו, אחדות העבודה היא הסכנה הגדולה ביותר: היום בו יבינו העובדים, הרוב במדינה, כי האינטרסים שלהם חופפים ומשותפים, ויתאגדו לשם מימושם.
ההתחזקות העצומה של המדינה המודרנית במהלך 300 השנים האחרונות והתעצמות יכולותיה לרכז לעצמה עוד ועוד סמכויות ולחדור אל כל תחומי החיים של אזרחיה הביאה לכך שכיום כמעט ואין עוד אדם או קבוצה שאינם רואים במדינה תופעה נורמטיבית ועיקר המאבקים המתרחשים בזירת החברה האזרחית אינם על מהות המדינה אלא על תפקידיה. קיומה ועצם שליטתה נתפסים כדבר נכון וצודק, שבלעדיו החברה לא היתה מסוגלת להתקיים. בהתחשב בעובדות אלו קשה לדמיין כלי יעיל אשר מסוגל לערער על הלגיטימיות של מהלכי המדינה: בתי המשפט הם זרוע של המדינה עצמה וכלי התקשורת ההמוניים מחויבים אף הם לכללי משחק אשר מוכתבים לא אחת מטעם המדינה, ובל נשכח כמה קלה ונוחה היא הגישה לכלי התקשורת עבור מנהיגי המדינה, בניגוד לאזרח הפשוט.
נותרנו אם כן עם כלי אחד משמעותי: השביתה. מכיוון שהמדינה המודרנית אינה מחזיקה עוד כבעבר במרבית ההון בתחומה, היא תלויה תלות מכרעת במיסים אשר משולמים לה כתוצאה מן הפעילות הכלכלית בשוק החופשי. כאשר העובדים מניחים את כליהם והפעילות מופסקת, אין למדינה יכולת לגייס הון להמשך פעולתה והיא נאלצת להסתמך על משאבים שסופם להתכלות.
במסגרת מטלה זו אראה כיצד ממשלה מהלכת על סף שני תהומות: האחד פוליטי - כניעה לארגון עובדים חזק, והשני פיזי - מיצוי המשאבים הדרושים לקיום תקין, וכיצד ארגון העובדים שומט מידיו, אחד אחר השני, את יתרונות הפתיחה שלו במאבקו מול הממשלה.
את המאבק הנזכר בחרתי לנתח באמצעות התחקות אחר כוח המיקוח של הצדדים כפי שהוא נגזר מן התלות של כל צד האחד בשני. את התיאוריה כולה אסקור בפרק המסגרת התיאורטית בעבודה זו. את הסיבות למאבק, המאורעות שקדמו לו ותנאי הפתיחה של שני הצדדים אסקור בפרק הרקע ההיסטורי. את המאורעות אשר ליוו את המשא ומתן במשך השביתה הארוכה אנתח בפרק הדיון של העבודה. מכיוון שאין מדובר במשא ומתן רגיל בו נמצאים שני צדדים האחד מול השני, אלא במשא ומתן מורכב יותר, התקשיתי לבחור שאלת מחקר אחת שתעמוד על היבט אחד של כוח המיקוח. במקום זאת, בחרתי לשאול מה היו ההשפעות של דעת הקהל הבריטית ושל מידת האיחוד בקרב כורי הפחם על כוח המיקוח של שני הצדדים במשא ומתן?
שאלה זו בעצם מכסה שני אלמנטים מכריעים במאבק, אשר לדעתי היו אלו שעיצבו את המשא ומתן לכל אורכו. טענת המחקר שלי היא שהיתרון הגדול ביותר של כורי הפחם היה בהיותם האנדרדוג ולכן: שימוש בלתי נכון בדעת קהל יביא בהכרח להפסד במשא ומתן וטענה נוספת היא בדבר היעדר קונצנזוס מובהק לשביתה בקרב הכורים עצמם ולכן: ללא קונצנזוס ברור ובלתי מעורער, כוח העמידות של צד במשא ומתן יפחת משמעותית.
----------------------------------------------------------------------------------
1. D. Gold et al., "Recent Developments in Marxists Theories of the State", Monthly Review, Vol. 27, No. 5, October 1975, pp. 29-43 & No. 5, November 1975, pp. 36-51

מקורות:

Gamble A., "The free economy and the strong state",  2n ed.   Basingstoke, Hampshire Macmillan, 1994
Jenkins P., "Mrs. Thatcher's revolution : the ending of the socialist era", Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 1988
Lewicki, R.J. Saunders, D.M. Minton, J.W., "Negotiation", Boston: Irwin McGraw-Hill, 1999, chapter 6
Little G., "Strong leadership : Thatcher, Reagan, and an eminent person" Oxford University Press, 1988
Thatcher, M., "The Downing Street Years", New York: HarperPerennial, 1995, Chapter 13
גלין, א., "דינאמיקה של משא ומתן מתיאוריה לישום", תל-אביב: רמות, 1996, פרק ח'
Billen, A., "Face Off", Inside: New Statesman, London: v.131, p.47, 2002
Campbell D., Northrup, H., "Did PATCO Really Lead to the British Miners' Strike?", Inside: Industrial Relations Journal, Vol. 19, Issue 2, 1988
Madlin N., "The British Coal Stalemate", Inside: Management Review, Vol. 74, March 1985, Issue 3
Routhledge, P., "We Shall Not See Their Like Again", Inside: New Statesman, London: v.133, p.22, 2004
Spry, M., "A Brief History of Time", Inside: Power Economics, Vol. 8, Issue 5, p13, 2004

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שביתת כורי הפחם בבריטניה", סמינריון אודות "שביתת כורי הפחם בבריטניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.