היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקמת מפעלי החינוך של הפועל המזרחי בפולין ופועליהם.

עבודה מס' 063505

מחיר: 155.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

2,226 מילים ,4 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

במשך התקופה שבין שתי מלחמות העולם, פיתחו היהודים בפולין מערכת חינוך רחבה. הרשת החינוכית הדומיננטית שנתקיימה בפולין הייתה זו של מוסדות 'תלמוד תורה' ו'החדרים'.
חברות תלמוד תורה נתקיימו בפולין בכל עיר ועיירה, והן דאגו לחינוכו הדתי והמסורתי של הילד היהודי.
בהמשך לאמנת ורסאי למיעוטים הלאומיים (סעיף 9) הבטיחה פולין בחוקתה משנת 1921, כי למיעוטים הלאומיים תינתן זכות שווה של טיפוח לשונותיהם ומוסדותיהם החינוכיים. לפיכך הייתה צריכה ממשלת פולין לייסד בתי ספר מיוחדים למיעוטים הלאומים. ברם היהודים היו בפולין מיעוט לאומי יחיד, אשר לגביו לא הוגשם מעולם סעיף זה. הממשלות השונות שקמו בתקופה הנידונה לא אפשרו לחינוך היהודי ליהנות מחלק כל שהוא של התקציב הכללי של החינוך במדינה. גישה זו האיצה את הגידול המהיר של בתי הספר הפרטיים של היהודים.

מהעבודה ניתן לראות את תרומתו הייחודית של המזרחי שהתבטאה בעיקר בשדה החינוך. למטרה זו הוקצעו משאבים רבים, והרבה עמל ונחישות הוצרכו בכדי להקים חדרים ברוח המזרחי, גני ילדים, בתי ספר לבנים ולבנות, ישיבות, ובתי מדרש לרבנים ומורים. התנועה בנתה והקימה את רשתות החינוך שלה על אף המצב הקשה של חוסר תקציבים, חוסר במורים מתאימים, והתנגדויות רבות בעיקר מצד חוגים חרדיים שונים בפולין, אך גם בתוך התנועה עצמה לגבי אופי וסגנון החינוך הניתן במוסדות החינוך שלה.

תוכן עניינים:
החינוך היהודי בפולין ופעילות המזרחי בענייני חינוך
השינוי בחינוך החדר החרדי
הישיבה המודרנית בלידא
תחכמוני
חינוך הבת
סיכום
מקורות העבודה

הערת מערכת: בעבודה זו לא נכתבו מראי מקום.

מקורות:

י' רפאל וש"ז שרגאי, ספר הציונות הדתית ב', ירושלים, 1977.
ד"ר יוסף אליחי, תנועת המזרחי בפולין, "מורשת"- הוצאת ספרים, ירושלים, תשנ"ג, 1993.

תגים:

חינוך · מזרחי · פולין · פועל · ציונות · ריינס · חרדים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקמת מפעלי החינוך של הפועל המזרחי בפולין ופועליהם.", סמינריון אודות "הקמת מפעלי החינוך של הפועל המזרחי בפולין ופועליהם." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.