היישום אינו מחובר לאינטרנט

הכנסת המחשב לביה"ס

עבודה מס' 063038

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שינוי מהותי או קוסמטי בתהליכי ההוראה- למידה.

29,976 מילים ,40 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
פרק 1- עידן המחשבים והשפעתו על החברה
פרק 2- הכנסת המחשבים למערכת החינוך
פרק 3- האם התקשוב בבית הספר כ"עלה תאנה" או שינוי משמעותי בתהליכי ההוראה- למידה?
פרק 4- דיון וסיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
אנו מצויים בעידן הקרוי עידן הטכנולוגיה והמידע.
שם זה ניתן לתקופה הנוכחית בשל התפתחות טכנולוגיית המחשבים והתקשורת המואצת,
הגורמת ל"התפוצצות הידע" המתרבה ומשתנה ללא הרף.
בעשורים האחרונים החלה להתפתח מהפיכת טכנולוגיה שבאה לביטוי בהמצאת מכשירים
טכנולוגיים שונים שבאו להקל על חייו של האדם ולאפשר לו לבצע פעולות שלא יכל לעשות
קודם. אחד השלבים בהתפתחות הטכנולוגית היה המצאתו של המחשב.
המחשב גרם לתמורות ושינויים רבים בציוויליזציה האנושית ואיפשר לאנשים לבצע דברים
אשר לפני מספר עשורים היו בגדר מדע בדיוני.
ההתפשטות המהירה של טכנולוגיות המידע והתקשורת נגעה כמעט בכל מקום ברחבי העולם,
חוללה שינויים כבירים בחיי היום יום ומשפיעה על תחומים רבים. תרומתה של טכנולוגיית
הידע לצמיחה הכלכלית המהירה בשנות התשעים העלתה את השאלה לגבי תרומתה האפשרית
לשיפור החינוך, במיוחד לאור העובדה שחלק ממאפייני טכנולוגיית הידע תואמים לעקרונות
הלמידה ומתאימים לשיפור הלמידה.
בהתבסס על שיקולים כלכליים ופוטנציאל התקשוב לשיפור החינוך, החלו מדינות רבות לפתח
מדיניות המעודדת את תקשוב החינוך. מצ'ילה עד פינלנד, ומסינגפור עד לארצות- הברית כמו
גם בישראל, כולם קבעו מדיניות לאומית שנתנה מקום מרכזי לתקשוב בתוכניות הלימודים
ושיפור החינוך, פה אחד הוסכם על חשיבות הכנת התלמידים כלומדים מתמידים בחברת הידע
של המאה העשרים ואחת.
קובעי מדיניות החינוך בישראל פיתחו את תוכנית "מחר 98", לפיה יוכנסו מחשבים לכל
מוסדות החינוך בתחום המנהלתי והפדגוגי כאחד, וזאת עד לשנת 1998, במטרה לשנות את אופי
הלמידה בבתי הספר ולהתאימה לתהליכים חברתיים כך, שהמערכת תוכל לפתח בוגרים לתוך
חברה טכנולוגית מתקדמת. לצורך כך הוקצו תקציבים מיוחדים, הוקמו בבתי הספר תשתיות
וניבנו רשתות תקשורת פנימיות וחיצוניות, מורים קבלו הכשרות במסגרתן רכשו מיומנויות
בסיסיות בהפעלת מחשב והפעלת תוכנות רלוונטיות ופותחו לומדות ותוכניות לימודים חדישות
ממוחשבות.
לאחר שעברנו את חבלי הלידה של תהליך מחשוב בתי הספר, הגיעה השעה לעצור להביט לאחור
באמצע המרוץ ולברר שאלות חשובות שעלו תוך כדי בקרב המפתחים, המפיצים, הממציאים
והמפעילים בשטח: המנהלים, המורים ובעיקר מה גרם המחשב לתלמידים וכן, החלו לעלות
שאלות בקרב חוקרים שונים מתחום המחשבים והחינוך לגבי השינוי שיצרו המחשבים
בתהליכי ההוראה- למידה בכתה.

השאלה עליה בחרתי לכתוב את עבודתי היא:
האם הכנסת המחשוב למערכת החינוך הוא כ"עלה תאנה" או שינוי משמעותי בתהליכי
ההוראה- למידה בכתה?
שאלה זו נבדקה מתוך היבטים שונים. נערכו מחקרים רבים בנושא בארץ ובעולם כולו, בבתי
הספר ובמוסדות להשכלה גבוהה התבצעו תצפיות וראיונות של מנהלים, מורים ותלמידים
במטרה לבדוק את מהות השינוי הנובע מהכנסת המחשבים למוסדות החינוך.
במקצועי אני מורה כ9 - שנים במערכת החינוך ובמסגרת עבודתי הייתי עדה לחדירת המחשבים
בבית- ספרי ומשנה לשנה מציפות אותי שאלות בקשר לעניין זה:
לאיזה צורך הוכנסו המחשבים לבתי- הספר?, כיצד ניתן לשלבם בהוראה היום יומית?, האם
אנו משלבים את המחשב כראוי לצורכי הוראה- למידה? האם הציפיות וההבטחות שתלו
ביכולותיו מומשו?, האם המחשב גרם לשינוי באינטראקציה ביני לבין התלמידים?, במה שונים
שיעורים משולבי מחשב משיעורים פרונטליים- מסורתיים?, היכן אני מרגישה יותר אתגר
וסיפוק?, היכן מתבטאים התלמידים טוב יותר, נהנים יותר ובעיקר, היכן הלמידה משמעותית
יותר?
בשל כך בחרתי לכתוב את עבודתי בנושא זה תוך התמקדות בשאלה לגבי מהותו של השינוי
שיצר המחשב, בעבודתי אנסה להשיב על שאלה זו תוך התבססות על ממצאי מחקרים שערכו
מומחים בתחום החינוך שבדקו זאת לעומק מנקודות השקפה שונות.
בנוסף לכך, קיימות השגות עקרוניות על הניסיון להרחיב את מעורבות המחשב לרמה של הוראה
כוללת, השגות אלו מעלות שאלות בעלות אופי פילוסופי, מעשי ומוסרי.

תחילה אציג סקירה לגבי עידן המחשבים והשפעתו על החברה, תוך התמקדות במהפכה
הדיגיטלית, הולדת האינטרנט ומשחקי המולטי- מדיה.
לאחר מכן אסקור את הכנסת המחשבים למערכת החינוך, דרך קבלת שינויים בחינוך בכלל,
עיצוב הסביבה הלימודית המתוקשבת, האינטרנט כמדיה הדומננטית ואשרטט את הקשיים,
המכשולים והסכנות הפדגוגיות והערכיות בעולם הוירטואלי.
בפרק השלישי, אנסה להשיב על שאלת עבודתי תוך התמקדות במשמעויות השינוי, מהות השינוי
בתפקיד מנהל בית- הספר, תפקיד המורה והתלמיד, אערוך דיון מעמיק- האם התקשוב עשה את
השינוי המצופה ועל מי השפיע בעיקר? במה השתנתה האינטראקציה מורה- תלמיד ואבחן את
יחסי הגומלין המעגליים בין הפדגוגיה לטכנולוגיה וזאת על סמך ממצאי מחקרים וניסיוני
האישי.
בפרק האחרון, אסכם את הנושא, אציג מסקנות ואביע את דעתי האישית.

מקורות:

אבן זוהר ש.,(1994), "משחקי מחשב במולטימדיה", מחשבים בחינוך גליון 29, עמ' 20-24.
אור ש., יום טוב י., (1999), "עזר כנגדו", היי טק המילניום, הוצאת שוקן.
אורן א',(1997), "מחשבים בחינוך האומנם יש שד בבקבוק", מחשבים בחינוך גליון 43 ,ע"מ 21- 24 .
אורן א., (1999), "הכל דיבורים: מקומם של ערוצי שיח סינכרוני בתהליכי למידה", מחשבים בחינוך גליון 50, עמ' 19-28.
איזנברג י',(1997),"להחזיר את השד לבקבוק", מחשבים בחינוך גליון 42, ע"מ 7- 14 .
אלמוג ת., (1998 ),"זהירות מחשוב לפניך: סכנות שכדאי לשים לב אליהן! ", מחשבים בחינוך גליון 44, עמ' 15-18 .
אסתרקין י.,(2002), "מהפכת החינוך הדיגיטילי", אקדמיה כתב העת של ועד ראשי האוניברסיטאות גליון 16, עמ' 22-28.
בלר מ., (2001), "למידה וירטואלית היא מציאות קיימת", אקדמיה, כתב העת של ועד ראשי האוניברסיטאות, גיליון 9.
ברגר א., (1997), "שבילים, כבישים ואוטוסטרדות: המטאפורות של עידן המידע", אאוריקה, כתב עת להוראת מדעים וטכנולוגיה, גליון 4.
גולדשמיט ג., (1994), "אובדן הילדות- אובדן החינוך: החינוך כיום: השתקפות או הכנה למציאות המודרנית?" , עיונים בחינוך, עמ' 63-75.
גרינברג צ., (2003), "רפורמות חינוכיות בעולם- גורמים מקדמים", בית הספר המרכזי להשתלמויות מורים, הסתדרות המורים.
ויננגר ר., (1995), "תהליך הכנסת שינויים לבית הספר",טללי אורות, שנתון מכללת אורות ישראל ו', עמ' 537-552 .
זלדס נ., (2001), "איך נולד האינטרנט", ראש גדול גליון 19, העמותה לקידום הידע והחינוך המדעי.
זמר ה. ,(1998) ,"מחשבים בחינוך-האם וכיצד ניתן להחזיר את השד לבקבוק?", מחשבים בחינוך גליון 44 ,ע"מ 36-38.
חוזר המנהל הכללי, הוראות קבע/ תש"ס/ 7 (ב), אדר א' התש"ס- מרס 2000.
חשביה א., (1999), "מקצועות וכישורי העתיד", היי טק המילניום, הוצאת שוקן.
יהלום י.,(1997), "הסביבה הלימודית במרחב המתוקשב- נקודת מבט של המשתמש", מחשבים בחינוך גליון 43, עמ' 33-37 .
לוין ג., (1997) , "שינויים בחינוך- מדוע קשה לקבל אותם?", הד הגן גליון 46, עמ' 14 -21 .
נחמיאס ד. מיודוסר ד., (2001), "שילוב אנטרנט בחינוך", עיונים בטכנולוגיה ובמדעים, גליון 34, עמ' 3-6.
נחמיאס ר., (2001), "שילוב אינטרנט בחינוך", עיונים בטכנולוגיה ובמדעים, גליון 34 .
ניר גל ע., (2000), "תפקיד המורה במרחב הלמידה הוירטואלי: היבט חדש מתוך צורכי הסטודנטים", מכללה אקדמית "אחווה".
ניר גל ע. אורן ר.,(2001), "תפיסת תפקיד המורה בהוראה- למידה ממוחשבת בקרב מורים לגיל הרך", מכללה אקדמית אחווה.
סלומון ג' (1992),"המחשב בחינוך: סרח עודף או מנוף לשינוי ?", סקירה חודשית, משרד החינוך והתרבות: מרכז ההסברה ומנהל חברה ונוער,ומשרד הביטחון ההוצאה לאור,ע"מ 18-20.
סלומון ג., (1997),"מיחשוב החינוך: שאלות שעל הפרק ", הרצאה בכנס מו"ח.
סלומון ג., (2000), "למידה מרחוק: האם למידה? האם מרחוק?", טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע, תל- אביב, אוניברסיטת חיפה וזמורה- ביתן.
סלומון ג., (2000), "פדגוגיה וטכנולוגיה: מי מכשכש במי?", הרצאה בדיון משותף לאקדמיה ולמשרד החינוך בנושא אינטגרציה בין טכנולוגיה ופדגוגיה.
סלומון ג., (2002), "על הבלמים שבדרך למהפכה החינוכית", קו לחינוך גליון 233, עמ' 3-4.
פוירשטיין ר., פוירשטיין ר. וקוזולין א., (2001), "הכשרת המורה להוראה ותיווך: לקראת גישה דואלית בחינוך, פותחים שערים בהכשרת מורים"- כנס וירטואלי.
פישר י.,(1996), "תפקיד המורה בהוראה ממוחשבת", מחשבים בחינוך גליון 37עמ' 21-24 .
קנאי א., (1999),"מודלים ללמידה מתוקשבת ", עיונים במדעים ובטכנולוגיה, (אורט ישראל), עמ' 3-10.
רוטין י., (1997), "מאגרי מידע מקוונים, אתגר חדש למערכת ההוראה", מחשבים בחינוך גליון 41.
רוסו א., לוי- נוימנד א., ולדמן נ., (1999), "שילוב תקשוב בתהליכי למידה- הוראה והשלכותיו על הכשרת מורים", מחשבים בחינוך גליון 48, עמ' 27-32.
שיידלינגר ז., (1999), "שלום אדוני המורה: המחשב ועתיד מערכת החינוך", PC מדיה, עמ' 60-61.
שרן ש., הורוביץ- לזרוביץ ר., (1981), "מורים ותלמידים בתהליך שינוי", חקר הלמידה השיתופית בקבוצות קטנות, הוצאת רמות מערכות חינוך בע"מ.
שרן ש., שחר ח., לוין ת., (1998), "ביה"ס החדשני: ארגון והוראה", הוצאת רמות, אוניברסיטת תל אביב.
Cordes, C., Miller, E. (Eds.). (2000). "Fool's gold: A critical look at computers in childhood". College Park, MD: Alliance for Childhood. from the World Wide Web.
Harasim L., (1990),"On-line education: An environment for collaboration and intellectual amplification", In L. Harasim, On-Line Education: Perspectives on a New Environment, New York: Praeger.
Haugland, S.W. (2000)," What role should technology play in young children'learning?" Part 2- Early childhood classrooms in the 21st century: using computers to maximize learning. Young Children, 55(1), 12-18.
Kearsley, G. (2000)," Online Education  Learning and Teachnig in Cyberspace", Wadsworth Thomson Learning  U .k.
Offir, B. and Lev J. (2000). "Constructing and aid for evaluating teacher-learner interaction idistance learning". Education Media International, 91-97.
Sarason, Seymour B.,(1974), "The Culture of the Schoo and the Problem of Change", San Francisco: Jossey- Bass.
Van Scoter, J. Debbie, E. Railsback, J. (2001)." Technology In Early Childhood Education: Finding the Balance". Northwest Regional Educational Laboratory. from the World Wide Web.

תגים:

מיחשוב · תיקשוב · המורה · המחשבים · הקשיים · התלמיד · והמכשולים · למערכת · עידן

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הכנסת המחשב לביה"ס", סמינריון אודות "הכנסת המחשב לביה"ס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.