היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדת בתקופת הג'אהליה

עבודה מס' 062896

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הג'אהליה כתקופת בורות ואי ידיעת אללה והדת והפולחן בתקופת זו.

3,134 מילים ,17 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן ענינים:
מבוא
פרק 1- הדת בתקופת הג'אהליה
פרק 2 - ישויות ואלים בתקופת הג'אהליה
פרק 3 - צורת הפולחן בתקופת הג'אהליה
פרק 4 - השפעות חיצוניות על הדת בתקופת הג'אהליה
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
בראשית המאה השביעית קמה בחצי האי ערב דת הייחוד השלישית, היא דת האסלאם.
התקופה אשר קדמה למאורע זה מכונה על ידי היסטוריוגרפים מוסלמים תקופת ה"ג'אהליה" והיא מסתיימת עם הופעתו של מחמד בחצי-האי ערב וקבלת הערבים את דת האסלאם.1 תקופה זו מופיעה בהשקפה ההיסטורית המוסלמית כתקופת האכזריות, המנהגים האליליים והקנאות השבטית. בתוך התקופה הארוכה הכלולה במושג הג'אהליה נודעת חשיבות מיוחדת למאה השנים האחרונות בסיום הג'אהליה, תקופה שהיוותה את הרקע לעליית האסלאם בחצי האי ערב.
ידיעותינו על תקופת הג'אהליה מבוססות על אזכוריה בקוראן ובמסורת המוסלמית. לפי המסורת המוסלמית, המפרשת את מושג ה"ג'הל" כבורות ואי ידיעת אללה2, היו קיימות שתי תקופות של ג'אהליה: התקופה הראשונה בין אדם לנוח והתקופה השנייה בן ישו למוחמד.
אחרים טוענים כי הג'אהליה הראשונה הינה ג'אהליית הכפירה שטרם האסלאם ואילו הג'אהליה האחרת הינה ג'אהליית הפריצות בתקופת האסלאם. 3
מטרתה של עבודה זו הינה להתמקד בפירוש הרואה את תקופת הג'אהליה כתקופת בורות ואי ידיעת אללה, ולהתעמק ולחקור בנושא הדת והפולחן בתקופת הג'אהליה, תוך התמקדות בארבעה תחומים: חשיבותה של הדת בתקופת הג'אהליה, הישויות והאלים4 בתקופת הג'אהליה, צורת הפולחן בתקופה זו והשפעות חיצוניות על הדת בתקופת הג'אהליה.
-------------------------------------------------------------------------------
1. בעוד במסורת המוסלמית טוענת כי תקופת הג'אהליה נפסקה בהגעתו של מחמד, טוען המזרחן מ.י. קיסטר, בספרו מחקרים בהתהוות האסלאם (ירושלים, 1998), כי הג'אהליה נמשכה עמוק לתוך המאות הראשונות לשלטונה של הישות הפוליטית והתרבותית הקרויה אסלאם. וראה יהושע פרנקל. "מאיר יעקב קיסטר-מחקרים בהתהוות האסלאם (מאמר ביקורת)", ג'מאעה, מס' 2000) 5), עמ' 112-118.
2. וזהו הפירוש השני הנפוץ למשמעות "ג'הל" הוא פירושו של המזרחן גולדציהר, שפירש את השורש ג'הל כאדם חסר תרבות, חסר מעצורים שאינו שולט ברוחו (והיפוכן של תכונות אלו הינן החלם - אדם מאופק ומיושב). וראה נחמה לבציון, דפנה אפרת, דניאלה טלמון- הלר. האסלאם; מבוא להיסטוריה של הדת, (תל אביב, 2000), ע' 9 וגם 1987. pp. 383. Brill, E.J. "DJAHILIYYA" , EI 1, Vol 2, Leidan
3. יוחנן פרידמן. דת האסלאם אמונה ופולחן; מבחר מקורות מתורגמים לשיעורו של פרופ' יוחנן פרידמן, (ירושלים, 1992), ע' .3
4. למרות העובדה כי ברוב החומר הביבליוגרפי, האלים בהם האמיני ערביי הג'אהליה מכונים "אלילים" (במונח שלילי, פרימיטיבי והמניח כי אמונה פאגאנית נחותה מאמונה מונותאיסטית), מצאתי צורך להשתמש בעבודה זו במונח הניטראלי "אל" ולא "אליל".

מקורות:

אל-קראן. (תרגם: י.י. רבלין), תל אביב: דביר, 1987.
גבן, אחמד. "פולחן הזמזם וחשיבותו באסלאם", האסלאם ועולמות השזורים בו. ירושלים: יד יצחק בן צבי והאוניברסיטה העברית, תשס"ב.
גויטין, שלמה דב. האסלאם של מחמד: כיצד התהוותה דת חדשה בצל היהדות. ירושלים: אקדמון, תשט"ז.
הורי, כריס, פיטר צ'יפינדייל. איסלם מהו ?. תל אביב: אחיאסף, תשנ"ח.
לואיס, ברנרד. הערבים בהיסטוריה. תל אביב: דביר, 1995.
לבציון, נחמה, דפנה אפרת, דניאלה טלמון- הלר. האסלאם; מבוא להיסטוריה של הדת. תל אביב: אוניברסיטה הפתוחה, 2000.
למנס, הנרי. האסלאם: אמונותיו ומוסדותיו. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, תשכ"ז.
לצרוס-יפה, חוה. "היחס באסלאם כיום לכעבה ולחג', למקורותיהם ולהתהוותם", המזרח החדש. ירושלים, 1978.
לצרוס-יפה, חוה. האסלאם. תל אביב: משרד הביטחון, 1980.
לצרוס-יפה, חוה. עוד שיחות על דת האסלאם. תל אביב: משרד הביטחון, 1985.
לצרוס-יפה, חוה. אסלאם-יהדות - יהדות-אסלאם. תל אביב: משרד הביטחון, 2003.
סטרומזה, שרה. "האסלאם בתפיסת ההיסטוריה של הוגים יהודיים", האסלאם ועולמות השזורים בו. ירושלים: יד יצחק בן צבי והאוניברסיטה העברית, תשס"ב.
פרידמן, יוחנן. "התקופה הטרום איסלאמית", בתוך חוה לצרוס-יפה (עורכת) פרקים בתולדות הערבים והאסלאם. תל אביב: רשפים, 1967, עמ' 13-22 .
פרידמן, יוחנן. דת האסלאם אמונה ופולחן; מבחר מקורות מתורגמים לשיעורו של פרופ' יוחנן
פרידמן. ירושלים: אקדמון, 1992.
פרנקל, יהושע. "מאיר יעקב קיסטר-מחקרים בהתהוות האסלאם (מאמר ביקורת)", ג'מאעה, מס' 5 , 2000.
קיסטר, מ.י. "אל תצאו אלא לשלושה מסגדים: עיון במסורת קדומה", מחקרים בהתהוות האסלאם. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, 1999, עמ' 117-132.
Brill, E.J. "DJAHILIYYA" , EI 1, Vol 2, Leidan 1987. pp. 383-384

תגים:

גאהליה · בורות · תולדות · האיסלאם · איסלם · אסלאם · מוחמד · ערבים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדת בתקופת הג'אהליה", סמינריון אודות "הדת בתקופת הג'אהליה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.