היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעות המשפט האנגלי על שיטת המשפט הישראלית.

עבודה מס' 062877

מחיר: 119.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

1,283 מילים ,6 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

ביום 14 במאי 1948 הכריזו חברי מועצת העם על הקמת מ"י. בחצות אותו היום הסתים השלטון הבריטי בא"י, אך עד ליום זה ניכרים סימניו של המשפט האנגלי והוא הותיר חותם מתמשך על המשפט והממשל בישראל והיה הסיבה העיקרית לכך שלב השיטה דומה בעיקר למשפט המקובל האנגלי. רקע היסטורי: כאשר כבשו הבריטים את א"י, הם ירשו, בין היתר, את שיטת המשפט העות'מאנית שהייתה נהוגה בארץ.בשנים הראשונות לשלטון מיעטו הבריטים בחקיקה חדשה,אך ב1922- ניתן לבריטניה מנדט על א"י שאפשר לה לבצע שינויים משפטיים נרחבים במשפט הארץ-ישראלי, שבאו לידי ביטוי, בין השאר, בדבר המלך ומועצתו1 כשסמכויות החקיקה והביצוע נמסרו לידי הנציב העליון הבריטי. סימן 46 קבע שבמידה והחקיקה המנדטורית לא תיתן פתרון לשאלה משפטית כלשהי, יפנו ביהמ"ש לעקרונות המשפט המקובל ודיני היושר של המשפט האנגלי,כל עוד הם מתאימים לתנאי הארץ ולתושביה.רובה של החקיקה אומצה לתוך המשפט הישראלי וחלק גדול ממנה נשתמר עד היום בגרסתו העברית הרשמית.חקיקה הייתה דרך אחת שבאמצעותה חדר המשפט האנגלי לא"י, דרך נוספת הייתה אנגליפיקציה באמצעות פסיקה. בחלק מהפקודות המנדטוריות היו סעיפי פרשנות שהפנו את השופטים במפורש למשפט האנגלי לצורך פרשנות הפקודות ולהשלמה במקרה של חסרים בתחום משפטי מסוים, אך השופטים המנדטורים פנו באופן טבעי למשפט האנגלי גם במקומות בהן לא הייתה הוראה לכך2. מובן שהמשפט הישראלי של שנת 2004 אינו זהה למשפט המנדטורי ולמשפטה של ישראל בשנתיה הראשונות,מאז התנתק המשפט הישראלי בהדרגתיות ממורשת המנדט ובייחוד מהחלק העות'מאני שבה.
--------------------------------------------------------------------------------
* המקורות הביבליוגרפים עליהם הסתמכתי בדיוני הינם כדלקמן:
א. גד טדקסי, "ביטול סעיף 46 לדבה"מ וכח פעולתו, משפטים ח, 1997).) 180-185
ב. יורם שחר, מירון גרוס, רון חריס, "נוהגי ההסתמכות של ביהמ"ש העליון" משפטים כז (תשנ"ו) -151 119,-120 .168
ג. אהרון ברק, שיטת המשפט בשראל - מסורתה ותרבותה", הפרקליט מ (תשנ"ב) .197
ד. בין שני עולמות: מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה - מאמר של ד"ר אסף לחובסקי כפי שפורסם באתרwww.tau.ac.il/law/likhovski
1. דברי המלך במועצה על ארץ ישראל, 1922 , חא"י (ג) 2569
2. אך למרות האנגליפיקציה האקטיבית של שיטת המשפט הארץ ישראלית, לא התרחשה החלפה מלאה של המשפט המקומי ולכן כאשר עזבו הבריטים את הארץ הם הותירו אחריהם שיטת משפט מעורבת שחלקה מבוסס על המשפט האנגלי וחלקה על המשפט העות'מאני.

מקורות:

גד טדקסי, "ביטול סעיף 46 לדבה"מ וכח פעולתו, משפטים ח, 180-185 (1997).
יורם שחר, מירון גרוס, רון חריס, "נוהגי ההסתמכות של ביהמ"ש העליון" משפטים כז (תשנ"ו) 119-120, 151-168.
אהרון ברק, שיטת המשפט בשראל - מסורתה ותרבותה", הפרקליט מ (תשנ"ב) 197.

תגים:

האנגלי · המשפט · השפעות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעות המשפט האנגלי על שיטת המשפט הישראלית.", סמינריון אודות "השפעות המשפט האנגלי על שיטת המשפט הישראלית." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.