היישום אינו מחובר לאינטרנט

קבורה בגלוסקמאות

עבודה מס' 061770

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסיבות והגורמים לתופעת הקבורה בגלוסקמאות בסוף תקופת בית שני.

5,472 מילים ,8 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

בעבודה זו, במסגרת הקורס "מנהג קבורה בארץ ישראל בתקופת בית שני משנה ותלמוד", אבקש להציג כמה גורמים או סיבות לתופעת מנהג חדש "קבורה בגלוסקמאות" בסוף ימי בית שני.
קבורה בגלוסקמאות מופיעה כמנהג קבורה שני, ליקוט עצמות של הפרט, כדי לשמור את המת טהור מעוונות לעולם הבא, מתוך אמונה הרווחת "אמונה בתחיית המתים" באותו זמן.
כידוע, הגלוסקמאות שימשו לקבורה שניה. לאחר שנה או יותר של קבורה ראשונה, נעשה ליקוט עצמות בגלוסקמאות בקבורה שניה על ידי בני המשפחה של הנפטר בצורה מסודרת באותה מערה, בדרך כלל שנעשה קבורה ראשונה לרוב.
בכך ישנם מחברים שעוסקים בתחום אשר סבורים שליקוט עצמות בגלוסקמאות הוא המשך ומנהג קבורה של תקופה בדומה לזה של יהודים נהגו לקבור את מתיהם בתקופה כנענית לפחות עד בית ראשון, לקבור את מתיהם בקברי משפחה, הן במערות טבעיות והן במערות חצובות בסלע.
רוב הגלוסקמאות בימי בית שני התגלו בקברי ירושלים ובסביבותיה, גם במקומות אחרים בארץ ובחו"ל. כאשר הגלוסקמאות שימשו לרוב לקבורת יחיד או אף לקבורת עצמות של יותר מנפטר אחד.
נושא הימצאות של גלוסקמאות במקומות שונים בארץ ובחו"ל באותה תקופה ניתן להרחיב את הגורמים לתופעה זו של מנהג חדש, שהגלוסקמאות שימשו להעלאת עצמות של יהודים מחו"ל לקבורה בארץ ישראל. גורמים נוספים נדונו בנושא ע"י חוקרים שעסקו בתחום, אך הסיבות והגורמים נשארו נושא לויכוח ולהמשך מחקר מעמיק שיפתור את הבעיה או הסיבה לתופעת מנהג חדש של קבורה בגלוסקמה בסוף ימי בית שני.
הגלוסקמאות הונחו בתוך מערת קבורה בכוכים ועל הרצפה. הגלוסקמאות הללו מעוטרות בטכניקה מיוחדת בדגמים שונים, כגון: מוטיבים מעולם הצמחים, גיאומטריים ומוטיבים אדריכלים כמו עמודים, שער, חזית המבנה וכו'. לרוב גלוסקמאות מתקופה זו עשויות מאבן גיר רכה שנוחה לעיבוד.
מעבר לסיבות ולגורמים של תופעה חדשה זו של קבורה בגלוסקמאות בסוף ימי בית שני, עבודה זו מציגה כמה מוטיבים בעיטורי הגלוסקמאות, לפיהן האם יש מקום לעיטורים ולתיאורים האלה קשר לסיבות התופעה. האם אפשר לשייך נוהג הליקוט בגלוסקמאות לקבוצה מסוימת.

תוכן העניינים:
רשימת איורים (האיורים עצמם אינם מצויים בקובץ)
מבוא
גלוסקמה
ליקוט עצמות וקבורה בגלוסקמה
עיטור הגלוסקמאות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבי-יונה, מ. (תשט"ו). ערך "גלוסקמה", אנציקלופדיה עברית, כרך י', עמ' 801-799.
חכלילי, ר. (תשמ"ג). "בית הקברות של יריחו בימי בית שני". יריחו וסביבותיה קרדום, 30-28: עמ' 131-120.
קלונר, ע. (תש"מ). קברים וקבורה בירושלים בימי בית שני. (עבודת דוקטורט). ירושלים, עמ' 253-234.
רחמני, ל.י. (תשל"ט). "גלוסקמאות וליקוט עצמות בשלהי תקופת בית שני". קדמוניות, י"א, עמ' 112-102.
שטרן, א. (עורך ראשי). (1992). האנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל. "הקברים בירושלים", חלק II (ירושלים 1992). עמ' 670-669.
Figueras, P. (1983). Decorated Jewish Ossuaries. (Leiden). "Chapter One and Chapter Four". Pp. 1-19, pp. 78-86.
Goodenough, E.R. (1956). Jewish Symbols in the Greco Roman Period. (New York), Vol. I, pp. 110-139.
Rahmani, L.Y. (1994). Catuloguc of Ossuaries. Jerusalem. Pp. 1-72.

תגים:

ליקוט עצמות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קבורה בגלוסקמאות", סמינריון אודות "קבורה בגלוסקמאות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.