היישום אינו מחובר לאינטרנט

שלטונו של המלך חסן במרוקו בשנות ה- 70-80

עבודה מס' 061290

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הצלחתו של המלך חסן לשמור על כיסאו בתקופות רוויות קשיים ומשברים.

3,875 מילים ,24 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בשנת 1961 נפטר מלך מרוקו, מוחמד החמישי, לאחר ששלט במדינה משנת 1927. העם היה נתון באבל כבד לאחר מותו מאחר והמלך הוביל את המדינה לעצמאותה והותיר רושם עז עם מותו. בנו של מוחמד, חסן השני הוכתר למלך תחתיו. חסן היה בן 32 עם עלייתו לשלטון ולפניו ניצבה משימה לא קלה, בלשון המעטה: היה עליו להוכיח כי הוא ראוי "להיכנס לנעליו הגדולות" של אביו, במצב בו רבים היו שפקפקו ביכולתו זו.
חסן למד במכללה המלכותית ברבאט, וסיים את לימודי המשפטים בצרפת. הוא היה אדם בעל תחומי עיסוק רבים ומגוונים, ובמשך תקופת מה אף שירת כחייל מן השורה בחיל הים של צרפת. בשנת 1954 הוגלה חסן יחד עם אביו על-ידי הצרפתים לקורסיקה, ועם שובם של השניים מהגלות היה מעורב חסן במשא ומתן על קבלת העצמאות למרוקו. תוך זמן קצר השכיל אביו להעריך את הפוטנציאל הגלום בבנו כמנהיג, ומינה אותו למפקד הכללי של הצבא וליורש העצר, כך שניתן לומר שחסן לא היה חסר ניסיון שלטוני עם תפיסתו את מקומו של אביו.
בשנת 1960 נטל חסן את ראשות הממשלה ותוך זמן קצר מאד פנה לעריכת שינויים בשלטון תוך עיצוב המשרה בהתאם לשאיפותיו ואופיו: בניגוד לאביו אשר ראה עצמו כמלך "של כולם", כמלך מהוסס וזהיר אשר נמנע כמעט תמיד מלעורר התנגדויות, פנה חסן לחיזוק כוחה האבסולוטי של המלוכה. שנות מלכותו של חסן ידעו קשיים לא מעטים מצדן של קבוצות אופוזיציוניות שונות עד למצב בו חייו של המלך היו לא אחת בסכנה ממשית.
פרט לקשיים אלה, באותה עת הורע מצבה הכלכלי של מרוקו ורמת החיים במדינה ירדה באחוזים רבים, כך שמשימתו של חסן לשמור על כיסאו ועל יציבות שלטונו הייתה, למעשה, משימה קשה שבעתיים.
למרות הקשיים הצליח חסן לשמור על שלטון יציב למדי, ונותר בכס המלוכה כ- 38 שנה, עד ליומו האחרון.

עבודה זו תבחן כיצד הצליח חסן לשמור על כיסאו בתקופות רוויות קשיים ומשברים, ובאילו אמצעים נקט בכדי להחזיק על במונופול במדינתו ולבסס את מעמדו. כפי שאראה בעבודה, מדובר היה במשימה לא קלה כלל ועיקר.

תוכן העניינים:
מבוא
משנתו הפוליטית של המלך חסן
משנתו החברתית והכלכלית של המלך חסן
יחסו של המלך חסן לדור הצעיר במרוקו
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

King Hassan The Second Of Morocco, The Challenge, Translated By Anthony Rhodes, London: Mcmillan Press, 1978.
Damis. John, The Moroccan Political Scene, The Middle East Journal, Vol 31, Number 1 (1975) Pages 25-36.
El-Mossadeq, Rkia, Political Parties And Power Sharing, In: I. William Zartman,Editor, The Political Economy Of Morocco, New York: Praeger Press, !987, Pages 59-83.
Maddy Weitzman, Bruce, Morocco, In Avraham Sela, Editor, Political Encycloprdia Of The Modern Middle East, Jerusalem: The Jeruslaem Publishing House, 1998. Pages 524-536.
Munson, Henry Jr., The Social Base Of Islamic Militancy In Morocco, The Middle East Journal, Volume 40, Number 2, (1986), Pages 267-284.
Paul, Jim, States Of Emergency: The Riots In Tunisia And Morocco, Merip Reports 14, (October !984), Pages 3-6.
Payne, Rhys. Econmic Crisis And Policy Reform: Morocco, In: I. William Zartman And Mark Habeeb, Editors, Policy And Society In Contemporary North Africa, Boulder: Westview Press, (1993) Pages 148-155.
Rhazaoui, Ahmed, Recent Economic Trends: Managing The Indebtness, In: I. William Zartman, Editor, The Political Economy Of Morocco, New York: Praeger Press, (1987), Pages 141-158.
Seddon, David, Winter Of Discontent, Merip Reports 14, (1984), Pages 7-16.
Suleiman, Michael, Attiudes, Values And Political Process In Morocco, In: I. William Zartman, Editor, The Political Economy Of Morocco, New York: Praeger Press, (1987), Pages 98-116.
Swearingen, Will D., Moroccos Agricultural Crisis, In: I. William Zartman, Editor, The Political Economy Of Morocco, New york: Praeger Press, (1987), Pages 159-172.
Tessler, Mark, Image And Reality In Moroccan Political Economy, In: I. William Zaratman, Editor, The Political Economy Of Morocco, New York: Praeger Press, (1987), Pages 212-242.
Tessler, Mark, Morocco: Institutional Pluralism And Monarchial Dominance, In: I. William Zartaman, Mark Tessler And Others, Editors, Political Elites In Arab North Africa, New York: Longman Press, (1982), Pages 35-86.
Tessler, Mark, The Uses And Limits Of Populism:The Political Strategy Of Morocco, Middle East Review, 17, (1985), Pages 44-51.
Zartman, William I, King Hassans New Morocco, In: William Zartman, Editor, The Political Economy Of Morocco, New York: Praeger Press, (1987), Pages 1-33.
מדי-וייצמן ברוס, מסורת, גידול אוכלוסייה ותכנון משפחה במרוקו, בתוך: עמי איילון וגד גילבר, עורכים, דמוגרפיה ופוליטיקה במדינות ערב, תל-אביב: מרכז דיין, תשנ"ה, עמודים 51-65.
חוקת הממלכה המרוקנית, תרגם חיים גרבר, המזרח החדש, כ"ב (1972), עמודים 462-472.

תגים:

שליט יחיד · מלוכה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שלטונו של המלך חסן במרוקו בשנות ה- 70-80", סמינריון אודות "שלטונו של המלך חסן במרוקו בשנות ה- 70-80" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.