היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיוותי התפיסה האנגלו'-גרמנים לפני מלחמת העולם הראשונה

עבודה מס' 061249

מחיר: 459.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח האירועים על פי המודל הספיראלי.

7,676 מילים ,24 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

במהלך המחצית השניה של המאה ה-19, חלה התפתחות טכנולוגית עצומה בהקפה בתחום הצבאי-הימי, אל התפתחות זו התלוו תהליכים פוליטיים ותרבותיים שעודדו, במודע ושלא-במודע, את יישומם של פיתוחים אלו ואת השמת היהב הלאומי, מסיבות שאפרטן בעבודה זו, על העוצמה הצבאית. התפתחות זו גרמה לתוצאות נוספות כגון: עצבנות וחוסר בטחון בקרב הציבור והפוליטיקאים וכן מרוץ חימוש-ימי מוגבר ומטורף שלא ניתן היה לצפות את התפתחויותיו ותוצאותיו. הדבר יצר בלבול רב ותרם רבות ליצירת חשד ויריבות בקרב המעצמות הימיות. מתוך יריבויות אלה צמח האנטגוניזם הבולט והצורם ביותר, הלא-הוא הסכסוך האנגלו-גרמני.

מרוץ חימוש מתעצם זה הביא, בשני הצדדים, לניסיונות שונים ורבים להשגת הבנה הדדית ולהפסקת התאוצה המטורפת, ההולכת וגוברת, אל עבר התנגשות בלתי-נמנעת. אולם - עיוותי תפיסה בצמרת המדינית, של כל צד - כלפי משנהו, הכשילו את ניסיונות ההרגעה והביאו, למצער, את אנגליה וגרמניה אל סיפה של מלחמת העולם הראשונה.

ההיסטוריה בת-זמננו מלמדת אותנו כי תהליך מתמשך של שינויי תפיסה וסטריאוטיפים, בקרב שני הצדדים, האנגלי והגרמני, הביאו אותם לפעול שכם אל שכם ולהנהיג את אירופה יחדיו, כלכלית ומדינית, במסגרת האיחוד האירופי. חבל, שהתהליך ארע רק לאחר שתי מלחמות עולם.

בעוד שתהליך ההתקרבות בין המדינות ויצירת האיחוד האירופאי, עדיין בעיצומו, והוא תהליך ייחודי וראוי לבדיקה ולמחקר נפרד, הרי שכלפי האנטגוניזם המדובר קיים כבר המרחק בזמן והמחקר הענף, שנוצר תוך-כדי ובדיעבד, המאפשרים את הניתוח שיובא להלן.

טרם שאכנס לניתוח האירועים מהבחינה הפסיכולוגית ומבחינות נוספות, הרלבנטיות למטרת העבודה, ראוי כי אמסור, בתמצית כרונולוגית, את עיקרי המאורעות ההיסטוריים המרכיבים את "סיפור המעשה". בעיקר חשובה סקירה זו עבור הקורא\ת שזו לו הפעם הראשונה בה מיוחס פרוץ מלחמת העולם הראשונה ל"אנטגוניזם" האנגלו-גרמני, שספרי ההיסטוריה המקובלים פסחו עליו. הסיבה המקובלת לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, אינה נעוצה בהיבטים פסיכולוגיים או תקשורתיים של קונפליקט בין-מעצמתי, אלא בסיבה טריוויאלית, כביכול, רצח הארכידוקס פרדיננד בסרייבו. רצח זה היה אולי תרוץ או "הקש ששבר את גב הגמל" אך, ספק אם לאחר קריאת עבודה זו יקבל עדיין הקורא את האירוע הזה כאירוע העומד ברקע המלחמה ה"גדולה". לפיכך, למען "יישור הקו" ההיסטורי , מובאת בנספח מס' 1 סקירה כרונולוגית קצרה (הנסמכת על אינטגרציה של המקורות המחקריים ההיסטוריים המופיעים ברשימה הביבליוגרפית לעבודה זו) של האירועים הרלבנטיים המרכזיים בתקופה הנסקרת בעבודה זו. לקורא שאינו מעורה ברקע ההיסטורי, המדיני והדיפלומטי של המאורעות שהתרחשו בזירה האנגלו-גרמנית שלפני מלחמת העולם הראשונה, מומלץ לעיין בה.

דיסציפלינות עיקריות ומקורות מחקריים-היסטוריים לעבודה
בכדי לחבר לכדי רקמה אחת את מהלך האירועים ההיסטורי, השינויים הטכנולוגיים (בייחוד בתחום הימי-הצבאי), הלך הרוחות בקרב הצדדים (אישים, ממשלות ואוכלוסין) ותיאוריות בהן בחרתי לנתח את המאורעות, אשתמש במחקרים ממספר דיסציפלינות.

ראשית, בכדי להציב את הנדבך ההיסטורי לגישה הפסיכולוגית דרכה ברצוני לנתח את "סיפור המעשה", סקרתי מגוון מחקרים וספרות מקצועית (המצוינת ברשימה הביבליוגרפית) בניסיון להכיר את "תמונת המצב" כפי שרואים אותו חוקרים מדיסציפלינות מגוונות, לאו-דווקא פסיכולוגיות. מתוך המגוון הרב, בחרתי את המקורות המציגים נקודת מבט ייחודית, לאורך שנות מחקר רבות (המקור הראשון נכתב כבר ב-1935), כך שמתקיים באסופה נבחרת זו גם היתרון של השוואת מקורות הקרובים לאירוע, יחסית, לצד כאלה המרוחקים ממנו.

תוכן העניינים:
מבוא
דיסציפלינות עיקריות ומקורות מחקריים-היסטוריים לעבודה
המודל ה"ספיראלי" ועיוותי תפיסה בינ"ל- השלד התיאורטי
האנטגוניזם האנגלו'-גרמני והמודל ה"ספיראלי"\ סיכום ודיון
המודל ה"ספיראלי" והסכסוך הישראלי-פלסטיני
המודל ה"ספיראלי" - דיון ביקורתי
רשימה ביבליוגרפית
נספח : תאריכים ומאורעות מרכזיים באנטגוניזם הימי האנגלו-גרמני

מקורות:

Churchill. W. The world crisis. 1911-1918 . Abrid-Get Rev. ed. T. Butter-Worth. London.1937.
Clark. J.J.Anglo-German naval negotiations: 1898-1914. Journal of the royal united service institute. 1963. 108(632):349-353.
Fay. S.B . Before Sarajevo: The origins of the world war. Vol 1. 2ed. Revisted. McMillan. London.1966. (also - The free press. N.Y).
Geiss. I. German foreign policy 1871-1914. Routiege Kegan Paul Plc. 1976.
Kennedy. P . The rise of the Anglo-German antagonism. Allen Unwin. 1980.
Massie. R.K. Dreadnaught: Britain, Germany and the coming of the great war. N.Y.Random.1991.
Rock.S.R. Risk theory reconsidered: American success and German failure in the coercion of Britain, 1890-1914. Journal of strategic studies (Great Britain) 1988 11(3): 342-364.
Schmidt, G. Great Britain Germany in the age of imperialism. Journal of war and society (Australia). 1986 4(1): 31-51 .
Woodward. E.L. Great Britain the German navy. Oxford. Clarendon Press. 1935.
10. Tuchman. Barbara. The Proud Tower. Chapter 6 : Germany 1890-1914. Macmillan , 1966.
Garcia. Y. Robertson, Rodrigo. Failure of Navy gun at sea 1898-1922. Technology Culture 1987 28(3): 539-337 .
Moore, John Edward. H.M.S. Dreadnoughts: Myths Realities. Proceedings Papers of Georgia association of historians 1984 5: 48-61 .
Partrige, M.S. The royal navy the end of the close blockade, 1885- 1905: A revolution in naval strategy. Mariner's mirror 1989 75(2): 119-136.
Welborn. Robert. H. The arms race begins: The problem of national defence technological change in Great Britain, 1859- 1866. Proceedings Papers of the Georgia association of historians 1985 6:64-68.
מאמרים תיאורטיים, בני-זמננו, כבסיס לניתוח התיאורטי :
Jervis. Robert. Hypotheses on Misperception. In World Politics, Vol. 20, No.3, Princeton University Press, 1968, pp.454-479.
Jervis. Robert. Deterrence , the Spiral Model , and Intentions of the Adversary. In Perception and Misperception in International Politics. Princeton University Press. 1976 .

תגים:

מלחמת העולם · מירוץ חימוש · עיוותי תפיסה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיוותי התפיסה האנגלו'-גרמנים לפני מלחמת העולם הראשונה", סמינריון אודות "עיוותי התפיסה האנגלו'-גרמנים לפני מלחמת העולם הראשונה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.